تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,104 |
تعداد مقالات | 9,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,048,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,952,620 |
ارتباط ویژگی های شخصیتی با بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 38، شهریور 1402، صفحه 57-70 اصل مقاله (807.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/fmss.2023.63249.2411 | ||
نویسندگان | ||
شهرام نظری* 1؛ عرفان گل محمدی2 | ||
1استادیار تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه غیر دولتی غیر انتفاعی ایوان کی | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر بی-تفاوتی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی (مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی) بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی معلمان تربیت بدنی مناطق 19 گانه شهر تهران بود (1600 نفر). با توجه به محدود بودن جامعه تحقیق، براساس فرمول کوکران تعداد 351 نفر از معلمان به صورت تصادفی_خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای شخصیت (گاسلینگ و همکاران، 2003)، سکوت سازمانی (واکولا و بورادوس، 2005) و بی تفاوتی سازمانی (دانایی فرد و همکاران، 1389) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. بر اساس نتایج ویژگیهای شخصیتی بر بیتفاوتی سازمانی اثر منفی معناداری (001/0=Sig، 520/8-=t) دارد؛ ویژگیهای شخصیتی بر سکوت سازمانی تأثیر منفی معناداری دارد (001/0=Sig، 679/2-=t)؛ سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی تأثیر مثبت معناداری (001/0=Sig، 507/2=t) دارد. همچنین مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی از طریق متغیر میانجی سکوت سازمانی بر بیتفاوتی سازمانی معلمان تربیتبدنی اثر معناداری دارد. همانطور که مشخص شد عامل شخصیت تعیین کننده میزان بیتفاوتی سازمانی و سکوت سازمانی معلمان تربیتبدنی است لذا پیشنهاد میشود که در زمان استخدام معلمان، از آزمونهای شخصیت استفاده شود تا تناسب شخصیت و مشاغل به بیش ترین حد ممکن برسد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیتفاوتی سازمانی؛ سکوت سازمانی؛ معلمان تربیتبدنی؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Personality Traits and Organizational apathy with the Mediating Role of Organizational Silence (Case Study: Physical Education Teachers) | ||
نویسندگان [English] | ||
shahram nazari1؛ Erfan Golmohammadi2 | ||
1Department of Farhangian University, Tehran, Pardis Shahid Chamran | ||
2Master in Sport Management, Group of Non-Governmental and Non-Profit University of Eyvanekey. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of personality traits on organizational apathy with the mediating role of organizational silence (Case study: physical education teachers). The population included all physical education teachers in 19 districts of Tehran (1600 people). Due to the limited research community, based on the Cochran's formula, 351 teachers were randomly selected as a sample. In this study, questionnaires of personality (Gosling et al., 2003), organizational silence (Vacola and Borados, 2005) and organizational apathy (Danaee Fard et al., 2010) were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods were used. Based on the results, personality traits have a significant negative effect on organizational apathy (Sig = 0.001, t = 8-520); Personality traits have a significant negative effect on organizational silence (Sig = 0.001, t = -2.679); Organizational silence has a significant positive effect on organizational apathy (Sig = 0.001, t = 2.507). It was also found that personality traits through the mediating variable of organizational silence have a significant effect on organizational apathy of physical education teachers. As it turned out, the personality factor determines the degree of organizational apathy and organizational silence of physical education teachers, so it is recommended to use personality tests when hiring teachers to maximize the fit of personality and jobs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Silence, Personality Traits, Teachers | ||
مراجع | ||
19. Khowsrojerdi M, Olomi T, Naghshineh N, Mohseni N. The Role of Personality Features on in Information-seeking Bahavior of Graduate Students at University of Tehran (2006-2007). Iranian Journal of Information processing and Management. 2009 Apr 10;24(3):35-60. [Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 302 |