
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,219,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,909,980 |
مدلسازی و ارائه الگوی پیادهراه شهری خرمآباد | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 28، اسفند 1401، صفحه 113-128 اصل مقاله (776.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2023.57500.2433 | ||
نویسندگان | ||
معصومه عزیزی1؛ مهری اذانی* 2؛ حمید صابری3؛ امیر گندمکار4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا واحد نجف اباد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد | ||
2استادیار گروه جغرافیا, واحد نجف آباد ,دانشگاه آزاد اسلامی ,نجف آباد ایران | ||
3استادیار مرکز تحقیقات گردشگری واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی ,نجف آباد ایران | ||
4دانشیارمرکز تحقیقات گردشگری واحد نجف آباد دانشگاه آزاد اسلامی ,نجف آباد ایران | ||
چکیده | ||
پیادهراه بخشی از فضای شهری است که حرکت پیاده در اولویت بوده و حرکت سواره در تمام یا بخشی از ساعات شبانهروز در آن حذف میشود. پیادراه علاوه بر تأمین دسترسی، فضایی سرزنده، امن و راحـت را بـرای حضور گروههای مختلف اجتماعی، برقراری تعاملات اجتماعی و انجام فعالیتهای اختیاری ایجاد میکند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی پیادهراه سازی در سطح شهر خرمآباد و با رویکردی نظری _کاربردی متکی بر مطالعات مدلی و نرم افزاری انجام پذیرفته است. برای دستیابی به اهدف پژوهش چهار دسته شاخص از طریق الگوریتم درخت پوشای کمینه در محیط نرمافزار Matlab 2016 استاندارد و برای شاخصگذاری استفاده شده است. در ادامه برای تحلیل فضایی شاخصها از فرآیند تحلیل شبکه بهدست آمده در محیط نرم افزار ArcGIS استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که 43/29 درصد از مساحت بافت شهری خرمآباد وضعیت کاملاً مناسب، برای احداث پیادهراه دارد. تحلیل فضایی شهر خرمآباد نشان میدهد، پنج مسیر بهینه برای توسعه پیادهراه سازی منطبق بر الگوی های نظری حاصل از پژوهش شامل: معیارهای اجتماعی ـ اقتصادی، کالبدی ـ فضایی، ترافیک و دسترسی در سطح شهر قابل دستیابی است. بهترین پیادهراه سازی مسیر حد فاصل میدان 22 بهمن، بلوار ولایت، بلوار 60 متری و بلوار شرق به سوی کوی انقلاب شناسایی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی؛ الگو؛ پیاده راه شهری؛ خرم آباد؛ Gis | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Modeling and presenting an urban sidewalk pattern in Khorramabad | ||
نویسندگان [English] | ||
masomeh azizi1؛ mehri azani2؛ Hamid Saberi3؛ amir gandomkar4 | ||
1PhD student in Geography and Urban Planning, Department of Geography, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran. | ||
2Assistant Professor of Geography, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad Iran | ||
3Assistant Professor ,Tourism Research Center , Department of Geography and Urban planning, Najafabad Branch Islamic Azad University Najafabad Branch Iran. | ||
4Assistant Professor, Tourism Research Center , Department of Geography and Urban planning, Najafabad Branch Islamic Azad University Najafabad Branch Iran. | ||
چکیده [English] | ||
A sidewalk is a part of the urban space where pedestrian movement is prioritized and vehicle movement is eliminated in all or part of it. In addition to providing access, the sidewalk creates a lively, safe and comfortable space for the presence of different social groups, social interactions and optional activities. The aim of the current research is to present a model of sidewalk construction in Khorramabad city with a theoretical-applied approach based on modeling and software studies. To achieve the objectives of the research, 4 categories of indicators are used through the minimum spanning tree algorithm in the standard Matlab 2016 software environment. For the spatial analysis of the indicators, the network analysis process has been used in the ArcGIS software environment. The results showed that 29.43% of the area of Khorramabad is in a completely suitable condition for the construction of sidewalk. Spatial analysis of Khorramabad city shows that five optimal routes can be achieved for the development of sidewalks in the city. These routes are in accordance with the theoretical models obtained from the research, including: socio-economic, physical-spatial, traffic and access criteria. The best routes for pedestrian construction are: 22 Bahman Square, Velayat Boulevard, 60 Meter Boulevard, and Sharq Boulevard towards Koi Enghelab. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling, Pattern, Pedestrian, Khorramabad, GIS | ||
مراجع | ||
اخوان، آرمین، صالحی، اسماعیل و طغیانی، شیرین(1397). ارزیابی تأثیر عوامل محیطی- کالبدی بر سرزندگی و کیفیت خیابانهای شهری(مطالعه موردی: خیابانهای نادر و انقلاب شهر ساری. جغرافیا و پایداری محیط،8(27)، 29- 15.
اسدی خوانساری، حسین و پاکزاد، جهانشاه(1386). راهنمای طراحی فضاهای شهری. تهران: شرکت طرح و نشر پیام سیما .
باستین، علی، زیاری، کرامت الله، پوراحمد، احمد و حاتمی نژاد، حسین(1397) سنجش و ارزیابی اثرات حکمروایی خوب شهری بر زیستپذیری شهرها(مطالعه موردی: شهر بوشهر).فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری،9(34)،1-18.
بحرالعلومی،زهرا(1395). دلایل سرزندگی فضاهای عمومی در ایتالیا درگذر تاریخ تا به امروز. فصلنامه هنر و تمدن شرق، 14(4)،42-31.
جهانی، محمد صادق(1400). سالنامه آمارهای جمعیتی استان لرستان 1399.
حبیبی،کیومرث، شیخ احمدی، احمد(1398). تحلیل و ارزیابی سیاستهای پیادهمحوری در بافتهای تاریخی با تأکید بر پیادهراهها(مطالعه موردی: پیادهراه خیام جنوبی اورمیه). فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری،6(21)،111-136.
صادقی،زهره(1389)، شاخصهای رشـد و توسـعه تسـهیلات و زیـر سـاختهـای حمـل و نقـل و ترافیـک کـلان شـهر اصـفهان و عملکـرد آن در سالهای 1382و1388، شهرداری اصفهان، معاونت حمل و نقل و ترافیک.
عزیزی، ثریا، سجاسی قیداری، حمدالله و شایان، حمید(1399). تحلیل تأثیر مبلمان روستایی در افزایش کیفیت محیط کالبدی(مطالعه موردی: دهستان زوارم شیروان).پژوهشهای جغرافیای انسانی، 52(1)، 55-74.
علیزاده مقدم، سمیرا، ذاکریان، ملیحه وتشکری بافقی، بابک(1397). بازطراحی مسیر عابر پیاده با رویکرد ارتقاء کیفیت حضورپذیری افراد در بافت تاریخی شهر یزد، نمونه موردی:پیاده روی خیابان فرخی شهر یزد. فصلنامه علمی- پژوهشی؛ پژوهش و برنامه ریزی شهری،9(34) ،133-148.
فصیحی، حبیب اله، پریزادی، طاهر و کرمی، تاج الدین(1398).بررسی نقش پیادهراهها در سرزندگی فضاهای عمومی مطالعه موردی: پیادهراه حرم شهر ری. فصلنامه شهر پایدار،2(4)،1-15.
قریب، فریدون(1383). امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قـدیم. نشـریه هنرهـای زیبا، 19(19)؛ 17-28.
کاشانیجو، خشایار(1389). پیادهراهها از مبانی طراحی تا ویژگیهای کارکردی تهران:نشر آذرخش.
کانونی،رضا و رضویان، محمدتقی(1397). اثرات اجتماعی و اقتصادی پیادهراه سازی در شهر تهران از دیدگاه شهروندان(مطالعه موردی: پیادهراه 17 شهریور). نشریه هویت شهر، 12(4)،34-19.
مرتضوی، صبوحا(1390). بازشناسی پیادهراه به عنوان بستری برای گذران اوقات فراغت در شهر. نشریه شهر و منظر، 12، 1-17.
مهدیزاده،جواد(1379). برنامهریزی کاربری زمین تحول در دیدگاهها و روشها. مجموعه مقالات کنفرانس زمین و توسعه شهری، 70-79.
محمدیان مصمم، حسن، صرافی، مظفر، توکلینیا، جمیله و عیسیلو، علیاصغر(1395). الویتبندی پیادهراه سازی مسیرهای اطراف حرم حضرت معصومه(س) شهر قم. نشریه پژوهشهای منظر شهر، 5(3)، 97-47.
محمدی حمیدی،سمیه، غفاری گیلانده، عطا(1398). بررسی تأثیر پیادهراه در توسعه گردشگری شهری(مورد مطالعه: منطقه نمونه گردشگری شورابیل- شهر اردبیل). فصلنامه جغرافیا(برنامهریزی منطقهای)،10(1-2)، 713-695.
نوری، محمدجواد و اعتصام، ایرج(1396). تبیین علل شکست پروژهشهای پیادهراهسازی در ایران مورد مطالعه: پیادهراه هفده شهریور کلانشهر تهران. صفه، 27(1)،89-108.
نوروزی، میثم وسجادزاده، حسن(1399). آسیب شناسی عوامل مؤثر بر ناکارآمدی کیفیتهای محیطی در میدانهای شهری بعد از تبدیل به پیادهراه، مورد مطالعاتی: میدان امام حسین(ع) تهران. نشریه معماری و شهرسازی آرمانشهر،13(30)،275-289.
نیکپور، عامر، حسینپور عسگر، میترا و طالبی، حکیمه(1396).مطالعه و ارزیابی شاخصهای محیطی مؤثر بر قابلیت پیادهروی( مورد مطالعه: شهر آمل). فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری، 4(13)، 110-133.
نوریان، فرشاد، خاکپور، امین و کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل(1397).ارزیابی محدودههای پیشنهادی طرح تفصیلی برای کاربری فضای سبز شهری با استفاده از تحلیل شبکهای (ANP)در (GIS) مطالعه موردی: ناحیه جوادیه منطقه 16 تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری، 9(35)، 97-110. Aplin, K. (2012), “Smoke emissions from industrial western Scotland in 1859 inferred from Lord Kelvin’s atmospheric electricity measurements”, Atmospheric Environment, 50, 373–376. Amphoux, P. (1998), “The concept of atmosphere, Irec"-Epel:Lausanne. Blocken, B., Carmeliet, J. (2004), “Pedestrian wind environment around buildings: Literature review and practical examples”, Journal of Thermal Envelope and Building Science, 28(2), 107–159. Blocken, B., Hooff, T., Janssen, W. (2012), “CFD simulation for pedestrian wind comfort and wind safety in urban areas: General decision framework and case study for the Eindhoven University campus”, Environmental Modeling & Software, 30, 15-34. Borgnat, P., Abry, P., Flandrin, P., Robardet, C., Rouquier, J. B., & Fleury, E. (2011), “Shared bicycles in a city: a signal processing and data analysis perspective”, Advances in Complex Systems, 14(3), 415-438.. Bergei,W.A., Danieal, B.D.,(2019), Modelling Pedestrians’ utilization of crossing facilities along urban streets, Journal of Case Studies on Transport Policy, 8(2), 593-598. Dio: https://doi.org/10.1016/j.cstp.2019.12.004. Christ, W., (2000), “Public versus private space. Paper presented at the International Symposium”, IRS, Erkner bei Berlin, March, pp.173-188. Cowan, R., (2002), Urban design guidance, London Urban Design Group. Grieves, R. M., Jeffery, K. J., (2017), “The representation of space in the brain Behavioural Processes”, 135, 113–131. Dio:https://doi.org/10.1016/j. Chapman, J. (2009), “Design for emotional durability”, Design, 25(4), 29-35. Carmona, M., (2003), Public places, Urban spaces, Architectural Press. Kong, Y., Fukahori,K., Kubota, Y.,(2018), Evaluation of the influence of roadside non-walking spaces on the pedestrian environment of a Japanese urban street, Journal of Sustainable Cities and Society,43(1), 21-31. Dio: https://doi.org/10.1016/j.scs.2018.07.009 Lowen, H., Krukar, J., Schwering, A.,(2019), “Spatial learning with orientation maps: The influence of different environmental features on spatial knowledge acquisition”, ISPRS International Journal of Geo-Information, 8(3), 149. Dio:https://doi.org/10.3390/ ijgi8030149. Li, G., Wang, Q.,(2007), “Measuring the Quality of Life in City of Indianapolis by Integration of Remote Sensing and Census Data. International”, Journal of Remote Sensing, 28(2): 249. Lai,Y., Kontokosta,C.E.,(2018), Quantifying place: Analyzing the drivers of pedestrian activity in dense urban environments, Journal of Landscape and Urban Planning,180(1), 166-187. Dio: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2018.08.018 Millonig,A., Brändle,N., Ray,M., Bauer,D.,(2009), Pedestrian Behaviour Monitoring: Methods and Experiences, Conference: Behaviour Monitoring and Interpretation - BMI - Smart Environments [an outgrow of BMI workshops], DOI:10.3233/978-1-60750-048-3-11 Marshall, S., Gil, J., Kropf, K., Tomko, M., Figueiredo, L. (2018), “Street network studies: From networks to models and their representations”, Networks and Spatial Economics, 18(3), 735–749. Dio:https://doi.org/10.1007/s11067-018-9427-9. Madanipour.A.,(2007), Designing the City of Reason Foundations and Frameworks, Imprint: Routledge, P:352, Dio: https://doi.org/10.4324/9780203962138 . Madanipour,A.,(2007), Why do we need investing in public space?. Newcastle university. Madanipour, A., (2010), Whose Public Space? International case studies in urban design and development, First published by Routledge. Manley, E., Cheng, T., (2018),”Exploring the role of spatial cognition in predicting urban traffic flow through agent-based modelling”, Transportation Research Part A: Policy and Practice, 109, 14–23. Dio:https://doi.org/10.1016/j.tra.2018.01.020. Manley, E., Orr, S., Cheng, T. (2015), “A heuristic model of bounded route choice in urban areas”,Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 56, 195–209. Nadel, L. (2013), “Cognitive maps. In D. Waller, & L. Nadel (Eds.), Handbook of spatial cognition”, Washington, DC: American Psychological Association, 155–171. Omer, I., Kaplan, N., (2017), “Using space syntax and agent-based approaches for modeling pedestrian volume at the urban scale”. Computers, Environment and Urban Systems, 64, 57–67, Dio:https://doi.org/10.1016/J.COMPENVURBSYS.2017.01.007. Omer, I., Kaplan, N. (2019), “Structural properties of the angular and metric street network’s centralities and their implications for movement flows”, Environment and Planning B: Urban Analytics and City Science, 46(6), 1182–1200,Dio:https://doi.org2399808/10.1177 Ouali,K., Harrouni, Kh.E., Abidi, M.L., Diab, Y.,(2020), Analysis of Open Urban Design as a tool for pedestrian thermal comfort enhancement in Moroccan climate, Journal of Optics and Lasers in Engineering,45(1), 64-69. Dio: https://doi.org/10.1016/j.optlaseng.2006.06.004 Rodríguez, D. A., Merlin, L., Prato, C. G., Conway, T. L., Cohen, D., Elder, J. P., Veblen-Mortenson, S. (2015), “Influence of the built environment on pedestrian route choices of adolescent” ,Journal of Environ Behav, doi: 10.1177/0013916513520004 Tomko, Martin, Winter, S., (2013), “Describing the functional spatial structure of urban environments”. Computers, Environment and Urban Systems, 41, 177–187. Transport for London, (2018), Walking action plan. London: Mayor of London. http://cont ent.tfl.gov.uk/mts-walking-action- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |