| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,819,805 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,188,689 |
ارزیابی ساختار بازار صنایع غذایی و آشامیدنی: رویکرد پارامتریک و غیرپارامتریک | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 2، دی 1396، صفحه 53-64 اصل مقاله (617.9 K) | ||
| نوع مقاله: کاربردی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2019.25641.1056 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه نورانی آزاد1؛ مرضیه اسحقی گرجی* 2؛ سمیه شاطری2 | ||
| 1استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشداقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این مقاله، ارزیابی ساختار بازار حاکم بربخش صنعت موادغذایی و آشامیدنی با استفاده از رویکرد غیرساختاری پانزار- راس و شاخصهای غیرپارامتریک هرفیندال و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر است. بدینمنظور از دادههای 22 صنعت فعال کد چهاررقمی ISIC در تولید مواد غذایی و آشامیدنی ایران در سالهای 1386- 1374 استفاده شده است. همچنین در این تحقیق، با توجه به دادههای پنل، معادلات درآمد و بازدهی در رویکرد پانزار-راس به روش حداقل مربعات معمولی با اثرات ثابت (LSDV) برآورد شده است. نتایج پژوهش با استفاده از رویکرد پانزار- راس دلالت برآن دارد که بازار صنعت موادغذایی و آشامیدنی ایران رقابتی و دور از انحصار است. علاوه بر این، نتایج شاخصهای هرفیندال - هیرشمن و نسبت تمرکز چهار بنگاه برتر مؤید آن است که تمرکز در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی طی سالهای مذکور کاهشیافته و بیش از نیمی از صنایع فعال در این صنعت در فضای رقابتی فعالیت میکنند. رقابتیترین صنایع در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی عبارتاند از صنعت «کشتار دام و طیور» کد (1515) و صنعت «نانوایی» کد (1545)، در حالی که متمرکزترین صنایع فعال در آن، صنعت «تولید مالتا و ماءالشعیر» کد (1553) و صنعت «چایسازی» کد (1547) میباشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رقابت؛ قدرت بازاری؛ تمرکز؛ آماره H | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Evalution the Structure of Iran’s Food and Beverage Industry: Parametric and Nonparametric Approaches | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Samaneh Norani Azad1؛ Marziyeh Eshaghi Gorji2؛ Somayyeh shaterie2 | ||
| 1Assistant professor of Economics, Payame Noor University,Tehran,Iran. | ||
| 2M. A. of Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
| چکیده [English] | ||
| The main aim of this article is to evaluate market structure dominant in food and beverage industry by using the non-structural Panzar-Rosseapproach and non-parametric Herfindahl indicators and concentration ratio of four superior firms. For this purpose, the data of 22 active idustries ofthe four-digit ISICcode were used in Iranian food and beverage production over the years 1995-2007.Also in this research,according to the panel data, income and return equations based on Panzar-Rosse approachhas been estimated using least square dummy variables (LSDV)method. The results obtained from thePanzar-Rosseapproachindicated that Iranian food and beverage industry had a competitive structure and it is far from monopolystructure. In addition, results obtained from theHerfindahl indicators and concentration ratio of four superior firms showed that theconcentration ratio of food and beverage industry was reduced during the mentioned years and more than half of the active classes of this industrywere working in a competitive environment.The most competitive of food and beverage industry’s classes are: “slaughtering of livestock and poultry”(code 1515), “bakery”(code 1545), while the most concentrated of its classes are: “manufacture of Malta and [non-alcoholic] beer”(code 1553), “tea maker”(code 1547). | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Competition, Market power, Concentration, H-statistic | ||
| مراجع | ||
|
خدادادکاشی، فرهاد؛ ابراهیمی، مهرزاد و مجید احمدیان (1393)، "ارزیابی اندازه همکاری و انحصار در صنایع بزرگ ایران"، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، شماره 69، صص 198- 179. خدادادکاشی، فرهاد (1389)، اقتصاد صنعتی (نظریه و کاربرد)، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). ـــــــــــ (1379). ارزیابی قدرت و حجم فعالیتهای انحصاری در اقتصاد ایران، چاپ اول، تهران:مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. خدادادکاشی، فرهاد؛ نورانی آزاد، سمانه و خدیجه گراوند (1394)، "مقایسه تطبیقی قدرت انحصاری در صنعت لاستیک و پلاستیک ایران"، فصلنامه نظریههای کاربردی اقتصاد، سال دوم، شماره 3، صص 48-27. صدرایی جواهری، احمد و معصومه هادیزادگان (1393)، "اعتبار نظریههای ساختار کارا و قدرت بازار در صنعت داروسازی ایران"، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، سال بیست و دوم، شماره 69، صص 48-25. شهیکیتاش، محمدنبی و علی نوروزی (1393)، "بررسی ساختار صنایع کارخانه ایران براساس مدلهای ساختاری و غیرساختاری"، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، سال سوم، شماره 11، صص 79 -49. شهیکیتاش، محمدنبی؛ محمودپور، کامران و حدیثه محسنی (1393)، "مقایسه تطبیقی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی درصنایع کارخانهای ایران و کشورهای منتخب"، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، سالدوم، شماره ششم، صص 56- 39. مرکز آمار ایران، طرحهای آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر کشور طی سالهای 1386-1374.
Acikalin, S. and I. Sakinc (2015). “Assessing Competition with the Panzer-Ross Model in the Turkish Banking Sector”, Journal of Economics Bibliography, 2(1), pp. 18-28. Ajisafe, R. A. and A.E. Akinlo (2013), “Testing for Competition in the Nigeriancommercial Banking Sector”, Modern Economy. No. 4, pp. 501-511. Aiginger, K.; Brander, P. and M. Wuger (1995), “Measuring Market Power For Some Bindustrial Sectorin Austria”, Applied Economics, No. 27, pp. 369-376. Azzam, A. (1997), “Measuring Market Power and Cost Efficiency Effects of Industrial Concentration”, Journal of industrial economics, No. 45, pp. 86-377. Azzam, A. and E. Pagoulatos (1990), “Testing Oligopolistic and Oligopolistic Behavior: An Application to the U.S. Meat Packing Industry”, Journal of Agricultural Economics, No. 41, pp. 362–370. Bikker, J.A. and K. Haaf (2002), “Competition, Concentration and their Relationship: An Empirical Analysis of the Banking Industry”, Journal of Banking & Finance, 26(11), pp. 2191–2214. Bikker, J.A.; Shaffer, S. and L. Spierdijk (2009), “Assessing Competition with the Panzar Ross Model: The Role of Scale, Costs and Equilibrium”, DNB Working Paper. 225. Bresnahan, T. F. (1982), “The Oligopoly Solution is Identified”, Economic Letter, No. 10, pp. 87- 92. Hall, R. E. (1988), “The Relationship between Price and Marginal Cost in U.S. Industry”, Journal of Political Economy, No. 96, pp. 47-921. Hamza, R. A. (2011), “Validation Panzer- Rosse Model in Determination the Structural Characteristics of Tunisian Banking Industry”, Journal of Economics an International Finance, No. 3, pp. 259-268. Kasman, A. and E. Turgutlu (2007), Competitive Conditions in the Turkish Non-life Industry. Turkiye Econometricve, statistic Congress. Lau, L. J. (1982), “On Identifying the Degree of Competitiveness from Industry Price and Output Data”, Economics Letters, No. 10, pp. 9-93. Masood, O. and B. Aktan (2010), “Market Structure and Competitive Conditions of Banking Industry in SA: The Panzer-Rosse Approach”, Actual Problems of Economics, No. 103, pp. 263– 276. Memic, D. (2015), “Banking Competition and Efficiency :Empirical Analysis on the Bosniaand Herzegovina Using Panzar-Rosse Model”, Journal of Business Systems Research, No. 1. OECD (2011), Bank Competition and Financial Stability. Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Panzer, J.C. and J.N. Rosse (1987), “Testing for Monopoly Equilibrium”, The Journal of Industrial Economics, 35(4), pp. 443-456. Pellecchia, A. and P. Coccorese (2013), “Multimarket Contact, Competition and Pricing inBanking”, Journal of International Money and finance, No. 37, pp. 187-214. Saving, T. R. (1970), “Concentration and the Degree of Monopoly”, International Economic Review, No.11, pp. 139-146. Shukala, U.K. and A. Thampy (2011), “Analysis of Competition and Market Power in Thewholesale Electricity Market in India”, Energy policy, No. 39. Stavarek, D. and I. Repkova (2011), Estimation of the Competitive Conditions in the Czechbanking Sector. MPRA paper: http://mpra.ub.uni-muenchen. de/ 30720/. Sun, Y. (2011), Recent Developments in European Bank Competition. International Monetary fund. WP/11/146.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |
||