| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,525 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,823,759 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,189,609 |
اثرات پراکنش کاربری های ورزشی- تفریحی در ترافیک درونشهری( نمونه موردی: شهر زنجان) | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری | ||
| مقاله 7، دوره 2، شماره 3، خرداد 1390، صفحه 83-92 اصل مقاله (922.8 K) | ||
| نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد غلامی* ؛ موسی رستگار؛ معصومه مقدم | ||
| عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| امروزه مسائل مربوط به حمل ونقل در شهرها به یکی از چالش¬های عمده دولت¬ها در عرصه سیاسی و اجتماعی تبدیل شده است. به منظور انجام سفرهای پایدار شهری، ابزارهای اساسی یکپارچه مورد نیاز است. اجرای سیاست¬هایی همچون ادغام برنامه حمل ونقل با کاربری زمین، مدیریت بر سفر وسایل نقلیه شخصی، استفاده بهینه از حمل و نقل عمومی، ارتقای پیاده روی و دوچرخه سواری در سطح نواحی شهری از جمله این برنامه ها است. آنچه در این پژوهش مورد تأکید قرار گرفته سیاست ادغام برنامه¬ریزی حمل¬و¬نقل با کاربری زمین، تحلیل نحوه توزیع و پراکنش کاربری¬های جاذب سفر در سطح شهر و تأثیرات پراکنش این کاربری¬ها در سیستم حمل و نقل درون¬شهری می¬باشد. به منظور نشان دادن ارتباط متقابل کاربری اراضی و حمل¬ونقل، شهر زنجان به¬عنوان نمونه موردی انتخاب و نحوه پراکنش کاربری¬های ورزشی و تفریحی با استفاده از دیدگاه سیستمی و روش تحلیلی و میدانی در مدل تحلیل شبکه مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشانگر آن است که عدم استقرار مناسب کاربری¬های ورزشی وتفریحی در سطح شهر، روزانه 1006.4 سفر اضافی در سطح محله، 1017.3 سفر اضافی در رده ناحیه و 747.8 سفر اضافی در رده منطقه بر سیستم حمل و نقل شهری زنجان تحمیل می¬گردد. لازم به ذکر است که این مقاله با دیدگاه سیستمی و با استفاده از روش تحلیلی و میدانی انجام گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حملونقلدرونشهری؛ کاربری ورزشی- تفریحی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)؛ زنجان | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| bb | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,736 |
||