
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,218,595 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,907,563 |
همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم | ||
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1، 1402، صفحه 9-21 اصل مقاله (5.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2023.64421.2532 | ||
نویسندگان | ||
محمد اکبری* 1؛ افسانه شهنازی2؛ حسین شکوهی فرد3 | ||
1دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3استادیار برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ارزیابی همخوانی برنامه درسی قصدشده، اجراشده و کسبشده در درس انسان و محیطزیست پایه یازدهم بوده است. روش پژوهش ترکیبی از نوع همزمان است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه یازدهم در سال تحصیلی 1400- 1399 شهر قائن که تعداد آنها 896 نفر است. در بخش کیفی قلمرو پژوهش کلیه دانشآموزان پایه یازدهم و دبیران آنها را شامل شد. در بخش کمی بر اساس جدول مورگان تعداد 265 نفر بهعنوان نمونه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. نمونه در بخش کیفی به شیوه هدفمند مبتنی بر معیار (پایه یازدهم، سابقه بیش از پنج سال) و حجم آن بر اساس اشباع نظری تعیین گردید. ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامۀ محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. دادههای گردآوریشده در بخش کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، انتخابی و محوری انجام شد. نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و اجراشده انطباق وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین برنامه درسی قصد شده و کسبشده نیز انطباق وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان اینگونه بیان داشت که علیرغم تغییر رویکرد آموزشی از حضوری به مجازی و عدمتغییر در برنامه درسی، معلمان بهعنوان مجریان برنامه درسی توانسته بودند با تلاش و کوشش در جهت انطباق برنامه درسی اجراشده و کسبشده با برنامه درسی قصد شده گام برداشته و در این مهم موفق عمل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی برنامهدرسی؛ برنامهدرسی اجراشده؛ برنامهدرسی قصدشده؛ برنامهدرسی کسبشده؛ درس انسان و محیطزیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Consistency of the Intended, Implemented, and Acquired Curriculum in the Eleventh-grade Human and Environmental Course | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Akbari1؛ Afsane Shahnazi2؛ Hossain Shokohifard3 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
2M.Sc. Student, Curriculum, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Birjand, Birjand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the compatibility of the intended, implemented, and acquired curriculum in the humanities and environment course. This research used a simultaneous mixed method (using both quantitative and qualitative techniques in a single study). The population of the study consisted of all 896 students of grade 11 in 1400-1399 academic years in Ghaen. In the qualitative part of the study, grade 11 teachers were also added to the population. Using Morgan's table, 265 students were selected as a sample. Based on cluster random sampling, a number of 11th-grade students from each school were selected. In the qualitative part, purposeful sampling was used to select only those who had more than five years of teaching experience. The data collection tools were a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview. The data was analyzed by a one-sample t-test. The results revealed that there is a statistical correlation between the intended and implemented curriculum. There is also a relationship between the intended and acquired curriculum. According to the findings of the research, it can be said that despite the change in the educational approach from face-to-face to virtual and no change in the curriculum, The teachers as the implementers of the curriculum, had been able to take steps toward the adaptation of the implemented and acquired curriculum with the intended curriculum and were successful in this matter. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Acquired Curriculum, Curriculum Evaluation, Implemented Curriculum, Intended Curriculum, Human and Environmental Course | ||
مراجع | ||
Blumen-Pardo, S. (2002). “Effects of a teacher training workshop on creativity, cognition, and school achievement in gifted and non-gifted second-grade students in Lima, Peru”. High Ability Studies, 13(1), 47-58.
Das, A. K., Biswas, S. R., Jilani, A. K., Muhammad, M., & Uddin, M. (2019). “Corporate environmental strategy and voluntary environmental behavior-mediating effect of psychological green climate”. Sustainability, 11 (11), 3123.
Fathi Vajargah, K. (2021). “Principles of lesson planning”. Tehran: Iranzmin Publications [In Persian].
Fu, L., Sun, Z., Zha, L., Liu, F., He, L., Sun, X., & Jing, X. (2020). “Environmental awareness and pro-environmental behavior within China’s road freight transportation industry: Moderating role of perceived policy effectiveness”. Journal of Cleaner Production, 252: 119796.
Glatthorn, A.A. Boschee, F.A. Whitehead, B.M. & Boschee, B.F. (2018). “Curriculum leadership: Strategies for development and implementation”. SAGE publications
Hampson, G.P. (2012). “Eco-logical education for the long emergency”. Futures, 44(1), 71–80.
Karami, S., Arjamand Nia, A.A., Afrooz, G. A., & Nistani, M.R. (2013). “Evaluation of mathematics curriculum of students with intellectual disabilities in Tehran”. Exceptional Education Quarterly, 13(2), 5-21 [In Persian].
Karimi, B.; Kian, M.& Ali Askari, M. (2016). “Designing the environmental education curriculum for Iran's primary education period”. Scientific Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 5(4), 23-9 [In Persian].
Maleki, H., Delaware, A., Ahmadi, G. A., &Haji Tabar Firouzjani, M. (2013). “Examining the consistency of the intended, implemented and achieved social studies program in the first year of high school”. Educational Psychology Quarterly, 8(27), 90-149 [In Persian].
Masha Allah Nejad, Z., Jafari Thani, H., Mahram, B., Saidi Rizvani, M.,& Jalairi Layin, S. (2018). “Content analysis of experimental science textbooks of elementary school from the perspective of attention to environmental categories”. Research Quarterly in Curriculum Planning, 16(63), 122-138 [In Persian].
Masson-Delmotte, V. P., Zhai, P., Pirani, S. L., Connors, C., Péan, S., Berger, N.,& Scheel Monteiro, P. M. (2021). “Climate change 2021: the physical science basis”. Contribution of working group I to the sixth assessment report of the intergovernmental panel on climate change, 2.
Mirshekari, Z., Ojinejad, A.R.,&Ghaltash, A. (2015). “Evaluation of the consistency of the intended, implemented and learned curriculum of the experimental science course of the second year of middle school in Niriz city in the academic year 2012-2013”. Research Quarterly in Curriculum Planning, 12(17), 89-98 [In Persian].
Mohammad Aminzadeh, H., Saifi, M.,& Faqhihi, A. (2017). “Evaluation of the congruence and alignment of the intended, implemented, and acquired curriculum of sixth grade thinking and research”. Curriculum Studies Quarterly, 12(46), 149-170 [In Persian].
Ono, Y. (2010). “Bridging the Gap between Intended and Implemented Curriculum: Japanese Experience of Education Development”. CICE Series.4(1):53-62.
Parishani, N., Mirshah Jafari, S.E., Sharifian, F., & Farhadian, Mehrdad (2015). “A comparative study of the content element in the environmental education curriculum of the second secondary school in Iran and several countries of the world and the proposal of the neglected content and approach in the environmental education curriculum of Iran”. Journal of Educational Sciences, 23(2), 127-152 [In Persian].
Rampal. (2010). “Curriculum, Economic and Cultural Development”. International Encyclopedia of Education (Third Edition), Pages 307-311.
Rezaii Moghadam, M., &shahraki, A. (2022). “The study of environmental behavior of elementary school students”. Journal of Applied Research in Management and Humanities, 3(7): 112-122 [In Persian].
Salehi Omran. I., Parhizkar.L.,& Hatami Far, K. (2017). “Investigating the Position of Main Components of Environment Teaching in the Text Books of the Sixth Grade Schools in Iran”. Environmental Education and Sustainable Development Quarterly, 5(2), 87-97 [In Persian].
Shobeiri, M. & Shamsi, Z. (2015). “An analysis of the interdisciplinary curr iculum of environmental education in higher education”. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 7(3), 127-145 [In Persian].
Smith, M. K. (1996). “Self-direction”. The Encyclopedia of Informal Education, Retrieved from http://www.infed.org/ biblio/b-selfdr.htm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 690 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 518 |