
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,221,612 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,505 |
عملکرد پیادهراهها در بهبود کالبد شهری (مطالعه موردی: کلان شهر تهران) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1397، صفحه 45-57 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2018.4830 | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی موسی کاظمی* 1؛ اسماعیل علی اکبری2؛ پرویز آرانی3 | ||
1دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور ایران | ||
2استاد گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناسیارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
انسان در حرکت پیاده به دلیل توجه به محیط، ارتباط بیشتری با فضای اطراف خود برقرار میکند به همین دلیل عناصر شهری در مسیرهای پیاده از اهمیت بالایی برخوردار هستند. همین امر باعث میشود تا افراد پیاده در حرکت آرام همراه با گفتگو و خرید، تأثیر بیشتری از محیط و هویت آن بپذیرند. جداسازی فضای حرکت پیاده از سواره علاوه بر کاهش اثرات نامطلوب آلودگیهای صوتی و محیطی، به بهبود رفت و آمد در شهرها کمک میکند. در این تحقیق ضمن توجه به طراحی و ساخت پنج پیاده راه کلانشهر تهران به عملکرد آنها بر کالبد شهری پرداخته شده است. برای انجام این کار با تأکید بر سه مولفه "رفت و آمد شهری"، "فضای سبز و بهداشت محیطی" و "هویت شهری"، تغییرات آنها را در نتیجه ساخت پیادهراهها مورد نظر قرار دادهایم. دادههای تحقیق از پرسشنامه طراحی و تکمیل شده توسط کسبه محل و استفاده کنندگان از پیاده راه به همراه یافتههای میدانی و منابع کتابخانهای حاصل شده است. برای تکمیل پرسشنامهها از فرمول کوکران استفاده شده و حجم نمونه 350 نفر است. در تحلیل دادهها از آزمون های" t تک نمونهای" و "واریانس یک طرفه" در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیلها، ارتقاء مقادیر مولفههای مورد بررسی را در نتیجه ساخت پیادهراهها بیان میکند. همچنین در تحلیل واریانس یک طرفه، پنج پیاده راه اختلاف معناداری در میزان بهبود در مولفه ها داشتند و این به معنی وجود تفاوت عملکردی در بین برخی مولفهها در پنج پیاده راه است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیاده راه؛ کالبد شهری؛ رفت و آمد شهری؛ فضای سبز؛ هویت محلی؛ تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Functions of pedestrian zones in improving the urban structure (case study: Tehran metropolitan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyyed Mehdi Mousakazemi1؛ Esmaeil Aliakbari2؛ Parviz Arani3 | ||
1Associate Professor of Urban Geography, Payame_e Noor University, Tehran, Iran | ||
2Professor of Human Geography, Payame_e Noor University,Tehran, Iran | ||
3M.A. Student of Geography and Urban Planning, Payame_e Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In compare to driving, cycling and other transportation modes, people pay more attention to their surrounding and connect with the environment while they are walking. Therefore, urban elements closed to the walking paths should be considered as very important elements. Pedestrians, while talking and shopping, accept more impacts from the environment and its characters than any other occasions. Separating the pedestrian spaces from roadways and streets can decrease the effects of noise and environmental pollutions and finally improve the issue of commuting in the city. The present study focuses on designing and constructing five pedestrian zones in metropolitan of Tehran and investigates their functions on urban structure. In the present study, attention is paid to five pedestrian zones of Tehran metropolitan to investigate their effects on urban structure. To do this, the emphasis of the present study is on changes occurred in three criteria including: “urban commuting space”, “green space and environmental health”, and “urban identity”, after construction of the pedestrian zones. Main required data were collected from the questionnaire designed and completed by the local businessmen community and pedestrian zone users. Field and documentary data were used as well. The sample included 350 questionnaires selected by Cochran formula. The results indicated that the studied areas have already moved towards a homogeneous situation due to the construction of pedestrian zones. Also, in one-way analysis of variance, five pedestrian zones showed a significant difference of improvement among the criteria, which means that there is a functional difference between some of them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
pedestrian zone, urban structure, urban commuter, green space, local identity, Tehran | ||
مراجع | ||
پاکزاد، جهانشاه (1384) راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران. وزارت مسکن و شهرسازی ، معاونت شهرسازی و معماری، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری. توسلی، محمود؛ بنیادی، ناصر (1386) طراحی فضای شهری. چاپ اول، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایرانی. جدلی، فیروزه (1382) پیاده راه تحکیم رابطۀ انسان و محیط شهری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. خضیری عفراوی، ندا؛ مظهری، محمد ابراهیم؛ مکی نیری، ثریا (1394) تدوین احکام طراحی فضای پیاده رو با تأکید بر افزایش امنیت شهری (مطالعه موردی :بلوار گلستان شهر اهواز). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 15. رضایی، محمود (1391) سنجههای پیاده پذیری؛نقش پیاده راه سازی در بهبود حس مکان. نشریه هنرهای زیبا ، معماری و شهرسازی دوره 18، شماره4 ، زمستان. سعادتی، علی محمد (1394) نقش پیاده راه ها در باززنده سازی و احیای بافت های تاریخی. دوماهنامه شهرنگار، شماره 74-73، آبان و دی فلاح منشادی، الهام؛ روحی، امیر؛ خداوردی، امسلیمه (1394) چالشها و فرصتهای احداث پیاده راه در تهران. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران. قریب، فریدون (1383) امکان سنجی مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم. مجله هنرهای زیبا، دوره 19. کالن، گوردن (1377) گزیده منظر شهری. ترجمه منوچهر طبیبیان، تهران. کاشانیجو خشایار (1393) پیادهراهها، از مبانی طراحی تا ویژگیهای کارکردی. انتشارات آذرخش، تهران. کریمی مشاور، مهرداد؛ نگین تاجی، صمد، (1391) طراحی پیاده راهها در شهر تهران؛ با تمرکز بر نیازهای اجتماعی شهری. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران. مهدیزاده، جواد (1378) مفاهیم و مبانی پیاده راه سازی. ماهنامه شهرداریها سال دوم (19). میرمقتدایی، مهتا (1383) معیارهای شناخت و ارزیابی هویت کالبد شهری. نشریه هنرهای زیبا، شماره 19. Chichetto, S. (1993) The Environmental Impact from Pedestrialization Scheme. Transport Research Part D. Transport Environment.
Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities, London: Jonathan Cape.
Krier, R. (1979) Urban Space. Academy Edition, London.
Matos, Filipa (2008) Walking and Rhythm city: Sensing Urban Space. Journal of Urban Design, 13:1, 125-139, London, UK.
Moudon, A.V. (1997) Urban morphology as an emerging interdisciplinary field. Urban morphology, Vol. 1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,628 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,193 |