
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,221,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,912,949 |
تحلیل مقایسهای گفتمان دانشآموزان دختر و پسر بر اساس رویکرد تسلط رابین لیکاف: مطالعة موردی دانشآموزان متوسطة اول شهرستان بیرجند | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، اسفند 1400، صفحه 85-97 اصل مقاله (990.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2022.60653.1481 | ||
نویسندگان | ||
راضیه اسماعیلی؛ جلیل اله فاروقی هندوالان* ؛ حسین نویدی نیا | ||
گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی ویژگیهای گفتمانی دانشآموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطة شهر بیرجند بر اساس رویکرد تسلط لیکاف (۱۹۷۵) میپردازد. بر اساس این نظریه، زنان به دلایل فرهنگی، اجتماعی و... در فرودست مردان قرار میگیرند و این موضوع در گفتمان آنها بازتاب مییابد. جامعة آماری این تحقیق شامل ۲۷۸ دانشآموز دختر و ۲۷۸ دانشآموز پسر است که گفتمان کلاسی آنها در طول یک سال تحصیلی ضبط و پیادهسازی شده و با بهره-گیری از روش کدگذاری گلیزر و اشتروس و آزمون خیدو تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اگرچه انتظار میرفت با ارتقاء سطح آگاهی جامعه به دلیل تحصیلات، فراگیر شدن فضای مجازی و تحولات اجتماعی، گفتمان جامعة هدف تحقیق حاضر از این تحولات تأثیرپذیری مثبت داشته باشد و به تعدیل رابطة فرادستی و فرودستی زبانی پسران و دختران منجر شده باشد، تمایزات زبانی مورد نظر لیکاف همچنان معتبر است و دختران نوجوان در تمامی معیارهایی که نشاندهندة بی-اعتمادبهنفسی، زبان عاری از قدرت و قرار گرفتن در جایگاه ضعیف است، بسامد بیشتر را با تفاوتی معنادار از آن خود کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
رابین لیکاف؛ نظریة تسلط؛ گفتمان کلاسی؛ جنسیت؛ دانشآموزان دختر و پسر بیرجند؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative Analysis of Male and Female Students' Discourse Based on Robin Lakoff's Dominance Approach: A Case of Junior High School Students in Birjand | ||
نویسندگان [English] | ||
Razieh Esmaeeli؛ Jalilollah Faroughi Hendevalan؛ Hossein Navidinia | ||
English Language and Linguistics Department, University of Birjand | ||
چکیده [English] | ||
The present study investigates the discourse characteristics of male and female junior high school students in Birjand based on Lakoff’s (1975) Dominance Approach.This approach maintains that women are inferior to men for cultural, social, etc. reasons, and this is reflected in their discourse. The participants of the study include 278 female students and 278 male students, whose class discourse was recorded for one academic year, and then the corpus was transcribed and analyzed using Glaser and Strauss coding method and chi-square test. The findings indicated that although it was expected that the promotion of public awareness through education, social media, and social developments could have a positive impact on the discourse of target population resulting in some changes in the superiority and inferiority qualities of adolescent boy and girl’s discourse, Lakoff's linguistic distinctions between genders are still true, Adolescent girls have a higher frequency with a significant difference in all criteria which entails a lack of self-confidence, authority and powerless language. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Robin Lakoff, dominance approach, classroom discourse, gender, male and female students in Birjand, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ژینو (۱۳۹۶). بررسی ویژگیهای زبانی زنان با توجه به متغیر سن بر اساس رویکرد لیکاف. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی.
ارباب، سپیده (۱۳۹۱). بررسی و طبقهبندی دشواژههای رایج فارسی در تداول عامه. نشریة پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی. سال دوم، شمارة ۴، پاییز و زمستان، ص ۱۰۷-۱۲۴.
انصاری، لیلا ( ۱۳۸۶). بررسی تفاوتهای گفتار زنان و مردان در جامعة زبانی کازرون و تفاوتهای این گونهها با گونة معیار زبان فارسی (بر اساس نظریة لیکاف و لباو). پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور تهران.
بابایی، جلال (۱۳۹۵). رابطه تحول مثبت نوجوانی، رضایت از زندگی و قلدری در دانشآموزان مقطع متوسطه استان قم. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه سمنان.
بهمنی مطلق، یدالله و فرقانی اله آبادی، فهیمه (۱۳۹۴). بررسی تفاوتهای زبانی زنان و مردان در ادبیات مقاوت (با تکیه بر مکالمات رمان دا). هشتمین همایش پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی.
پاکنهاد جبروتی، مریم (۱۳۸۱). فرادستی و فرودستی در زبان. تهران: گام نو.
حاتمی، حدیث، صابری، کورش و ویسی، هیوا (۱۳۹۷). بررسی قاطعیت در گفتار گویشوران کردی کلهری بر اساس رویکرد تسلط لیکاف. فصلنامة مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی کرمانشاه. سال ششم، شماره ۲۲، پاییز، صص ۶۰-۴۱.
حسینی، سید جمال، سهامی، فرشته و زندی، بهمن (۱۳۹۴). نمود جنسیت در زبان، پژوهش زبانشناسی جنسیت با رویکرد جامعهشناسی در لهجة هورامی گویش کردی در غرب ایران. دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. ترکیه، استانبول. ۲۴ اسفند.
دلبری، حسین، میرزایی، هدی و عربپور محمدآبادی، علیمحمد (۱۳۹۶). بررسی متغیر جنسیت با تکیه بر زبان زنانه در رمان کنیزو اثر منیرو روانیپور. فصلنامة پژوهشهای ادبی. سال ۱۴، زمستان، شماره ۵۸، صص ۳۱-۴۷.
شرفی، زهرا (۱۳۹۰). بررسی کاربردشناختی عبارات احتیاطآمیز در گفتار مردان و زنان فارسیزبان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
عاملی موسوی، بهناز (۱۳۶۸). گفتار مؤدبانه و جنسیت در فارسی تهرانی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
فارسیان، محمدرضا (۱۳۷۸). جنسیت در واژگان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
فتوحی، محمود (۱۳۹۰). سبکشناسی نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: انتشارات سخن.
ناصری، ناصر، حسنزاده، شهریار و وخشوری، کبری (۱۳۹۸). بررسی زبان زنانه و مردانه در داستانهای ابراهیم گلستان و منیرو روانیپور از منظر جنسیت و رویکرد تعلیمی اخلاقی (مطالعة موردی: جوی و دیوار تشنه و کولی کنار آتش). پژوهشنامة ادبیات تعلیمی. زمستان، شمارة ۴۴، صص ۱۱۷-۸۹.
Berryman, C. L., & Wilcox, J. R. (1980). Attitudes toward male and female speech: Experiments on the effects of sex-typical language. Western Journal of Speech Communication, 44, 50-59. Chalak, A., & Karimi, M. (2017). Analysis of taking and repair strategies among male and female Iranian EFL learners. Journal of linguistics and Language Research, 4(2), 2017, 1-9. Chavez, M., (1999). Teacher and student gender composition in German foreign language classroom discourse: An exploratory study. Journal of Pragmatics 32(2000), 1019-1058. Fischer, J. L. (1958). Social influences on the choice of a linguistic variant, Word,14(1)47-56. Ghafarpour, H. (2012). Venus and Mars encountering earth by language. The Asian Conference on Art and Humanities, 92-101. Holmes, J. (1997). Women, language and identity. Journal of Sociolinguistics 1/2, 195-223. Lakoff, R. (1975). Language and woman’s place. New York: Harper & Row. Lakoff, R. (1990). Talking power: The politics of language. Printed in the United States of America. Lakoff, R. (2004). Language and woman’s place, text and commentaries. Oxford: Oxford University Press. Parsons, C. (2015). Doing gender in classroom discourse, a series of research and informational publications by CRG “Putting the world’s best research to work for girls”. The University of Michigan. Tannen, D. (1990). You just don't understand: Women and men in conversation. New York: Ballantine. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 475 |