
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,841 |
تحلیل شناختی شیوۀ معناسازی درگفتمان سینما بر پایۀ نظریۀ آمیختگی مفهومی: مطالعۀ موردی فیلم فروشنده | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، اسفند 1397، صفحه 95-107 اصل مقاله (796.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.40749.1156 | ||
نویسندگان | ||
آرزو مولوی وردنجانی1؛ ساسان شرفی* 2؛ الخاص ویسی3؛ منصوره شکرآمیز4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان شناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز | ||
2استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز | ||
3دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیامنور | ||
4استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش تحلیل شناختی معناسازی در گفتمان سینما بر پایۀ شبکههای آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر (2002) است. مطالعۀ حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد توصیفی-تفسیری، شیوههای انطباق و عناصر سازندۀ شبکۀ مفهومی آمیختۀداستان فیلم ایرانی فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی را از نظر میگذراند. نظریۀآمیختگی مفهومی نظامی از شناخت پشت صحنه را نشان میدهد که در بر گیرندۀ مقولهبندی، نگاشتها، فرافکنیهای ساختاری و محرکهای ذهنی پویا است. وجود فضاهای درونداد متعدد، روابط حیاتی مختلف چون هویت، علت و معلول، تغییر، زمان و بازنمایی از جمله مواردی است که به فروشنده یک ساختار آمیختۀ آینهای میدهد و مفهوم آمیختۀ خسران و هبوط از آن استنباط میشود. نتایج این مطالعه بر ضرورت توجه به ذهن در مطالعات گفتمانی تأکید میکند و نشان میدهد گسترش کاربرد نظریۀ آمیختگی مفهومی به واکاوی گفتمان سینما میتواند در تبیین شیوههای معناسازی در صنعت فیلمسازی و سینما مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریۀآمیختگی مفهومی؛ روابط حیاتی؛ گفتمان؛ سینما؛ فروشنده؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Cognitive Analysis of Meaning Construction in Movie Discourse Based on Conceptual Blending Theory: A Case Study of the Salesman | ||
نویسندگان [English] | ||
Arezu Molavi Vardanjani1؛ Sasan Sharafi2؛ Elkاas Vaysi3؛ Mansoore Shekaramiz4 | ||
1PhD candidate of Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch | ||
2Assistant Professor of Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch | ||
3Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University | ||
4Assistant Professor of Linguistics, Islamic Azad University, Ahvaz Branch | ||
چکیده [English] | ||
This article is aimed at a cognitive analysis of meaning construction in the movie discourse based on Fauconnier and Turner’s (2002) conceptual blending theory. The present research used a qualitative content analysis methodology with a descriptive-elaborative approach to survey the mapping procedures and the constitutive elements of the conceptual framework of the movie Salesman, an Iranian film directed by Asghar Farhadi. The conceptual blending theory illustrates a system of background cognition including the categorizations, mapping, structural projections and dynamic mind stimulants. Accordingly, the presence of multiple inner layers and various vital relations such as identity, cause and effects, changes, time and representations made Salesman a blended mirror structure where a blended concept of loss is projected. The findings of this study emphasize the necessity of the focus on mind in discourse studies showing that the extension of the conceptual blending theory to analyze the discourse of movies can enrich the meaning construction affairs in the film and cinema industry. key words: conceptual blending theory, vital relation, discourse, movie, seller | ||
کلیدواژهها [English] | ||
conceptual blending theory, vital relations, Discourse, movie, Salesman, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
اردبیلی، لیلا؛ برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس؛ محمدابراهیمی، زینب.(1392). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریۀ آمیختگی مفهومی. دوماهنامۀ جستارهای زبانی، دوره 6، شماره 5 (26)، صص 27-47. اورکی، غلامحسن؛ ویسی، الخاص؛ شکرآمیز، منصوره. (1397). ساز و کار شناختی آمیختگی و نقش آن در مفهومسازیهای قرآنی.فصلنامۀ تازههای علوم شناختی، سال 20، شماره 1، صص 89-74. لیتلمور، جنت وتیلور، جانر. (1395). درآمدی بر نظریههای زبانشناسی شناختی همراه با برخی جنبههای کاربردی.ترجمۀپارسا بامشادی و شادی انصاریان.قم: کاوشیار. برکت، بهزاد؛ روشن، بلقیس؛ محمدابراهیمی، زینب؛ اردبیلی، لیلا.(1391). روایتشناسی شناختی: کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی بر قصههای عامیانۀ ایرانی.ادبپژوهی، شمارۀ 21، صص 9-32. پردل، مجتبی؛ رضایی، حدائق؛ رفیعی، عادل.(1396). آفرینش معانی پیدایشی در شعر سپید بر پایۀ نظریۀ همآمیزی مفهومی.دوماهنامۀ جستارهای زبانی، دوره 8 (پیاپی 38)، صص 43-66. پورابراهیم، شیرین. (1396). کاربست نظریۀ آمیختگی مفهومی در مفهومسازی شهادت در شعر پایداری.نشریۀ ادبیات پایداری، سال نهم، شمارۀ17، صص 85-65. حسامپور، سعید و سینایی نوبندگانی، هاله.(1394). بررسی ارتباط مهارتهای تفکر نقادانه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در نمایشی از مجموعۀکلاهقرمزی. تفکر و کودک، سال 6، شمارۀ 1، صص 19-44. راودراد، اعظم، تقیزادگان،معصومه. (1392). سپیده یا الی...؟ خوانش انتقادی فیلم دربارۀ الی....فصلنامۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران،1-1، صص 71-88. سجودی، فرزان؛ شاهطوسی، شهناز؛ فرحزاد، فرزانه.(1390). بررسی و نقد ترجمۀ بین زبانی و ترجمۀ بین نشانهای مرگ دستفروش از دیدگاه نشانهشناسی انتقادی. فصلنامۀ پژوهشهایزبانی و ادبیات تطبیقی، دورۀ 2، شمارۀ 4 (8)، صص 73-89. صادقی، لیلا. (1391). ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی بر اساس نظریۀ ادغام مفهومی. جستارهای زبانی، دورۀ 4، شمارۀ 15، صص 75-103. طاهری، پیام؛ صابر، زینب؛ چیتسازیان، امیرحسین. (1393)، تحلیل گفتمان انتقادی سینمای ایران با تاکید بر آثار مهرجویی، حاتمی، بنیاعتماد و فرهادی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان. فرشتهحکمت، فرشاد، (1395).جایگاه برخی از اندیشههای فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساخته دارن آرنوفسکی.کیمیای هنر، ش 19: 101-109. نجفی، آزاده؛ پهلواننژاد، محمدرضا؛ شریفی، شهلا.(1395). خلق شخصیت نوظهور در متن زبانی با کمک آمیختگی مفهومی.جستارهای زبانی. Bordwell, D. (2013). Film Narration as Metalanguage. In Narration in the Fiction Film (pp.33–36). Abingdon, Oxon: Rutledge. Buckland, W. (2000). The Cognitive Semiotics of Film. Cambridge: Cambridge University Press. Carroll, N. (1996). A Note on Film Metaphor. In Theorizing the Moving Image, (pp. 212-223). Cambridge: Cambridge University Press. Chilton, P. (2008). Reflections on blend and discourse. In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 251-256). John Benjamin Publishing. Coëgnarts, M. & Kravanja, P. (2014). Metaphor, Bodily Meaning, and Cinema, Image& Narrative, 15(1), 1-4. Copland, S. (2009). Modeling the mind: Conceptual blending and modernist narratives. University of Toronto. Coulson, S. (2001). Semantic leaps: Frame-shifting and conceptual blending in meaning construction. Cambridge University Press. Dancygier, B. (2012). Narrative time, sequence, and memory: A blending analysis. In R. Schneider & M. Hartner (Eds.) Blending and the study of narrative: Approaches and applications (pp. 31-56). Berlin: Walter de Gruyter. Evens, V. & Green, M. (2006).Cognitive linguistics: An introduction. Great Britain: Rutledge. Fauconnier, G. (1994). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge University Press. Fauconnier, G. (1997). Mappings in thought and language. Cambridge University Press. Fauconnier, G., & Turner, M. (1998). Conceptual integration networks. Cognitive science, 22(2), 133-187. Fauconnier, G., & Turner, M. (2000). Compression and global insight. Cognitive Linguistics, 11(3/4), 283-304. Fauconnier, G., & Turner, M. (2002).The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books. Forceville, C. (2016). Visual and multimodal metaphor in film: charting the field. In: K. Fahlenbrach (Ed.). Embodied metaphors in film, television and video games: Cognitive Approaches (pp. 17-32). London: Rutledge. Hiraga, M. (1999). Blending and an interpretation of Haiku: A cognitive approach. Poetics Today, 20 (3), 461-481. Hougaard, A. (2008). Compression in interaction. In T. Oakley & A. Hougaard, (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170) (pp.179-208). John Benjamin Publishing. Johnson, M. (1987). The body in the mind: The bodily basis of imagination, reason and meaning. University of Chicago Press. Johnson, M. (2007). The meaning of body, aesthetics of human understanding, Chicago: University of Chicago Press. Joy, A., Sherry, J. & Deschenes, J. (2009). Conceptual blending in advertising. Journal of Business Research, 62,39-49. Koestler, A. (1964). The act of creation. London: Hutchinson & Co. Koetsier, J., & Forceville, C. J. (2014). Embodied identity in werewolf films of the 1980, Image & Narrative, 15(1), 44-55. Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: Chicago University Press. Lakoff,G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony, Metaphor and thought (2nd Ed.)(pp. 202-250), Cambridge University Press. Pascual, E. (2008). Fictive interaction blends in everyday life and courtroom settings, in Oakley, T. & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 79-108). John Benjamin Publishing. Schneider, R., & Hartner, M. (2012). Blending and the study of narrative: Approaches and applications. Berlin: De Gruyter. Sinha, C. (2005). Blending out of the background: Play, props and staging in the material world. Journal of Pragmatics, 37(10), 1537-1554. Turner, M. (2001). The cognitive study of art. Language & Literature, 15(1), 17-27. Williams, R. F. (2008). Guided conceptualization: Mental spaces in instructional discourse, In T. Oakley & A. Hougaard (Eds.). Mental spaces in discourse and interaction (Vol. 170), (pp. 209-234). John Benjamin Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 843 |