
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,887 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,826 |
نامگذاری اشخاص در مجموعههای تلویزیونی طنز و اجتماعی ایرانی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، اسفند 1401، صفحه 55-66 اصل مقاله (544.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.65254.1559 | ||
نویسنده | ||
فاطمه عظیمیفرد* | ||
دانشآموختۀ دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تغییرات اجتماعی و فرهنگی موجب تغییر رویکرد مردم به نامگذاری فرزندان میشود و تأثیر رسانهها بر افکار عمومی آشکار است. در ایران نیز بسیاری از مجموعههای تلویزیونی بر روند نامگذاری فرزندان تأثیرگذاردهاند؛ به اذعان مسئولان ثبت احوال، مجموعههایی چون ستایش، مختارنامه، شهریار، و نرگس بر نامگذاری فرزندان اثر داشتهاند. در این مقاله تلاش شده است با رویکرد توصیفی-تحلیلی نامهای اشخاص در مجموعههای تلویزیونی شاخص رسانۀ ملّی در دو دهۀ 80 و 90 شمسی به دو سبک طنز و اجتماعی بررسی شود. به این منظور، چهل مجموعه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. نامها در این مقاله به پنج دستۀ ملّی، مذهبی، عربی خنثی، قومی و فراملّی تقسیم شدند. تحلیل دادهها نشان داد میزان کاربرد اسامی مذهبی و عربی خنثی در مجموعههای اجتماعی بیش از مجموعههای طنز است. در عین حال، گرایش به انتخاب اسامی ملّی در هر دو سبک در حال افزایش است. همچنین رویکرد متفاوتی بین انتخاب اسامی زنان و مردان مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نامگذاری اشخاص؛ نامشناسی؛ زبانشناسی اجتماعی-شناختی؛ مجموعههای تلویزیونی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Naming People in Iranian Comedy and Social TV Series | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Azimifard | ||
Ph.D. In General Linguistics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Social and cultural changes have affected people's taste to naming their children. There is no doubt about the impact of media on public opinion. In Iran, many television series have influenced the process of naming children in Iranian families, and according to Civil Registry Officials, series such as Setayesh, Mukhtarnameh, Shahryar, and Narges have influenced the naming of children. The present article is an attempt to analyze the names of characters in leading IRIB television series of the national media in the 2000s and 2010s in two comedy and social genres with a descriptive-analytical approach. The names in this article are divided into five categories: national, religious, neutral Arabic, ethnic and transnational. Results shows that the use of religious and neutral Arabic names in social series is more than comedy series. Nevertheless, the tendency to select national names in both series is increasing. Moreover, different approaches were found in the choice of names between men and women. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Names of Persons, Onomastic, Socio-Cognitive Linguistics, TV series, Sociolinguistics | ||
مراجع | ||
اشرف نظری، علی؛ حسنپور، علی؛ و حسنپور، محسن (1391). «فرهنگ، سیاست نامگذاری و بازنمایی هویّت: بررسی مجموعههای طنز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ 1380 ه.ش». تحقیقات فرهنگی. دوره 5. شماره 20. صص. 1-22.
ایمانی، منیژه (1364). نامگذاری در ایرانیها نام افراد نام جایها براساس یک بررسی اجمالی بر روی شهر تهران. پایاننامۀ دکتری. تهران: گروه زبانشناسی دانشگاه تهران.
آنیزاده، علی؛ و چهری، بهروز (1392). «نقش مجموعههای تلویزیونی در فرهنگ نامگزینی». فرهنگ مردم ایران. سال 10. دوره سوم. شماره 34، صص. 8-18.
بهنیا، عبدالکریم (1360). پژوهشی در نامهای ایرانیان معاصر. ناشر: مؤلف.
جمشیدیها، غلامرضا و فولادیان، مجید (1390). «بررسی تحوّلات فرهنگی عمومی در ایران براساس تحلیل نامگذاری». فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دوره 7. شماره 24 (پاییز). صص. 39-64.
زندی، بهمن؛ و بهزاد، احمدی (1395). «نامشناسی اجتماعی- شناختی؛ حوزه نوین مطالعات میانرشتهای». مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. دوره 9. شماره 1. صص. 127-99.
زندی، بهمن؛ و واثق، الهه (1399). «گرایشهای نامگذاری زنان و مردان چهار نسل ایران از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی».مطالعات زبان و ترجمه زمستان 1399. شماره 43. صص. ۱-۳۱.
طیب، محمدتقی؛ و علینژاد، بتول (1382). «بررسی گرایشهای جدید نامگذاری در اصفهان از دیدگاه زبانشناسی». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دوره 2. شماره 32 و 33. صص 32-58.
عظیمیفرد، فاطمه (1395). «بازنمایی عناصر فرهنگ مردم در مجموعه های تلویزیونی سیما». مردم و فرهنگ. دوره ۱. شماره 4. صص. 39-58.
عظیمیفرد، فاطمه (1397). «بررسی نامهای اشخاص در چهار دهۀ سریالسازی رسانه ملّی از منظر زبانشناسی اجتماعی- شناختی». مجموعه مقالات دهمین همایش بینالمللی زبانشناسی ایران. صص 495-509.
قمری، محمدرضا و حسنزاده، محمد (۱۳۸۹). «نقش زبان در هویت ملی». دو فصلنامه علمی-پژوهشی زبانپژوهی. دانشگاه الزهرا. دوره 2. شماره ۳. پاییز و زمستان. صص. ۱۵۳-۱۷۲.
کردی، ناهید؛ و براتچیان، طاهر (1394). «پخش سریالهای تلویزیونی ماهوارهای و فرهنگ نامگذاری مردم». رسانه. دوره 26. شماره 1. پیاپی 98. صص. 73-90.
نجاتی حسینی، سیدمحمود؛ و افشار، سمیه (1388). «تحوّل نامگذاری فرزندان در شهر تهران». پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه (جوان و مناسبات نسلی). سال 2. دوره 1. شماره 3. صص. 158-141.
نرسسیانس، امیلیا (1390). مردمشناسی جنسیّت. تهران: افکار.
یحیی، مدرسی (۱۳۶۸). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Abu Hatab, W. (2015). Postcolonial anthroponyms in Jordan. International Conference on Onomastics (in 1–3 September 2015) Romania. Aksholakova, A. (2014). Proper name as clue symbol of identity. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 112, 465-471. Algeo, J., & Algeo, K. (2000). Onomastics as an interdisciplinary study. Names. 48(3/4), 265-274. Burns, A. (2015). Field-names of North-East Scotland: A socio-onomastic study (Unpublished doctoral dissertation). University of Glasgow. Dancy, M. (2016). Understanding media semiotics (G. Mirani, & B. Doran, Trans.). Scientific and Cultural Publication. Joseph, J. E. (2004). Language and identity: National, ethnic, religious. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Kehl, F. (1971). Chinese nicknaming behavior: A sociolinguistic pilot study, Journal of Oriental Studies, 9, 149-172. Lieberson, S. (1984). What’s in a name? Some sociolinguistic possibilities. International Journal of the Sociology of Language, 45, 77-87. Mphande, L. (2006). Naming and linguistic Africanisms in African American culture. In: J. Mugane, and J. P. Hutchison, and Dee A. Tirosh, Y. (2010). A name of One’s own: Gender and symbolic legal personhood in the European court of human rights. Harvard Journal of Law & Gender, 33, 247-307. Valentine, T., Brenan, T., & Brédart, S. (1996). The cognitive psychology of proper names, On the importance of being ernest. London: Routledge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 450 |