| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,819,868 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,188,694 |
بازاندیشی نقش «حیاط» در برنامهریزی توسعه مسکن پایدار از طریق آثار سینمایی (مورد مطالعه: «طهران تهران» و «مهمان مامان» اثر داریوش مهرجویی) | ||
| برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
| دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 25، خرداد 1401، صفحه 117-124 اصل مقاله (568.35 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2022.55795.2379 | ||
| نویسندگان | ||
| پرنا کاظمیان1؛ محمدرضا پاکدل فرد* 2؛ حسن ستاری ساربانقلی3؛ فروس حاجیان پاشاکلایی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 2استادیار، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 3دانشیار گروه معماری و شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| 4استادیار، گروه نمایش، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در برنامهریزی توسعه پایدار، توجه به مفهوم مسکن و خانه ضروری است. زیرا مسکن مفهومی فیزیکی است، اما خانه به عنوان مکان زندگی انسان با تمام ابعاد زندگی او در ارتباط و کنش متقابل است و معانی مختلفی را فراتر از مسکن در خود جای میدهد. با بهرهگیری از مباحث پدیدارشناسی به عنوان روش ادراک ساختارهای تجربه و آگاهی، میتوان به مطالعات کیفی درباره رابطه انسان و فضای زندگی پرداخت. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر حیاط به عنوان یک عنصر کالبدی ثابت، در معنابخشی به مفهوم خانه سنتی ایرانی به عنوان الگوی مسکن پایدار و بازنمایی آن در سینمای معاصر است. برای این منظور، دو فیلم «طهران تهران» و «مهمان مامان» ساخته داریوش مهرجویی که داستانهایی برگرفته از زندگی زیسته مردم در دوره معاصر هستند، مورد مطالعه قرار گرفتند. با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی، تفسیر و استدلال درباره نقش معناساز عناصر حیاط برای خانه در روایتهای سینمایی مذکور پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مفهوم خانه و پیوند وجودی آن با انسان در آثار مهرجویی، تأکیدی بر هویت بخشی متقابل میان خانه و زندگی انسان است و حیاط، مرکزی حیاتبخش در خانه بوده و از عوامل اصلی در پایداری خانه سنتی ایرانی است. لذا با توجه به بحران هویت و معنا در زندگیهای معاصر، یکی از راهکارهای بازیابی آنها توجه به نقش حیاط، به عنوان فضای گمشده مسکن معاصر در برنامهریزیهای توسعه پایدار شهری با استفاده از شیوههای نوین معماری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مسکن؛ حیاط مرکزی؛ خانه سنتی ایرانی؛ توسعه پایدار شهری؛ داریوش مهرجویی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Rethinking the Role of the »Yard« in Planning Sustainable Housing Development Through Cinematic Works (Case Study: »Tehran Tehran« and »Mom's Guest« Movies by Dariush Mehrjoui) | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Parna Kazemian1؛ Mohammadreza Pakdelfard2؛ Hassan Sattari sarbangholi3؛ Ferdos Hajian Pashakalaie4 | ||
| 1Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
| 2Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
| 3Associate Professor, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
| 4Department of Art , Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| In sustainable development planning, it is necessary to pay attention to the concept of housing and home. Home as a place for human life is related and connected to all aspects of her/his life and has different meanings beyond housing. Using phenomenological topics as a method of perceiving the structures of experience and consciousness, qualitative studies on the relationship between humans and living space can be done. The purpose of this study is to investigate the effect of the yard as a fixed physical element in interpreting the concept of a traditional Iranian house as a model of sustainable housing and its representation in contemporary cinema. For this purpose, two films "Tehran Tehran" and "Mom's Guest" made by Dariush Mehrjoui, which are stories taken from the lives of people in the contemporary period, were studied. Using a descriptive-analytical method, the semantic role of courtyard elements for the house in the above-mentioned cinematic narratives has been studied, interpreted and argued. The results show that the concept of home and its existential connection with human beings in Mehrjoui's works emphasizes the mutual identification between home and human life. The central courtyard is the lifeblood of the house and is one of the main factors in the stability of the traditional Iranian house. Therefore, due to the crisis of identity and meaning in contemporary lives, one of the ways to recover them is to pay attention to the role of the yard as a lost space of contemporary housing in sustainable urban development planning using new architectural methods. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Housing, Central Yard, Traditional Iranian House, Sustainable Urban Development, Dariush Mehrjoui | ||
| مراجع | ||
|
آقالطیفی، آزاده و حجت، عیسی (1396). بررسی تأثیرپذیری مفهوم خانه از تحولات کالبدی آن در دوران معاصر در شهر تهران. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 23(4)، 54-41.
احمدی، زهرا(1391). بازخوانی نقش گمشده حیاط مرکزی در دستیابی به معماری پایدار. نشریه شهر و معماری بومی، 2(2)، 25-40.
ارمغان، مریم(1394). معناسازی برای خانه؛ زندگی روزمره تهران در فیلم های سینمایی. پژوهشهای انسانشناسی ایران، 5(2)، 73-51.
بیات، یاسر و شیخ مهدی، علی(1396). جستاری بر هستی شناسی مفهوم نمادین خانه در فیلمهای داریوش مهرجویی. دو فصلنامه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 8(15)، 53-41.
پناهی، سیامک(1385). شناخت تاثیر فضاهای معماری بر تجلی معنا در سینمای معناگرا، پایاننامه دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
پیراویونک، مرضیه(1398). پدیدارشناسی، «راه» تفکر و تحقیق. فصلنامه علمی پژوهشهای فلسفی، 144-127.
حاجیان، مینا، تاجر، سعیدعلی و مهدوینژاد، محمدجواد(1399). تأثیر حیاط در شکلگیری پیکربندی خانههای سنتی ایران در کاشان. فصلنامه معماری و شهرسازی آرمان شهر، 13(30)، 55- 43.
حائریمازندرانی، محمدرضا(1388). خانه، فرهنگ، طبیعت(بررسی معماری خانههای تاریخی معاصر به منظور تدوین فرآیند و معیارهای طراحی خانه). تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
حمزهنژاد، مهدی و دشتی، مینا(1395). بررسی خانههای سنتی ایرانی از منظر پدیدارشناسان و سنت گرایان معنوی. فصلنامه علمی- پژوهشی نقش جهان، 6(2)، 34-24.
دهخدا, علیاکبر(1377). لغتنامه دهخدا. تهران، دانشــگاه موسســه لغتنامه دهخدا، تهران.
عزیزی، محمدمهدی(1380). توسعه شهری پایدار، برداشت و تحلیلهایی از دیدگاههای جهانی. مجله صفه، 11(33)،27-14.
ربیعیفر، ولی الله(1396). تبیین پایداری ساختار کالبدی- فضایی مسکن روستایی استان زنجان. فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامهریزی توسعه کالبدی، 4(1)، 90-71.
روستایی، شهریور و علیزاده، شیوا(1399). تحلیل فضایی کیفیت مسکن در شهر ارومیه با استفاده از روشHOT SPOT. فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامهریزی توسعه کالبدی, 7(1)، 117-101.
رئیسی، محمدمنان(1395). علت کاویِ بحران هویت در معماری و شهرسازی معاصر ایران با تأکید بر سهگانه بینش، ارزش و کنش. نشریه هنرهای زیبا - معماری و شهرسازی، 21(4)، 74-63.
شیرازی، محمدرضا(1392). جایگاه پدیدارشناسی در تحلیل معماری و محیط. فصلنامه معماری و شهرسازی آرمانشهر، 6(11)، 99-91.
علیاکبری، اسماعیل، طالشی، مصطفی و عمادالدین، عذرا(1396). الگوی توسعه کالبدی یکپارچه شهر و پیرامون با استفاده از ظرفیتهای گردشگری مناطق پیراشهری. فصلنامه علمی ـ پژوهشی برنامهریزی توسعه کالبدی، 4(1)، 70-55.
فرهمندزاده، فریده، بیگدلی، علی و نصیری، محمدرضا(1396). بررسی روند و فرجام نوسازیهای مالی و عمرانی عباس میرزا نایب السلطنه در آذربایجان. پژوهشنامه تاریخهای محلی ایران، 6(1)، 148-133.
ستاریساربانقلی، حسن(1395). منجی شهر در سینمای آخرالزمانی. مطالعات بین رشتهای رسانه و فرهنگ، 6(1)، 42-19.
طایفینصرآبادی، مهلا و حاتمینژاد، حسین(1396). تحلیلی بر شاخصهای پایداری مسکن(مطالعه موردی: منطقه یک شهرداری مشهد). نشریه علمی جغرافیا و برنامهریزی، 22(66)، 327-307.
طاهری، جعفر(1392). بازاندیشی مفهوم سکونت در معماری، مطالعات معماری ایران، 2(4)، 22-5.
طوفان، سحر(1385). بازشناسی نقش آب در حیاط خانههای سنتی ایران. باغ نظر، 3(6)، 81-72.
عطاییهمدانی، محمدرضا، شالیامینی، وحید، حمزهنژاد، مهدی و نوروز برازجانی، ویدا(1396). بازخوانی حیاط خانه ایرانی بر اساس نظریه بومشناسی فرهنگی. فصلنامه مدیریت شهری، 16(49)، 451-431.
مظاهری، مجتبی ، دژدار، امید و موسوی، سیدجلیل(1397). تحلیل نقش حیاط در ساختار فضایی خانههای ایرانی با بهرهگیری از روش نحو فضا (Space Syntax). هویت شهر، 12(2)، 108-97.
ندیم، مصطفی و لطیفیشیردار، تقی(1394). بازشناسی تاریخ محلی سوادکوه، مطالعه موردی: حمامهای عمومی. پژوهشنامه تاریخهای محلی ایران، 4(7)، 118-110.
نوربرگ- شولتز، کریستین(1384). مفهوم سکونت، به سوی معماری تمثیلی. انتشارات آگاه، تهران.
نوربرگ- شولتز، کریستین(1392). مفهوم سکونت: به سوی معماری تمثیلی، ترجمه محمود امیریاراحمدی. تهران: نشر آگاه.
Bachelard, G. (1994). The poetics of space; translated from the French by Maria Jolas, with a new foreword by John R. Stilgoe. Baston: Beacon press. Cooper, C. (1974). The house as a symbol of self. Reprinted in The People, Place, and Space Reader (2014). Lodon: Routledge. Goharipour, H. (2019). Narratives of a lost space: A semiotic analysis of central courtyards in Iranian cinema. Frontiers of Architectural, 8(2), 164–174. Hall, p. (1993). Toward Sustainable, Live able and Innovative Cities for 21 Set Century. Inproceeding of the Third Conference of the World Capitals, Tokyo, 22-28. Heidegger, M. (2001). The Origin of the Work of Art in Poetry, Language, Tran. by Albert Hofstadter. New York: Harper collins. Pallasmaa, J. (2005). The eyes of the skin, Architecture and the senses; London: Academy Edition. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |
||