
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,892 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,832 |
کاربرد ایهام درغزل های شوکت بخاری | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، شهریور 1397، صفحه 27-45 اصل مقاله (518.59 K) | ||
نوع مقاله: تحقیقات بنیادی یا نظری | ||
نویسندگان | ||
محمدامیر مشهدی* 1؛ رحیمه ریواز2؛ لیلا عبادی نژاد3 | ||
1زبان و ادبیات فارسی ، ادبیات و علوم انسانی، سیستان و بلوچستان، زاهدان ، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
ایهام از عناصر مهم زبان ادبی و از گونه های پرکاربرد صنایع بدیعی است که آن را از انواع هنجار گریزی معنایی دانسته-اند . ایهام در محور مجاورت و همنشینی به وجود می آید و به کمک آن می شود کلام را درهاله ای از رمزوارگی فرو برد. ایهام را همچنین می توان هنری ترین و پُر راز و رمزترین شگرد ادبی دانست که شاعران و سخنورانِ هنرمند از آن بهره گرفته اند، بی شک پی بردن به شگفتی های این آرایۀ بدیعی، ما را به شناساییِ سخنان رازآلودِ آنان راه می نماید. در ادبِ فارسی، حافظ و خاقانی را پیشروِ این هنر می دانند. شوکت بخاری از شاعران سدةیازدهم هجری و از پارسی سرایانِ توانای ماوراءالنهر است، شعر وی سرشار از خیال انگیزی بوده و بیشتر صنایع بدیعی را می توان در غزل های وی یافت. این پژوهش برآن است تا، با نگاهی به غزل های شوکت بخاری، انواع مختلف ایهام را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر فارسی؛ شوکت بخاری؛ غزلها؛ انواع ایهام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The application of amphibology in lyrics of Shawkat Bokhari | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadamir mashhadi1؛ rahime Rivaz2؛ layla Ebadi Nejad3 | ||
1Persian Language and Literature, Literature and Human Sciences, Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran | ||
2Ph.D. candidate of Persian language and literature of Sistan and Baluchestan University. | ||
3M.A. student of Persian language and literature of Sistan and Baluchestan University | ||
چکیده [English] | ||
Amphibology is one of the important elements of literary language and one of the most widely used forms of imagery and has been considered as a kind of semantic deviation. Amphibology is created on the axis of adjacency and collocation, and the language can become mysterious with the help of it. Amphibology can also be regarded as the most artistic and mysterious literary technique used by professional poets and lecturers. Undoubtedly, the recognition of the wonders of this imagery figure has led us to identify their mysterious words. In Persian literature, Hafez and Khaghani are considered to be the forerunners of this art. Shawkat Bokhari is one of the poets of 11th hegira century and one of the capable Persian poets of Transoxiana. His poetry is full of fantasies, and most of the imageries can be found in his lyrics. This research seeks to examine different types of amphibology through a glance at lyrics of Shawkat Bokhari. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Persian poetry, Shawkat Bokhari, Lyrics, types of amphibology | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1370). ساختار و تأویل متن. تهران: امیرکبیر. انوری، حسن (1389). صدای سخن عشق. تهران: سخن. انوشه، حسن (1376). فرهنگنامۀ ادبی فارسی. تهران: مروارید. التفتازانی، سعدالدین (1426ه.ق). المطول، شرح و تخلیص المفتاح. دمشق: الازهریه للتراث. خلیلی، مریم و همکاران (تابستان 1394). «چندمعنایی (ایهام) در غزلهای فروغی بسطامی». فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال سوم، شماره سوم، صص 23 -9 . خواجوی کرمانی (1374). دیوان اشعار. تصحیح احمد سهیلی خوانساری. تهران: پاژنگ و مرکز کرمانشناسی. دهخدا، علیاکبر (1385). فرهنگ متوسط دهخدا. زیر نظر سیدجعفر شهیدی به کوشش غلامرضا ستوده، ایرج مهرکی و اکرم سلطانی. تهران: دانشگاه تهران. رازی، شمسالدین محمد ابن قیس (1373). المعجم فی معاییر اشعارالعجم. به کوشش سیروس شمیسا. تهران: فردوس. راستگو، سیدمحمد (1379). ایهام در شعر فارسی. تهران: سروش. ــــــــــــ (1370). «ایهام در شعر فارسی». مجلۀ معارف، شمارۀ 22، صص 83-37. ــــــــــــ (1371). «ایهام نامواژهای». مجلۀ ادبستان فرهنگ و هنر، شمارۀ 34، صص 32-28. ــــــــــــ (1382). هنر سخنآرایی. تهران: سمت. رجایی، محمدخلیل (1362). معالمالبلاغه. شیراز: دانشگاه شیراز. رسولزاده، حسین و قربانزاده، منیژه (زمستان 1395). «نگاهی آماری و تحلیلی به دلایل ایجاد و محورهای پارادوکس (متناقضنما) در دیوان حافظ». فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال پنجم، شماره 17، صص 102-79. زرینکوب، عبدالحسین (1369). از کوچۀ رندان. تهران: امیرکبیر. شمیسا، سیروس (1371). بیان. تهران: فردوس. ـــــــــــ (1375). نگاهی تازه به بدیع. تهران: فردوسی. شوکت بخاری، محمداسحاق (1382). دیوان شوکت بخاری. به تصحیح سیروس شمیسا. تهران: فردوس. صفا، ذبیحالله (1369). تاریخ ادبیات در ایران. جلد پنجم. تهران: فردوس. عبّاسی، محمود؛ مشهدی، محمدرضا (بهار 1394). «سبک خیالی بخاری و آفرینش نامواژههای ایهامی». فصلنامه تخصصی سبکشناسی و نثر فارسی (بهار ادب)، سال هشتم، شماره اول، شماره پیاپی 27، صص 180 – 165 . فروزنده، مسعود و همکاران (زمستان 1393). «بررسی ایهام تناسب و کارکردهای آن در غزلهای سلمان ساوجی». فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال سوم، شماره 9، صص 22-9. فشارکی، محمد (1379). نقد بدیع. تهران: سمت. کزازی، میرجلالالدین (1381). زیباشناسی سخن فارسی. تهران: کتاب ماد. لاهیجی، حزین (1374). تذکرةالمعاصرین. به کوشش معصومه سالک. تهران: میراث مکتوب. ملیحـای سمـرقنـدی، محمـد بدیع (1385). مذکرالاصحاب. دوشنبه: بینا. موسوی، میرنعمتالله (1382). فرهنگ بدیعی. تبریز: احرار. نورزاد، نورعلی (1387). «مکتب پیروان بیدل و مراحل تحول سبک هندی در ادبیات فارسی فرارود». کتاب ماه ادبیات، شمارۀ 19، صص 105 -96. واعظ کاشفی، میرزاحسین (1369). بدایـعالافکار فیصنایعالاشعار. ویراستۀ میرجلالالدین کزازی. تهران: مرکز نشر. وحیدیان کامیار، تقی (1379). بـدیع از دیـدگاه زیباییشناسی. تهران: دوستان. وطواط، رشیدالدین (1362). حدائق السحرفی دقائق الشعر. تصحیح عباس اقبال آشتیانی. تهران: طهوری و سنایی. همایی، جلالالدین (1370). فنون بلاغت و صناعات ادبی. تهران: هما. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,046 |