
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,783,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,038,343 |
A phenomenological study of seriousness in doing homework of elementary school students in virtual classrooms during the CoVid-19 Pandemic: challenges and solutions | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 5، شماره 1، آذر 2023، صفحه 23-40 اصل مقاله (492.99 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2023.68847.1167 | ||
نویسندگان | ||
Kamal nosrati heshi* 1؛ mohammad azimi1؛ mina Nosrati Koohsareh2؛ zahra khademi Astaneh3 | ||
1Department of Educational Sciences, Farhangian University.Tehran.Iran | ||
2MA student, curriculum planning of Islamic Azad University Ardabil, Iran,Ardabili University | ||
3Master of School Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran. Lecturer at Farhangian University. | ||
چکیده | ||
The purpose of the research is to investigate the seriousness of primary school students doing their homework during the CoVid-19 Pandemic and to identify challenges and solutions to overcome the problems using the lived experiences of teachers, parents and professionals. Qualitative and phenomenological methods were used in this research. The interviewees of the research included all teachers, parents and specialists of Ardabil city in the academic year of 2022-2023. To select the participants, targeted and saturation sampling was used and 23 teachers, 25 parents and 14 specialists were selected. Data were collected using interviews with open and semi-structured questions. Validity and reliability of interviews were determined through triangulation technique, member control technique, parallel accurate information acquisition technique and researchers' self-review. The findings showed that during the CoVid-19 Pandemic, teachers used assignments that had most of the main characteristics of an ideal assignment. And in order to make it more interesting, enjoyable and to do the homework in a creative way, they implemented various methods and of course they also faced many problems which solutions were presented to overcome them. Parents also expressed their lived experiences about the seriousness of their children in doing their homework and presented solutions to solve the challenges. Next, in connection with the challenges mentioned by teachers and parents, experts were interviewed, and in order to overcome them, the experts presented different solutions and in four categories of solutions; Solutions for teachers, solutions for parents, solutions for education professionals, and solutions for students were categorized. | ||
کلیدواژهها | ||
seriousness in doing homework؛ lived experience of teachers؛ professionals and parents؛ challenges and solutions؛ virtual classes during the CoVid-19 Pandemic | ||
عنوان مقاله [English] | ||
مطالعه پدیدارشناسانه جدیت در انجام تکالیف درسی دانشآموزان دوره ابتدایی در کلاسهای مجازی عصر کرونا: چالشها و راهکارها | ||
نویسندگان [English] | ||
کمال نصرتی هشی1؛ محمد عظیمی1؛ مینا نصرتی کوهساره2؛ زهرا خادمی آستانه3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد | ||
3ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده [English] | ||
هدف از پژوهش، بررسی جدیت در انجام تکالیف درسی دانشآموزان دوره ابتدایی در دوران کرونا و شناسایی چالشها و راهکارها، جهت غلبه برمشکلات با استفاده از تجارب زیسته معلمان، والدین و متخصصان است. در این پژوهش از روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی استفاده شد. مصاحبه شوندگان شامل همه معلمان، والدین و متخصصان در شهر اردبیل در سالتحصیلی 1401 -1402 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان، از نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد و 23نفر معلم، 25 نفر والدین و 14 نفر متخصص انتخاب گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه و با سوالات باز و نیمهساختاریافته جمعآوری شد. تعیین روایی و پایایی مصاحبهها، از طریق تکنیک تثلیث یا مثلث سازی، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان صورت گرفت. یافتهها نشان داد که معلمان، در دوران کرونا از تکالیفی استفاده میکردند که بیشتر شاخصههای اصلی یک تکلیف ایدهآل را داشته و برای جالبتر، لذتبخشتر کردن و انجام تکالیف درسی به شیوه خلاقانه، روشهای متنوعی را اجرا میکردند و البته با مشکلات متعددی نیز مواجه بودندکه برای غلبه برآنها راهکارهایی ارائه شد. والدین نیز ضمن ابراز تجارب زیسته خود، درباره جدیت فرزندان خود در انجام تکالیف درسی، برای حل چالشها، راهکارهایی را ارائه دادند. در ادامه، در ارتباط با چالشهای ذکر شده توسط معلمان و والدین، با متخصصان مصاحبه، و جهت غلبه برآنها، متخصصان راهکارهای مختلفی را ارائه دادند و در چهار دسته راهکار؛ راهکارهایی برای آموزگاران، راهکارهایی برای اولیاء، راهکارهایی برای دست اندرکاران آموزش و راهکارهایی برای خود دانشآموزان دستهبندی شد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
جدیت در انجام نکالیف درسی, تجربه زیسته معلمان, متخصصان و والدین, چالشها و راهکارها, کلاسهای مجازی درعصرکرونا | ||
مراجع | ||
References
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 396 |