
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,868 |
تفکر قالبی دربارۀ جنسیت و کمنمایی شخصیت زنان در کتاب عکسدار کودکان | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، آذر 1398، صفحه 55-66 اصل مقاله (590.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.44269.1235 | ||
نویسندگان | ||
معلاه واثق1؛ مهدی پورمحمد* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی | ||
2استادیار زبانشناسیِ شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی | ||
چکیده | ||
ادبیات کودک و نوجوان نقشی مهم در اجتماعیشدن مخاطب دارد و بازتاب شرایط جامعه، باورها، سنتها و عقایدی است که بر پایۀ آنها، ذهنیت و تلقی خوانندگان از پدیدههای مختلف شکل میگیرد. یکی از مهمترین جنبههای اجتماعیشدن شکلگیری مفهوم هویت جنسیتی در ذهن کودک است که در دوران نوجوانی به ثبات میرسد. ادبیات داستانی اجتماعیترین گونۀ ادبیات است که میتواند بهترین منبع برای دستیابی به تصویری باشد که ادبیات کودک و نوجوان ایران در طول زمان از مفهوم جنسیت ارائه داده است. کودکان ازطریق کتاب با دنیای جدیدی آشنا میشوند و تجربیات جدید و متفاوتی کسب میکنند. تحقیق حاضر به بررسی جایگاه و نقش زن، مرد و کلیشههای جنسیتی در ادبیات کودک میپردازد. درمجموع، 200 کتاب داستان فارسی بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که در میان کتابهای پرفروش از سال 1385-1395، در بازۀ زمانی دهساله، نمونۀ کتابهایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنها را کتاب برتر معرفی کرده است، تبعیض جنسیتی یافت میشود. تعداد شخصیتها و اسمهای مردان تقریباً دوبرابر زنان بود. شخصیتهای اصلی زن متن بیشتر دیده میشدند. در این مقاله، دربارۀ قالب کتابهای عکسدار کودکان که در شکلگیری هویت جنسیتی اهمیتی بالا دارد پژوهش شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودکان؛ تفکر غالبی دربارۀ جنسیت؛ رفتار قالبی در برابر جنسیت؛ کم نمایی زنان؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dominant Views on Gender and Underrepresenting Women's Character in Children's Picture Books | ||
نویسندگان [English] | ||
Mala Vasegh1؛ MEHDI PURMOHAMMAD2 | ||
1PhD Candidate in Cognitive Linguistic, Institute for Cognitive Science Studies | ||
2Assistant Professor of psycholinguistics, Institute for Cognitive Science Studies | ||
چکیده [English] | ||
Children’s and adolescent literature plays an important role in socializing the audience and reflects the conditions of society, beliefs, traditions and opinions that shape readers' mentality and perception of the various phenomena on which they are based. One of the most important aspects of socializing is the formation of concept of gender identity in the children's mentality, which stabilizes in adolescence. The fictional literature as the most socially used genre can be the best source to present the image that Iranian children and adolence literature have about the concept of gender. Children get acquainted to the new world through the book and gain new and different experiences. The present study investigates the status and role of women, men and gender stereotypes in child literature. A total number of 200 Persian fiction books were analyzed. The results show that a gender-based discrimination was found in the books awarded as the top best-selling books by Iran Center for the Intellectual Development of Children and Younh Adult for a decade from 1385 to 1395. In these books, the number of male characters and names was almost twice as much as female characters. The main female characters of the text were seen more often. This article investigates the stereotypes of children's picture books which play a role in shaping gender identity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children's literature, dominant thinking about gender, gender stereotyping, overshadowing women, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
حاضری، علیمحمد، احمدپور خرمی، علیرضا. بازنمایی جنسیت در کتب فارسی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در سال تحصیلی 89-1388. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان): پاییز 1391, دوره 10, شماره 3 (پیاپی 38); 96-75.
صادقی جعفری، جواد. بررسی سیمای زن در ادبیات کودکان با تأکید بر تغییرات سیاسی – اجتماعی. مطالعات اجتماعی - روانشناختی زنان (مطالعات زنان). بهار و تابستان 1387, دوره 6, شماره 1; 90-71.
قاراخانی، معصومه. دختران جوان و ارزشهای زنانگی (پژوهشی در میان دانش آموزان متوسطه شهر تهران). مطالعات فرهنگی و ارتباطات: پاییز 1386، دوره 3، شماره 9;، 73-100.
فروتن، یعقوب (1392). (هژمونی مردانۀ جامعهپذیری در ایران))، مطالعات توسعه اجتماعی و فرهنگی، دورۀ سوم، شماره 4، 133-155.
منجزی، فرمهر، مقاله تأثیر قصه در خلاقیت و رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان، برگرفته از http://www.ccdcir.com/.
Allen, A. M., Allen, D. N., & Sigler, G. (1993). Changes in sex-role stereotyping in Caldecott Medal Award Picture Books 1938–1988. Journal of Research in Childhood Education, 7, 67–73. https:// doi.org/ 10.1080/ 02568549309594842 Anderson, D., A. & Hamilton, M. (2005). Gender role stereotyping of parents in children’s picture books: The invisible father. Sex Roles, 52, 145–151. https:// doi. org/10.1007/s11199-005-1290-8. Ashton, E. (1978). The effect of sex-role stereotyped picture books on the play behavior of three- and four-year-old children. PhD Dissertation, Universiry of Massachusetts. Barnett, M.. A. (1986). Sex bias in the helping behavior presented in children’s picture books. Journal of Genetic Psychology, 147, 343–351. Clark, R.. & Guilmain, J., Saucier, P. K. & Tavarez, J. (2003). Two steps forward, one step back: The presence of female characters and gender stereotyping in award-winning picture books between the 1930s and the 1960s. Sex Roles, 49, 439–449. Cole, C., Maureen. H., Frances. A. & Dayley, L. F. (1983). Do masculinepronouns used generically lead to thoughts of men? Sex Roles, 19, 785–798. Dougherty, W. H. & Engel, R.E. (1987). An 80s look for sex equality in Caldecott winners and honor books. Reading Teacher, 40, 394–398. Fisher, E. (1976). The second sex, junior division. In M. L. White (Ed.). Children’s literature: Criticism and response. Columbus, OH: Merrill. Heintz, K. E. (1987). An examination of the sex- and occupationalrole presentations of female characters in children’s picture books. Women’s Studies in Communication, 10, 67–68. Kolbe, R. & LaVoie, J. C. (1981). Sex-role stereotyping in preschool children’s picture books. Social Psychology Quarterly, 44, 369–374. Kortenhaus, C. M. & Demarest, J. (1993). Gender role stereotyping in children’s literature: An update. Sex Roles, 28, 219–232. Lambdin, J. R., Greer, K. M., Jibotian, K. S., Wood, K. R. & Hamilton, M. C. (2003). The animal=male hypothesis: Children’s and adults’ beliefs about the sex of non-sex-specific stuffed animals. Sex Roles, 48, 471–482. Meyerhoff, M. (2006). Introducing Sociolinguistics (2nd Ed.). Routledge. McDonald, S. M. (1989). Sex bias in the representation of male and female characters in children’s picture books. Journal of Genetic Psychology, 150, 389–401. Nilsen, A. P. (1971). Women in children’s literature. College English, 32, 918–926. Nilsen, A. P. (1978). Five factors contributing to the unequal treatment of females in children’s picture books. Top of the News, 34, 255– 259. Peterson, S. B. & Lach, M. A. (1990). Gender stereotypes in children’s books: Their prevalence and influence on cognitive and affective development. Gender & Education, 2, 185–197. Powlishta, K. K., Serbin, L. A. & Moller, L. C. (1993). The stability of individual differences in gender typing: Implications for understanding gender segregation. Sex Roles, 29, 723–737. Rachlin, S. K. & Vogt, G. L. (1974). Sex roles as presented to children in coloring books. Journal of Popular Culture, 8, 549–556. Rider, E. A. (2000). Our voices: Psychology of women. Belmont, CA: Wadsworth. Schau, C. G. & Scott, K. P. (1984). Review of 21 cause and effect studies. Psychological Documents, 76, 183–193. Spender, D. (199). Man Made Language. Glasgow: Pandora Press. Sears, D. O., Peplau, L. A. & Taylor, S. E. (1991). Social psychology (7th ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. St. Peter, S. (1979). Jack went up the hill...but where was Jill? Psychology of Women Quarterly, 4, 256–260. Tannen, D. (199). You Just Don't Understand: Men and Women in Conversation. New York: William Morrow. Tepper, C. A. & Cassidy, K. W. (1999). Gender differences in emotional language in children’s picture books. Sex Roles, 40,265–280. Tognoli, J., Pullen, J., & Lieber, J. (1994). The privilege of place: Domestic and work locations of characters in children’s books. Children’s Environments, 11, 272–280. Weitzman, L. J., Eifler, D. Hokada, E., & Ross, C. (1972). Sex role socialization in picture books for preschool children. American Journal of Sociology, 77, 1125–1150. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 861 |