تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,020 |
تعداد مقالات | 8,749 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,587,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,890,705 |
تحولات قوانین فرزند خواندگی، پلگذاری و سهمالارث در حقوق مدنی زرتشتی | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، اسفند 1401، صفحه 99-108 اصل مقاله (474.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2023.68040.3175 | ||
نویسندگان | ||
عذرا خاتمی1؛ حسین حیدری* 2 | ||
1کارشناس ارشد ادیان و عرفان، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار گروه ادیان و فلسفه، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
درد جاودانگی ریشه در فطرت بشر دارد. از دیرباز آدمیان هیچگاه دوست نداشتند در پرانتز بین تولد تا مرگ محصور باشند. بیگمان فرزندآوری یکی از راههای درمان این درد و ارضای احساس عدم مرگ و محدود بودن بوده است. ایرانیان باستان نیز بر این نیاز جامه متافیزیکی پوشانیدهاند. به باور آنان، کسی که فرزند ندارد، حیاتش به قبل از پل چینوت محدود میشود و بی فرزند نمیتواند از پل درگذرد و خلود یابد. از اینرو قوانین ارث بازماندگان در راستای پذیرش فرزندی و فرزندخواندگی اهمیت بسیار یافته است. این مقاله به بررسی قوانین فرزندآوری، فرزندخواندگی، پلگذاری و سهمالارث بازماندگان در سنت زرتشتی میپردازد و متون کهن مزداپرستان را میکاود و همچنین آنها را با احوال شخصیه زرتشتیان در حقوق مدنی ایران معاصر مقایسه میکند. این مقایسه تغییرات بسیاری را نشان داده و عوامل تغییرات را بررسی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارث در دین زرتشتی؛ اهمیت فرزندآوری؛ فرزندخواندگی؛ خانواده در ایران باستان؛ حقوق مدنی زرتشتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Changes in the Laws of Foster Child, Adopted Child and the Portion of an Heir in Zoroastrian Civil Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Ozra Khatami1؛ Hossein Heidari2 | ||
1Master of Religions and Mysticism, Kashan University, Kashan, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Religions and Mysticism, Kashan University, Kashan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The desire for immortality is rooted in human nature. For a long time, people never liked to be enclosed in parentheses between birth and death. Undoubtedly, having children has been one of the ways to cure this pain and satisfy the feeling of not dying and being limited. The ancient Iranians also covered this need with metaphysical clothing. According to them, a person who has no children has a limited life before the Chinvat Bridge and cannot cross the bridge and become immortal. For this reason, survivors' inheritance laws have become very important with the aim of accepting children and adoption. This article examines the laws of childbearing, laws of Foster child and adopted child, and also the share of inheritance of survivors in the Zoroastrian tradition, and searches ancient Zoroastrian texts, as well as compares them with the personal status of Zoroastrians in contemporary Iranian civil law. This comparison shows many changes and examines the factors of these changes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Inheritance in Zoroastrian Religion, Importance of Childbearing, Adopting Child, Family in Ancient Iran, Zoroastrian Civil Law | ||
مراجع | ||
امامی، حسن (1353). حقوق مدنی. جلد چهارم. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
امین، سیدحسن (1382). تاریخ حقوق ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات دایرهالمعارف ایرانشناسی.
آییننامة احوال شخصیة زرتشتیان ایران (1386). تهران: انجمن زرتشتیان تهران.
بارتلمه، کریستین (1337). زن در حقوق ساسانی. ترجمه: ناصرالدین صاحبالزمانی. تهران: مؤسسه مطبوعاتی
بهرامان، فرخمرد (1391). مادیان هزار دادستان. پژوهش: سعید عریان. تهران: نشر علمی.
حیدری، حسین؛ جنت خاکسار آرانی (1394). «بررسی کیفر شناختی مقررات حمورابی، عبرانی و وندیداد». پژوهشنامة حقوق کیفری، سال ششم، شمارة اول، صص 89-109.
خورشیدیان، موبداردشیر (تیرماه 1394). مصاحبه حضوری.
روایت امید اشوهیشتان (1376). آوانویسی و ترجمه از متن پهلوی. نزهت صفای اصفهانی. تهران: نشر مرکز.
روایت آذر فرنبغ فرخزادان (1384). مصحح و مترجم: حسن رضایی باغ بیدی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
رئیسزاده، محمد و دیگران (1389). حقوق اقلیتها، حقوق زن کودک و چند جستار دیگر. چاپ اول. تهران: نشر کتاب مرجع.
مزداپور، کتایون (1390). شایست و ناشایست. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شهزادی، موبد رستم (1365). قوانین مدنی زرتشتیان در عهد ساسانی. تهران: نشر فروهر.
صد در نثر صددر بندهش (1909). جمشیدجیمودی جیوانجی، بمبئی: انجمن پارسیان انتشارات، برتیش اندیا پرس.
فهیمی، عزیزالله (1381). ارث تطبیقی (مقایسه مقررات ارث در حقوق مدنی و اقلیتهای دینی). قم: انتشارات اشراق.
مجموعه قوانین و مقررات احوال شخصیه اقلیتهای دینی ایرانی (1390). تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
مجموعه قوانین و مقررات احوال شخصیه اقلیتهای دینی ایرانی (1390). تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
مرادیان، بهنام (1393). مصاحبه غیرحضوری.
مزداپور، کتایون (مترجم) (1369). شایست ناشایست. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مزداپور، کتایون (1379). «درباره ساخت خانواده در دوره ساسانیان». نشریه فرهنگ، شماره 9.
مظاهری، علیاکبر (1373). خانواده ایرانی در دوران پیش از اسلام. ترجمه از زبان فرانسه: عبدالله توکل. تهران: نشر قطره.
منتظری سیدسعیدرضا (1393). «صد در نثر و صد در بندهش و معرفی نسخههای آن». آینه میراث، دوره 12، شماره 2 (پیاپی 55)، صص 239- 253.
میرفخرایی، مهشید (مترجم) (1376). روایت پهلوی. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سلیمی، مینا؛ قلیزادهقلعه، خسرو (1394). ادیان و مذاهب در ایران باستان. تهران: انتشارات سمت.
Dadestan-i Denig (1882). Digital edition copyright © 1996 by Joseph H. Peterson Translated by E. W. West, from Sacred Books of the East. volume18, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |