تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,651 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,547,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,253,444 |
پیش بینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 11، شماره 1 - شماره پیاپی 41، شهریور 1402، صفحه 83-96 اصل مقاله (252.36 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2023.66300.3913 | ||
نویسندگان | ||
کاظم حسنی* 1؛ پرستو سهرابی2؛ محی الدین محمدخانی3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیشبینی شکست تحصیلی براساس نشخوار فکری با نقش میانجی تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرمانشاه انجام شد. پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر کرمانشاه، ناحیه یک در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 120 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ترس از ارزیابی شکست تحصیلی (کانروی و همکاران، 2002)، پرسشنامه نشخوار فکری (نولنهوکسما و مارو، 1991)، پرسشنامه تعللورزی تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS-24 انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که شکست تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق تعللورزی و دشواری تنظیم هیجان در دانشآموزان با نشخوار فکری رابطه دارد. نتایج حاصل از این پژوهش، توصیههای کاربردی مهمی برای روانشناسان، مشاوران و برنامهریزان حوزه تعلیم و تربیت دارد تا با مداخلههای بهموقع و مناسب، مشکلات شناختی، عاطفی و تحصیلی یادگیرندگان را شناسایی کرده و با اصلاح و درمان آنها باعث بهبود سلامت روان و ارتقاء کیفیت تحصیلی دانشآموزان شوند | ||
کلیدواژهها | ||
شکست تحصیلی؛ نشخوار فکری؛ تعللورزی؛ دشواری تنظیم هیجان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prediction of Academic Failure Based on Rumination with the Mediating Role of Procrastination and Emotion Regulation Difficulty in Second High School Period Students in Kermanshah City | ||
نویسندگان [English] | ||
Kazem Hassani1؛ Parasto Sohrabi2؛ Mohyedin Mohammad khani3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.Sc. student, Department of Psychology, Payame Noor University, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted to predicting academic failure based on rumination with the mediating role of procrastination and emotion regulation difficulty in second high school period students in Kermanshah city. The research was descriptive and correlational. The statistical population included all female students of the second high school period in Kermanshah city, district 1 in the academic year 2022, from which 120 people were selected using available sampling method. To collect data, fear of academic failure assessment questionnaire, rumination questionnaire, academic procrastination questionnaire and emotional regulation difficulty questionnaire were used. Research data analysis was done using descriptive statistics (mean and standard deviation), Pearson correlation coefficient, multivariate regression and structural equation modeling with SPSS-24 software. Based on the results, the proposed model of causal relationships between the mentioned variables had an acceptable fit. In general, in the proposed research model, the results showed that regulating emotions is related to academic failure both directly and indirectly through procrastination and difficulty rumination in students. The results of this research have important practical recommendations for psychologists, counselors and planners in the field of education to identify the cognitive, emotional and academic problems of learners with timely and appropriate interventions and by correcting and treating them they can improve students’.mental health and academic quality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Failure, Rumination, Procrastination, Regulating Emotion Difficulty | ||
مراجع | ||
تقوی، ح.، عبادی، م.، و کاظمی، س (1400). طراحی و آزمون مدل علی سازگاری تحصیلی براساس تنظیم رفتاری هیجان با نقش میانجی ذهنآگاهی در دانشآموزان بیسرپرست و بدسرپرست: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 20(9)، 988-973.
جعفری، ص.، خاتمی، م.، نجاتی، و.، اخوان تفتی، م.، و صرامی، غ (1395). نقش واسطهای اهداف موفقیت در ارتباط بین ساختار هدف نظام آموزشی و شکست تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 8(27)، 58-35.
حاتمیان، پ.، و سپهرینژاد، م (1397). پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس دشواری تنظیم هیجان و حمایت اجتماعی در دانشجویان پرستاری. راهبردهای آموزش در علوم پژشکی، 11(1)،
حاج اکبری، ا.، و عباسی، ق (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر شرم درونی شده و ترس از شکست دانشآموزان دختر. مجله رویش روانشناسی، 10(4)، 142-134.
حاج حسینی، ن.، درویشی، م.، درویشی، م.، و کریم نیا، ف (1397). بررسی رابطه نشخوار فکری و هوش هیجانی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 4(1):267-251.
خزاعی، م (1392). افت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10(4)، 381-380.
خلیلی خضرآبادی، م.، رفیعیپور، ا.، صفری، ع.، و علیزاده، ا (1400). نقش واسطهای اضطراب امتحان در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و تعللورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 10(3)، 360-343.
رضایی شریف، ع.، هرنگ زا، م.، و فتحی (1400). بررسی نقش واسطهای ترس از شکست و دشواری تنظیم هیجان در رابطه بین کمالگرایی منفی با اهمالکاری تحصیلی. مجله روانشناسی مدرسه، 10(3)، 64-49.
زحمتکش، ز.، درتاج، ف.، صبحی قراملکی، ن.، و کیامنش، ع (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(1)، 26-13.
سلیمی، ل.، و حسنی، ر (1400). بازنمایی معنایی پدیده افت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر و ارائه مدلی پارادایمیک: تحقیقی کیفی. دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 9(17)، 246-223.
سارانی، ز.، بازرلو، م.، و کلانتری، م (1394). بررسی رابطه نشخوار فکری و ذهن آگاهی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه گرگان. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
سلیمانی فر، ا.، شعبانی، ف.، رضایی، ز.، و شجاعی، آ (1393). رابطه بین جهتگیریهای هدف تحصیلی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز. مجله راهبردهای آموزش. 7(3):152-144.
سواری، ک.، و فرزادی، ف (1399). آزمون و طراحی الگوی رابطه علّی شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت. مجله دستآوردهای روانشناختی، 4(1)، 127-150.
صلاحیان، ا.، غریبی، ح.، و نبئی، ص (1399). بررسی رابطه امید تحصیلی با تعللورزی تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه دهم متوسطه. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی.
صادقی، م.ف امیریان، ل.، وفاپور، ح.، و بزدوده، ع (1398). تدوین مدل علی از رابطه بین کمالگرایی تحصیلی و تعللورزی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی با نقش میانجیگری خودآگاهی هیجانی. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 12(2):88-79.
طاهرزاده، س.، احمدی، و.، شهبازی، ا.، و حیدری، س (1399). پیشبینی تعللورزی تحصیلی براساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 3(28):23-15.
طیبان، ش.، و کریمیان، حبیب ا (1397). بررسی و مقایسه میزان تاثیر عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر افت تحصیلی دانشآموزان مطالعه موردی دانشآموزان دختر مقطع اول و دوم و سوم متوسطه. پژوهش اجتماعی، (4)، 53-17.
فدوی رودسری، آ.، صالحی، ک.، خدایی، ا.، مقدمزاده، ع.، و جوادیپور، م (1399). فراروش بررسی کیفیت مطالعات افت تحصیلی در مجلات علوم پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره بیست وپنجم، 114-103.
فریدوننژاد، م (1400). نقش و تأثیر بلوغ دختران در افت تحصیلی و راهکارهایی جهت حل مشکل. مجله پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 4(43)، 179-162.
گلستانیبخت، ط.، و شکری، م (1392). رابطه تعللورزی (اهمالکاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی. دوفصلنامه شناخت اجتماعی. 2(3):100-89.
مختاری، ف.، و ذوالفقاری، م (1398). رابطه بین ذهنآگاهی و تنظیم هیجان با تعللورزی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 7(2)، 47-41.
محمدخانی، ش.، بهاری، ع.، اکبریان فیروزآبادی، م (1396). سبکهای دلبستگی و نشانههای افسردگی با نقش واسطهای نشخوار فکری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 23(3):335-320.
مردانی، ل.، احمدی، ع (1398). روابط ساختاری افکار ناکارآمد و نشخوار فکری با علایم اختلال خوردن با میانجیگری عملکرد اجتنابی. مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 14(53):56-47.
میرزایی، س.، قنبرپور، م.، سرپرست، م.، اسلامی، ح.، حسن پور، ا.، مرتضینژاد، ح.، و دلپسند، ک (1400). ارتباط بین اجتناب تجربهای، همجوشی شناختی و دشواری تنظیم هیجان با ترس از زایمان زنان باردار نخستزا. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 30(2)، 128-118.
نیکاندام کرمانشاهی، ح.، صفائی راد، ا.، عرفانی، ن.، و یاراحمدی، ی (1400). الگوی ساختاری دشواری در تنظیم هیجان و دلزدگی تحصیلی: نقش میانجی خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 10(4)، 45-31.
هاشمیزاده، ن.، جاجرمی، م.، و مهدیان، ح (1399). اثربخشی امید درمانی گروهی بر تعللورزی تحصیلی و خودتنظیمی در یادگیری دانشآموزان دختر. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 17(39)، 102-77.
یاری، آ.، طالبی، س.، و قاسمی، ق (1399). ارائه مدل علی روابط نشخوارفکری با آمادگی برای امتحان با نقش واسطهای ذهن آگاهی و بیعلاقگی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای تربیتی، 39(2)، 124-103.
یاری، آ.، قاسمی، ق.، و طالبی، س (1398). ارائه مدل علی روابط نشخوار فکری با آمادگی برای امتحان با نقش واسطهای ذهن آگاهی و بیعلاقگی تحصیلی. نشریه پژوهشهای تربیتی، 6(39)، 124-103.
یزدانی، ف.، و اکبرپور، م (1400). رابطه بین تابآوری و اهمالکاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم پارس آباد. نخستین کنفرانس ملی آیندهپژوهی.
یزدانی، ن.، گنجی، ح.، پاشاشریفی، ح.، و ابوالعمالی الحسینی، خ (1397). مدل ساختاری روابط بین ویژگیهای شخصیتی، باورهای هوشی و آگاهی فراشناختی با اضطراب امتحان با میانجیگری خودکارامدی تحصیلی در دانشآموزان پسر. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(1)، 214-195.
Ajjawi, R., Dracup, M., Zacharias, N., Bennett, S., & Boud, D. (2020). Persisting students’ explanations of and emotional responses to academic failure. Higher Education Research & Development, 39(2), 185-199.
Akinci, T. (2021). Determination of Predictive Relationships between Problematic Smartphone Use, Self-Regulation, Academic Procrastination and Academic Stress through Modelling. International Journal of Progressive Education, 17(1), 35-53.
Carroll, A., Sanders-O’Connor, E., Forrest, K., Fynes-Clinton, S., York, A., Ziaei, M., ... & Reutens, D. (2022). Improving Emotion Regulation, Well-being, and Neuro-cognitive Functioning in Teachers: a Matched Controlled Study Comparing the Mindfulness-Based Stress Reduction and Health Enhancement Programs. Mindfulness, 13(1), 123-144.
Cunningham, M. L., Griffiths, S., Baillie, A., & Murray, S. B. (2018). Emotion dysregulation moderates the link between perfectionism and dysmorphic appearance concern. Psychology of Men & Masculinity, 19(1), 59-68.
Dardara, E., & Al-Makhalid, K. A. (2022). Procrastination, Negative Emotional Symptoms, and Mental Well-Being among college students in Saudi Arabia. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 38(1), 17-24.
Honicke, T., Broadbent, J., & Fuller-Tyszkiewicz, M. (2020). Learner self-efficacy, goal orientation, and academic achievement: exploring mediating and moderating relationships. Higher Education Research & Development, 39(4), 689-703.
Itach, H., Hen, M., & Ferrari, J. (2022). Managing Academic Procrastination: A Brief Exploratory Intervention Program with Israeli Students. Education, 142(2), 81-90.
Jardat, AKM. (2004). Test anxiety in Jordanian students: measurement, correlates and treatment (Doctoral dissertation, Philipps-Universität Marburg).
Kocalar, H. E. (2019). The Investigation of Psychometric Properties of Self-Critical Rumination Scale and Mediating Role of Self-Critical Rumination In Perfectionism and Academic Procrastination among University Students.
Lenggono, B., & Tentama, F. (2020). Construction measurement of academic procrastination of eleventh grade high school students in Sukoharjo. Journal of Scientific and Technology Research, 9(01), 454-459.
Milia, C., Kolubinski, D., & Spada, M. (2020). The effects of self-critical rumination on shame and stress. Behavioural and Cognitive Psychotherapy.
Morelli, M., Chirumbolo, A., Baiocco, R., & Cattelino, E. (2021). Academic Failure: Individual, Organizational, and Social Factors. Psicología Educativa. Revista de los Psicólogos de la Educación, 27(2), 167-175.
Sándor, A., Bugán, A., Nagy, A., Bogdán, L. S., & Molnár, J. (2021). Attachment characteristics and emotion regulation difficulties among maladaptive and normal daydreamers. Current Psychology, 1-18.
Santyasa, I. W., Agustini, K., & Pratiwi, N. W. E. (2021). Project Based E-Learning and Academic Procrastination of Students in Learning Chemistry. International Journal of Instruction, 14(3), 909-928.
Soomro, B. A., & Shah, N. (2021). Is procrastination a “friend or foe”? Building the relationship between fear of the failure and entrepreneurs’ well-being. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies.
Rothblum, ED, Solomon, L.J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of counseling psychology. 33(4):387-394.
Wartberg, L., Thomasius, R., & Paschke, K. (2021). The relevance of emotion regulation, procrastination, and perceived stress for problematic social media use in a representative sample of children and adolescents. Computers in Human Behavior, 121, 106788.
Wypych, M., Matuszewski, J., & Dragan, W. (2018). Roles of impulsivity, motivation, and emotion regulation in procrastination–path analysis and comparison between students and non-students. Frontiers in psychology, 9, 891.
Yu, L. C., Lee, C. W., Pan, H. I., Chou, C. Y., Chao, P. Y., Chen, Z. H., ... & Lai, K. R. (2018). Improving early prediction of academic failure using sentiment analysis on self‐evaluated comments. Journal of Computer Assisted Learning, 34(4), 358-365.
Zarrin, c, S. A., Gracia, E., & Paixão, M. P. (2020). Prediction of academic procrastination by fear of failure and self-regulation. Educational Sciences: Theory & Practice, 20(3), 34-43. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 419 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |