| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,524 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,822,555 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,189,009 |
طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه | ||
| مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
| مقاله 8، دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 44، مرداد 1403، صفحه 111-125 اصل مقاله (805.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2023.65983.1688 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم سادات مهدی اسلام1؛ علی محمد صفانیا* 2؛ محسن باقریان فرح آبادی3؛ سید صلاح الدین نقشبندی3 | ||
| 1دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 3استادیارمدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی روز مسابقه در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران با تأکید بر نقش رسانه بود. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی از روش تحلیل تم و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. در بخش کیفی، مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران، متخصصان و ...) و منابع اطلاعاتی (کتابها، مقالات، اسناد، رسانهها و ...) بود. نمونهگیری به تعداد قابل کفایت و با روش قضاوتی بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر). در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و مسئولین بخش رسانهای باشگاههای فوتبال ایران (تیمهای حاضر در لیگ حرفهای و دسته یک) بودند که بهصورت تمامشمار در نظر گرفته شدند(68 نفر). ابزار پژوهش در بخش کیفی شامل مطالعه کتابخانهای نظامند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند و در بخش کمی شامل پرسشنامه برگرفته از بخش کیفی بود(25 سؤال). براساس چارچوب مفهومی استخراج شده، در کدگذاری باز 25 کد مفهومی شناسایی شدند. در کدگذاری محوری، 5 کد محوری(آموزشی، آسیبشناسی، اطلاعرسانی، بلیط فروشی و تبلیغات) و در کدگذاری انتخابی مشخص شد که عوامل آموزشی بر اطلاعرسانی، آسیبشناسی، بلیط فروشی و تبلیغات تأثیرگذار است و عوامل اطلاعرسانی و تبلیغات بر بلیطفروشی تأثیرگذارند. در بخش کمی مشخص شد که رابطه تبلیغات بر بلیطفروشی (779/2)، اطلاعرسانی بر بلیطفروشی(003/4)، آموزشی بر تبلیغات(834/3) و بلیطفروشی(858/12) و اطلاعرسانی(699/8) و آسیبشناسی(887/8)، بیش از 96/1 است و تأیید میگردد. با توجه به نقش پررنگ رسانههای مختلف بر توسعه درآمدزایی در باشگاههای ورزشی، میبایست رفع چالشهای آن، از اهداف اصلی برنامههای توسعه رسانهها باشد که توصیه میشود رسانههای مختلف از نتایج پژوهش حاضر بهره گیرند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درآمدزایی؛ رسانه؛ فوتبال؛ مسابقه | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Designing a Revenue-Generation Model for Match Days in Iranian Premier League Football Clubs, Emphasizing the Role of Media | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Maryam Sadat MahdiEslam1؛ AliMohamad Safaniya2؛ Mohsen Bagherian Farah Abadi3؛ Seyed SalahoAldin Naghshbandi3 | ||
| 1Ph.D. student in Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| 2Professor of Sports Management, Research Science Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| 3Assistant Professor of Sports Management, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of this research was to design a match day revenue generation model for Iran's premier football league clubs, emphasizing the role of the media. This study employed a descriptive-survey approach for its practical purpose and utilized a mixed-method design for data collection. The thematic analysis method was applied in the qualitative section, while the structural equation modeling method was used in the quantitative section. In the qualitative part, participants included two categories: human resources (professors, managers, specialists, etc.) and information sources (books, articles, documents, media, etc.). Sampling was conducted sufficiently and through a judgment method until theoretical saturation was reached, resulting in 16 participants. In the quantitative segment, the statistical population comprised all managers and officials of the media departments of Iranian football clubs, including teams in both the professional league and the first division, totaling 68 individuals. The research tools in the qualitative part included a systematic literature review and structured exploratory interviews. In the quantitative part, a questionnaire derived from the qualitative findings was utilized, consisting of 25 questions. Based on the extracted conceptual framework, 25 conceptual codes were identified during open coding. Axial coding revealed five axial codes: educational, pathology, information, ticket sales, and advertising. In selective coding, it was determined that educational factors influence information, pathology, ticket sales, and advertising, while information and advertising factors affect ticket sales. In the quantitative analysis, relationships were established, showing that advertising had a significant impact on ticket sales (2.779), information influenced ticket sales (4.003), training affected advertising (3.834), and ticket sales (12.858). Furthermore, information (6.699) and pathology (8.887) also showed values greater than 1.96, confirming their significance.Given the prominent role of various media in developing revenue generation for sports clubs, addressing the associated challenges should be a primary goal of media development programs. It is recommended that different media outlets leverage the results of this research. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Income Generation, Media, Football, Competition | ||
| مراجع | ||
|
Beek, R. M., & Derom, I. (2022). Sponsorship eras in the English Premier League: changing industries and globalization between 1992 and 2021. Soccer & Society, 1-18.
Chersulich Tomino, A., Peri´c, M, Wise, N, (2020). Assessing and considering theWider Impacts of Sport-Tourism Events: A Research Agenda Review of Sustainability and Strategic Planning Elements. Sustainability 2020, 12, 4473.
Cornwell, T. Bettina; & Kwon, Youngbum. (2020). Sponsorship-linked marketing: research surpluses and shortages. Journal of the Academy of Marketing Science, 48(4), 607-629. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00654-w.
Fortunato, S., & Newman, M. E. (2022). 20 years of network community detection. Nature Physics, 18(8), 848-850.
Gi-Yong Koo (2014). “Sport sponsorship match-up effect on consumer based brand equity: An application of the schematic information process”, unpublished doctoral degree dissertation, department of sport management, Recreation Management and Physical Education, Florida State University.
Hall, J., Barry, O., Julian, V. (2018). An empirical model of attendance factors at major sporting events. International Journal of Hospitality Management, 29(2), 328-334.
Hazari, S. (2018). Investigating social media consumption, sports enthusiasm, and gender on sponsorship outcomes in the context of Rio Olympics. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Horky, T. (2021). No sports, no spectators – no media, no money? The importance of spectators and broadcasting for professional sports during COVID-19. Soccer & Society, 22(1-2): 96-102.
Jalali Farahani, A. (2012). The effect of selected marketing mix elements on brand equity in sports services. Applied Research in Sports Management, 2(2): 11-20. (Persian)
Kamalvand, A., Afshari, M (2021). Analysis of factors affecting the development of marketing in student sports. Research in Educational Sports, 22, 261-304. (Persian)
Khaledian, M., Mostafaei, F., Samadi, M., Kia, F. (2012). The role of mass media in the development of sports. Communication management in sports media, 2, 48-55. (Persian)
Koo, J., & Lee, Y. (2019). Sponsor-event congruence effects: The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes. Sport Management Review, 22(2), 222-234.
Macdougall, Hannah K.; Nguyen, Sheila N.; & Karg, Adam J. (2014). “Game, Set, Match”: An exploration of congruence in Australian disability sport sponsorship. Sport Management Review, 17(1), 78-89. https://doi.org/10.1016/j.smr.2013.09.003.
Mohammadi, H., Nasrullahi, A. (2021). Policymaking of new media in Iran (Case study of Broadcasting Organization and National Center of Virtual Space). Visual and audio media, articles ready for publication. (Persian)
Mushtaqhi, M., Ghasemi, H., Rasakh, N. (2021). Designing the model of the role of mass media in the development of public sports in the country and its strategies. Sports Management Studies, 66, 392-363. (In Persian)
Mutz, M., Müller, J., Reimers, A.K. (2021). Use of Digital Media for Home-Based Sports Activities during the COVID-19 Pandemic: Results from the German SPOVID Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(9), 4409.
Nufer, G. (2016). Ambush marketing in sports: an attack on sponsorship or innovative marketing? Sport, Business and Management: An International Journal.
Rifon, N. J., Choi, S. M., Trimble, C. S., & Li, H. (2019). Congruence effects in sponsorship: The mediating role of sponsor credibility and consumer attributions of sponsor motive. Journal of Advertising, 33(1), 30-42.
Schonberner, Jan; Woratschek, Herbert; & Ellert, Guido. (2020). Hidden agenda in sport sponsorship – The influence of managers’ personal objectives on sport sponsorship decisions. Sport Management Review. https://doi.org/10.1016/j.smr.2020.07.001.
Shahbazi, R., Jalali Farahani, M., Khabeiri, M. (2019). Investigating and ranking the role of mass media in the development of sports tourism in Tabriz city. Communication management in sports media,, 7(1), 77-84. (Persian)
Tang, T. W. Zhang, P. Lu, Y. Wang, T. C. & Tsai, C. L. (2020) The effect of tourism core competence on entrepreneurial orientation and service innovation performance in tourism small and medium enterprises. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(2), 89-100.
Thomas, M. K., Joseph, M. A., & Elijah, G. R. (2022). Determinants of corporate sponsorship award opportunities for Soccer Premier League clubs in Kenya. Journal of Physical Education and Sport Management, 13(1), 1-14.
Zhang X. (2020). The Deep Integration of Modern Sports and Media Promoting Sound Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 517: 958-961. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 429 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 74 |
||