
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,474 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,221,694 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,660 |
معناشناسی واژه إظهار در قرآن کریم | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، مهر 1399، صفحه 71-84 اصل مقاله (255.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2020.7650 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین توانایی1؛ راضیه فلاحتی* 2 | ||
1مؤسسه علوم اسلامی رفیعه المصطفی | ||
2مؤسسه علوم اسلامی تخصصی رفیعه المصطفی | ||
چکیده | ||
واکاوی واژه إظهار در قرآن به روش تحلیلی – توصیفی با دقت در واژههای هم ریشه، هم نشین و جانشین امری است که نوشتار حاضر بدان می پردازد. اصل و ریشه إظهار "الظهر" به معنی آشکاری در مقابل پنهانی اما إظهار، ایجاد این ظهور است . بررسی این نکته در هم نشینی "رسول" ، "الدین" ، "اطفاء" و "إتمام" با واژه "إظهار" روشن تر میگردد. إظهار دین وظیفه خطیری است که رهبری آن به عهده "رسول دین" است که خلیفه خداست ، این مسئولیت همه جانبه است اما غلبه فرهنگی بر غلبه با جنگ و قتال ترجیح دارد و این نکته از دقت در آیات دیگر به جهت انسجام متن قرآن به دست می آید؛ به عنوان مثال لفظ " جهاد کبیر" برای محاجه با قرآن و استفاده از آن برای غلبه بر ادیان و افکار منحرف استفاده شده است. تحقق وعده خدا " لیظهره علی الدین کله" به وسیله اتمام نور الهی به عهده پیروان رسول دین است . علو مقام شریعت الهی به گونهای است که گرچه ممکن است پیروزی ظاهری گاهی با جبهه کفر باشد اما عزت و حکمت حقیقی و پایدار از آن عزیز حکیم خواهد بود که این مهم از رابطه إظهار با "غلبه" و "هیمنه"آشکار میگردد و مسلمانان را به این ضرورت توجه میدهد که وظیفه " إظهار دین " یعنی ابلاغ هیمنه و استحکام دین به جهت فحوای متعالی آن به عهده آنهاست . | ||
کلیدواژهها | ||
"إظهار"؛ "علو"؛ "هیمنه"؛ "غلبه"؛ "قرآن" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semantic of Ezhar in Quran | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamadhasan tavanaiee1؛ Razieh Falahati2 | ||
1Rafiatolmostafa | ||
2The Center of slamic sciences Rafiatolmostafa | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: This research focuses on the analytic-descriptive investigation of the word "ezhar"or " explanation" by scrutinizing its cognates. The root of "ezhar" is "al_zahr" which means " clarity" opposite the word " covert and ambiguity". However "ezhar" causes this clarity. This can be clearly associated with the words " prophet", "religion", " extinguishing", and" completion". Religion explanation is the prophets' responsibility who is the vicegerent of God. However this is a multilateral responsibility, the cultural conquest is preferred to conquest by war and killing. Moreover this fact is illuminated by investigating the verses in Quran due to their cohesion and coherence. For instance the word"the great jihad" is used for reasoning with Qur'an and conquest over other religions and perverse beliefs and thoughts. The realization of God's promises are the prophet's followers. The supereminence of God's tradition is in a way that although the apparent conquest sometimes belongs to the athiests, the real and permenant honor and wisdom belongs to God. This reality is completely explained in the relationship between "explanation" and "conquest". As a result muslims are strongly aware that the resonsibility of religion explanation, due to its major importance, is the prophet's duty. Key words: predominence, dignity, conquest, Qur'an | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Ezhar", "Olow", "Heimaneh", "Ghalabeh", "Quran" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |