
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,592 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,554 |
طراحی مدل کیفی شتابگیری دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی به سمت دانشگاههای نسل چهار | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
دوره 12، 2 (پاییز 1402) - شماره پیاپی 46، 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2023.61517.3597 | ||
نویسندگان | ||
مهریه پناهی1؛ محمود گودرزی* 2؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی3؛ مجید جلالی فراهانی3 | ||
1دانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی برای شتابگیری دانشکدههای تربیت بدنی به سمت دانشگاههای نسل چهار بر اساس مدل استراوس و کوربین و روش پژوهش کیفی و برخاسته از داده ها (مطالعه مقالات و اسناد و مدارک و مصاحبه هدفمند به روش گلوله برفی ) و استفاده از روش دلفی بود. جامعه آماری اساتید مدیریت ورزشی، دارای سابقه اجرایی، علمی و پژوهشی برجسته بودند و جمعآوری اطلاعات تا اشباع نظری دادهها با مصاحبه نیمه ساختار یافته ادامه داشت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش سیستماتیک بر مبنای مدل استراوس و کوربین شامل کدگذاری سه مرحله ای باز، محوری و انتخابی و دلفی استفاده شد. نتایج کدگذاری در مدل مورد نظر، 5 بعد و 12 متغیر، شرایط علی با دو متغیر (مسئولیت علمی- اجتماعی و پویایی محیط و ماموریت سازمانی)، شرایط مداخلهگر با چهار متغیر (مراکز رشد زایشی، سیستمهای اطلاعاتی، ارتباط با صنایع و مشتریان و رقبا)، شرایط زمینهای با دو متغیر (نقش دولت و ساختار و بستر سازی)، راهبردها با دو متغیر (مدیریت عالی و رهبری، منابع انسانی) و پیامدها با دو متغیر ( ایفای نقش دانشکده تربیت بدنی نسل چهار و کیفیت آموزشی و پژوهشی) را شناسایی نمود. با توجه به نتایج حاصل، لزوم بهرهگیری از الگویی بومی از دانشکده تربیت بدنی نسل چهار و پوشش خلأهای موجود در تجاریسازی تحقیقات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، به عنوان مهمترین ویژگی دانشگاه نسل چهار، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی دانشکده تربیت بدنی؛ دانشگاه نسل چهار؛ مدل استراوس و کوربین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a qualitative model of the acceleration of the Faculty of Physical Education of public universities towards the fourth generation universities | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehriye Panahi1؛ Mahmood Goodarzy2؛ Ebrahim Ghahfarokhi3؛ Majid Farahani3 | ||
1PhD student in Sports Management, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Professor of Sports Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor of Sports Management, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to design a model for acceleration of physical education faculties towards the fourth generation universities based on Strauss and Corbin model. The research method was qualitative and derived from data (study of articles and documents and purposeful snowball interview) and the use of Delphi method. The statistical population was sports management professors with outstanding executive, scientific and research background. Data collection continued until the theoretical saturation of the data with semi-structured interviews. In order to analyze the data, a systematic method based on the Strauss and Corbin model including three-step open, axial, selective and Delphi coding was used. Coding results in the model identified 5 dimensions and 12 variables, causal conditions with two variables (scientific-social responsibility and environmental dynamics and organizational mission), intervention conditions with four variables (reproductive growth centers, information systems, relationships with industries and customers and competitors), contextual conditions with two variables (role of government and structure and context), strategies with two variables (top management and leadership, human resources) and consequences with two variables (role of fourth generation physical education faculty and quality educational and research). According to the results, the need to use a native model of the fourth generation physical education faculty, to a large extent and to cover the gaps in the commercialization of scientific research of physical education faculties, as the most important feature of the fourth generation university, seems necessary. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Physical Education Faculty, Acceleration, Fourth Generation University | ||
مراجع | ||
Al-Harbi, H. I. K., Al-Mayahi, A. S., & Mohammed, A. A. (2021). Requirements for the Application of Total Quality Management in Faculties of Physical Education and Sports Sciences. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 10729-10743. P 35. Alipour, AR, Enayati, T. (2017). Commercialization of fourth generation university research. Journal of Strategic Knowledge Interdisciplinary Studies, 7 (26), 76-53. p 59. [Persian]. Azimi, N.A., Barkhordari, S. (2017). Economics and Knowledge-Based Society in Arab Countries and Experience for Iran, Rahyafat Magazine, (7) 66, 12-1. P 5. [Persian]. Beikzadeh, S., Yousefi Saeidabadi, R., Saffarian Hamedani, S. (2020). The role of scientific authority and foresight in the development of fourth generation universities in order to present a model (Case study: Mazandaran University of Medical Sciences). Medicine and Cultivation, 29 (2), 87-76. P 79. [Persian]. Bresser, R. K., & Balkin, D. B. (2022). Restoring a taste for science: Enhancing strategic management knowledge by changing the governance of academic journals. Strategic Management Review. Published online ahead of print Cervantes, M. (2017). Higher education institutions in the knowledge triangle. Форсайт, 11(2 (eng)). P 21. Chaleta, E., Saraiva, M., Leal, F., Fialho, I., & Borralho, A. (2021). Higher Education and Sustainable Development Goals (SDG)—Potential Contribution of the Undergraduate Courses of the School of Social Sciences of the University of Évora. Sustainability, 13(4), 18-28. P 22. Ehresmann, A.C. (2013). A theoretical frame for future studies. On The Horizon-The Strategic Planning Resource for Education Professionals, 21(1), 46-53. P 49. Farbod, M., Safania, A.M., Boroumand, M.R., Naqshbandi, SA, Bagherian Farahabadi, M. (2020). Identifying the factors affecting the employment development of postgraduate graduates in the field of physical education and sports sciences with an ecosystem approach. Sports Management Studies. P 61. [Persian]. Fazel, A., and Kamalian, A., and Roshan, S. (2017). Identifying the dimensions and components affecting the empowerment of academic human resources with emphasis on third and fourth generation universities using the fuzzy Delphi approach: Presenting a conceptual model. Education Strategies (Medical Education Strategies), 10 (6), 455-468. p 456 . [Persian]. Fakour, B. (1385). A review of theoretical concepts of commercialization of research results. Approach, 16 (37), 1 18. P 17. [Persian]. Geuna, A., & Muscio, A. (2009). The governance of university knowledge transfer: A critical review of the literature. Minerva, 47(1), 93-114. P 95. Goodarzvand Chegini, M. (2018). The Fourth Generation University Approach to Work and Practice (Case Study: Cambridge, Stanford, and Harvard Universities). Iranian Journal of Engineering Education, 20 (78), 16-1. P 10. [Persian]. Marufi, A. (1387). Research is the main gateway to sustainable development and the central factor of progress. Aftab Electronic Journal. 1: 1-9. P 9. Olumıde, O. J., & Bada, A. A. (2021). ACHIEVING THE NEW SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS: THE ROLE OF SCIENTIFIC RESEARCH IN NIGERIAN UNIVERSITIES. European Journal of Education Studies, 8(2), 460-476. P 463. Oztel, H. (2019). Fourth generation university: Co-creating a sustainable future. Journal: Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals Quality Education, 1-13. P 3. Sadeghi, M., Niaz Azari, K., Taghvaei Yazdi, M. (2019). Investigating the dimensions of the virtual approach for the development of the fourth generation university. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 9 (36), 41-25. P 39. [Persian]. Sharghi, AS (2009), Globalization of Higher Education and International Scientific Cooperation, Journal of Culture, No. 3,2 31. P 31. Soleimani, F., Adli, F., Mehran, G. (2018). Strategic skills in university management. Journal of Marine Science Education, 5 (4), 145-135. P 136.[Persian]. Nazari, R., Sohrabi, Z., Moharamzade, M. (2021). Development of Strategic Themes of the Faculty of Sports Sciences. Journal of New Studies in Sport Management, 2(2), 167-178. P 170. [Persian]. Xing, Bo and Marwala, Tshilidzi, Implications of the Fourth Industrial Age for Higher Education (2018). The_Thinker__Issue_73__Third_Quarter_2017, Available at SSRN. P 21. Zuti, B., & Lukovics, M. (2015). Fourth Generation Universities and Regional Development (No. 28, pp. 14-31). Stünings Medien. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |