
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,608 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,587 |
سناریوپردازی آینده رسانههای ورزشی کشور | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 45، آبان 1403، صفحه 135-149 اصل مقاله (850.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2022.64146.1624 | ||
نویسندگان | ||
سعید عمرانی1؛ مظفر یکتایار* 2؛ مژگان خدامرادپور3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
3استادیار گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف سناریوپردازی آینده رسانه های ورزشی کشور انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامه ریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکت کننده در پژوهش بهصورت گلوله برفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل داده ها استفادهشده است. یافته های این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دسته بندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیت های مرتبط است. پنج پیشران تغییر محتوای رسانه های ورزشی، بهروز شدن محتوای رسانه های ورزشی بر اساس نیاز روز جامعه، نیازسنجی از جامعه در خصوص محتوای رسانه های ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و متخصص برای رسانه های ورزشی توسط مراکز آموزشی و دانشگاهی و تدوین برنامه جامع توسعه کیفی رسانه های ورزشی، در این بخش تعیین شده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشران ها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص گردید از بین دو سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با تغییر محتوا، بهروز شدن محتوا، آموزش دادن به منابع انسانی و تدوین برنامه جامع رسانه های ورزشی، میتوان انتظار بهبود وضعیت رسانه های ورزشی در آینده را داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
محتوای رسانه؛ برنامه ریزی؛ نیازسنجی؛ آموزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Future Scenario Planning of Iranian Sports Media | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Omrani1؛ Mozafar Yektayar2؛ Mozhgan Khodamoradpor3 | ||
1Ph.D. Student in Sports Management Department, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to forecast the future of the country's sports media through scenario planning. The methodology employed is scenario-based planning, which is structured and implemented in eight steps. Data collection was qualitative, utilizing interviews, expert panels, and Delphi surveys. Twenty experts with specialized knowledge or practical experience were purposively selected as participants through snowball sampling. Additionally, Micmac software and Scenario Wizard were used for data analysis. The findings are presented in two parts. The first part involves identifying and categorizing key components, drivers, and related uncertainties. Five main drivers were identified: changes in sports media content, updating sports media content based on community needs, community needs assessment regarding sports media content, training of human resources and specialists in sports media by educational and academic centers, and the development of a comprehensive program for qualitative development of sports media. The relationships and interactions among these components were analyzed. The second part describes possible and feasible scenarios based on the identified drivers and uncertainties. It was found that out of two proposed scenarios, only one (Scenario 1) is in a promising condition. Scenario 2, on the other hand, is in a critical state. The analysis suggests that by changing and updating content, training human resources, and developing a comprehensive sports media program, improvements in the future of sports media can be expected. Would you like me to make it more concise or tailored for a specific purpose? | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media Content, Planning, Needs Assessment, Education | ||
مراجع | ||
Asur, S., & Hu berman, B. A. (2010). Predicting the future with social media. In 2010 IEEE/WIC/ACM international conference on web intelligence and intelligent agent technology, 1. 492-499.
Aziz Moradi, A. (2021). Media Literacy and Its Role in Athletes' Professional Life, Third National Conference on Sports Communication: Communication Literacy and Media Literacy in Sports, Shiraz. (In Persian)
Breivik, G. (2019). What would a deep ecological sport look like? The example of Arne Naess. Journal of the Philosophy of Sport, 46(1), 63-81.
Darvin, L., & Sagas, M. (2017). Objectification in sport media: Influences on a future women’s sporting event. International Journal of Sport Communication, 10(2), 178-195.
Fallah, S. (2017). Media foresight by reforming the structure and planning and increasing the efficiency of provincial networks against domestic attacks and arrogant media, Fourth International Conference on Media Management, Tehran, Monthly Figures Monthly - University of Radio and Television. (In Persian)
Hadders-Algra, M. (2020). Interactive media use and early childhood development. Jornal de pediatria, 96(3), 273-275.
Hayes, M., Filo, K., Riot, C., & Geurin, A. (2019). Athlete perceptions of social media benefits and challenges during major sport events. International Journal of Sport Communication, 12(4), 449-481.
Isidora Kourti. (2020). Effective performance management of inter-organizational collaborations through the construction of multiple identities. International Journal of Business Performance Management, 18(2). DOI: 10.1504/IJBPM.2017.083077.
Johnson, I. L., Sengupta, S., Schöning, J., & Hecht, B. (2016). The geography and importance of localness in geotagged social media. In Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 515-526.
Jonasson, K., & Thiborg, J. (2010). Electronic sport and its impact on future sport. Sport in society, 13(2), 287-299.
Kashkar, S. (2021). The role of mass media in the identification and promotion of sports fields in Iran. Journal of Communication Management in Sports Media, 8(3): 27-40. (In Persian)
Katz, L. F., & Krueger, A. B. (2019). The rise and nature of alternative work arrangements in the United States, 1995–2015. ILR review, 72(2), 382-416.
Koronios, K., Travlos, A., Douvis, J., & Papadopoulos, A. (2020). Sport, media and actual consumption behavior: an examination of spectator motives and constraints for sport media consumption. EuroMed Journal of Business.
McChesney, R. W. (2007). Communication revolution: Critical junctures and the future of media. New Press.
Memari, N, Attar Abbasi, M, Raisizadeh, A. (2021). Comparison of Media Literacy in Physical Education Specialists, 3rd National Conference on Sports Communication: Communication Literacy and Media Literacy in Sports, Shiraz. (In Persian)
Moradi, A, Gardi Takhti, A. (2021). Media Literacy and Social Health, the First National Conference on Applied Studies in Education Processes, Bandar Abbas. (In Persian)
Nairi, Sh, Saffari, M, Aboalsedgh, S. Shayan, A. (2018). Identifying and ranking the driving forces affecting the future status of digital media with a technological approach, Quarterly Journal of Communication Research. (In Persian)
Osborne, A., Sherry, E., & Nicholson, M. (2016). Celebrity, scandal and the male athlete: A sport media analysis. European Sport Management Quarterly, 16(3), 255-273.
Poczwardowski, A., Lamphere, B., Allen, K., Marican, R., & Haberl, P. (2020). The 5C’s model of successful partnerships in elite beach volleyball dyads. Journal of Applied Sport Psychology, 32(5), 476-494.
Qazlesflo, H. (2020). Designing a successful information system model (ISSM) for event management of sports organizations (case study: horse racing course of Golestan province). Journal of Communication Management in Sports Media, 8(2): 61-78. (In Persian)
Rezaei, N. (2018). Media Literacy, Cyberspace and Generation Gap, 2nd International Conference on Family and Information Media Literacy, Tehran, Center for Information Technology and Digital Media. (In Persian)
Scannell, P. (2020). Media and communication. SAGE Publications Limited.
Sjøvaag, H., & Krumsvik, A. H. (2018). In search of journalism funding: scenarios for future media policy in Norway. Journalism Practice, 12(9), 1201-1219.
Zarei Bidsorkhi, A, Faraziani, Fateh. (2021). Evaluating the role of media literacy in the proper development of basketball in Kermanshah, the third national conference on sports communication: communication literacy and media literacy in sports, Shiraz. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |