تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,874,758 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,489,939 |
قواعد حمایتی موجود در قانون حمایت از مصرفکنندگان در نگاهی تطبیقی با قانون مدنی | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
مقاله 2، دوره 12، 1 (بهار و تابستان 1402- پیاپی 23)، فروردین 1402، صفحه 19-34 اصل مقاله (848.76 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2023.66637.3141 | ||
نویسندگان | ||
محمدحسین تقیپور درزی نقیبی* 1؛ فاطمه مسلم زاده2؛ مهدی طالقان غفاری3 | ||
1استادیار گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2دانشجو کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
3دانشجو دکتری حقوق خصوصی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
غالباً در روابط اقتصادی، میان تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، توازن اقتصادی وجود نداشته و در بسیاری از موارد حقوق مصرفکنندگان دچار آسیب میشود. قوانین تنظیمکنندۀ روابط خصوصی فیمابین افراد به ویژه قانون مدنی نیز به دلیل عام بودن به نسبت بسیاری از قوانین دیگر، تنها به بیان قواعد و اصول کلی پرداخته و توجه به جزئیات را به قوانین خاص واگذار کرده یا در خصوص قواعدی که وجود آن در روابط میان تولیدکننده و مصرفکننده ضروری به نظر میرسد، سکوت کرده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای، درصدد برآمده تا با بررسی قواعد حمایتی موجود در قانون حمایت از مصرفکنندگان، به تبیین حقوق ویژۀ مصرفکننده پرداخته و این قانون را به عنوان تکملهای بر قوانین دیگر یا نخستین مرجع بیانکنندۀ قواعد حمایتی شناسایی نماید. در این راستا ابتدا مواردی از این قانون که در قانون مدنی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند و سپس مواردی که مختص قانون مورد بحث بوده و برای نخستینبار در این مرجع ذکرشده بیان میگردند. نتیجۀ حاصل از پژوهش نشان میدهد که بهرغم وجود قواعدی مشابه میان قانون مدنی با قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان نظیر لزوم جبران خسارت و شیوۀ عمل در خصوص کالای معیوب، قواعد دیگر نظیر لزوم وجود ضمانتنامه، مفهوم تبانی، تعیین مجازات برای خسارت ناشی از عیب، لزوم وجود استاندارد، ممنوعیت فروش اجباری، لزوم داشتن نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز، لزوم الصاق برچسب کالا، لزوم تشکیل انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان، لزوم نظارت و بازرسی و مسئولیت تضامنی را میتوان به عنوان قواعد مختص قانون حمایت از مصرفکنندگان و از نوآوریهای این قانون نسبت به قانون مدنی دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
تولیدکننده؛ عرضهکننده؛ مصرفکننده؛ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان؛ قانون مدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Protective Rules in the Consumer Protection Law in a Comparative View with the Civil Law | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadhossein Taghipour darzi naghibi1؛ Fatemeh Moslemzadeh2؛ Mehdi Taleghan Ghafari3 | ||
1Assistant Professor of private Law of the University of Mazandaran, Iran, Babolsar. | ||
2Master's Student in Private Law of the University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
3Ph.D. Student of private law of the University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Often in economic relations, there is no economic balance between producers and consumers, and in many cases the rights of consumers are harmed. The laws regulating private relations between individuals, especially the civil law, due to its general nature compared to many other laws, only state the general rules and principles and leave attention to the details to specific laws or the rules that Its existence seems necessary in the relationship between producer and consumer, it is silent. Identify the supporting rules. In this regard, firstly, the cases of this law which are also taken into consideration in the civil law, and then the cases which are specific to the law under discussion and mentioned for the first time in this reference are stated. The result of the research shows that despite the existence of similar rules between the civil law and the consumer rights protection law, such as the need to compensate for damages and the method of action regarding defective goods, other rules such as the need for a warranty, the concept of collusion, determining punishment for Damage caused by defects, the need for a standard, the prohibition of forced sales, the need to have an authorized representative or repair shop, the need to affix product labels, the need to form associations to protect consumers' rights, the need for monitoring and inspection, and joint liability can be considered as specific rules of the law. Protection of consumers, and the innovations of this law compared to the civil law. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Producer, Supplier, Consumer, Consumer Rights Protection Law, Civil Law | ||
مراجع | ||
آزادی، محمد (1391). حقوق کاربردی مصرفکننده. تهران: مجد.
آقاجانی، زهرا (1386). «مشتریمداری و حمایت از مصرفکننده در ایران با تأکید بر حق تعویض یا استرداد کالای خریداریشده به وسیله مشتری». مجله مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، گروه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی داخلی، شماره 3، دوره 6، صص 12-1.
ابراهیمی، یوسف و صالحی، جواد (1391). «مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرفکننده کالا». فصلنامه علمی پژوهشی دانش حقوق مدنی، دوره 1، شماره 1، صص 74-61.
احمدی، علیرضا (1393). تحولات حمایت از حقوق مصرفکنندگان در حقوق ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی.
امامی، سیدحسن (1397). حقوق مدنی. جلد ششم. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات اسلامیه.
ــــــــــــــ (1400). حقوق مدنی. جلد سوم. چاپ چهل و ششم. تهران: انتشارات اسلامیه.
آندره، تنگ (1398). مبانی و اصول مسئولیت مدنی از دیدگاه حقوق تطبیقی. مترجم صفایی، سیدحسن و حسینی، احسان. تهران: شرکت سهامی انتشار.
باتای، ژرژ (1398). اقتصاد عام. ترجمه غلامی، پیمان و زهره اکسیری. چاپ دوم. تهران: انتشارات نشر چشمه.
بادینی،حسن (1392). فلسفه مسئولیت مدنی. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
باریکلو، علیرضا (1401). مسئولیت مدنی. چاپ دهم. تهران: انتشارات میزان.
باقرزاده، احد (1381). بازار، دولت، حقوق مصرفکننده. قم: انتشارات توسعه قلم.
بیات، فرهاد (1397). حقوق مدنی. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات ارشد.
جعفری تبار، حسن (1375). مسئولیت مدنی سازندگان و فروشندگان کالا. تهران: انتشارات دادگستر.
جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1400). دانشنامه حقوقی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات گنج دانش.
ـــــــــــــ (1396). دوره حقوق مدنی، حقوق تعهدات. تهران: انتشارات گنج دانش.
خدادحسینی، سیدحمید (1381). «بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر بازاریابی». فصلنامه سنجش و پژوهش، شماره 29، دوره 3، صص 55-50.
درویشی، مرتضی (1387). مسئولیت مدنی عرضهکننده کالا و خدمات در مقابل مصرفکننده. پایاننامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی. دانشگاه تربیت مدرس.
شهیدی مهدی (1385). مجموعه مقالات حقوقی. چاپ دوم. تهران: مجد.
ـــــــــــــ (1391). تشکیل قراردادها و تعهدات. چاپ پنجم. تهران: مجد.
ـــــــــــــ (1400). حقوق مدنی 3 (تعهدات). چاپ پانزدهم. تهران: مجد.
ـــــــــــــ (1400). حقوق مدنی 6 عقود معین 1. چاپ بیست و پنجم. تهران: مجد.
صابری، محسن (1391). شناخت اجمالی انجمنهای صنفی کارگری و کارفرمایی. تهران: انتشارات وارش.
صادقی، محسن و آقاجانی، زهرا (1389). «تحلیل اقتصادی اعطای حق استرداد یا تعویض کالای سالم به مصرفکننده در ایران». فصلنامه حقـوق، دوره 40، شماره 3، صص 15-1.
صفایی، حسین و رحیمی، حبیبالله (1400). مسئولیت مدنی (الزامات خارج از قرارداد). چاپ پانزدهم. تهران: سمت.
صالحی، جواد و ابراهیمی، یوسف (1391). «مبانی و قلمرو تعهد ارائه اطلاعات به مصرفکننده کالا». فصلنامه دانش حقوق مدنی، شماره 1، دوره 6، صص 20-10.
عبدیپور فرد، ابرهیم و پرتو، حمیدرضا (1390). «مسئولیت عرضهکنندگان کالا و خدمات در قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان، حرکتی رو به جلو با بازخوانی قواعد سنتی». فصلنامه مفید، شماره 85، دوره 7، صص 20-17.
عبدیپور فرد، ابراهیم (1392). «گارانتی و تضمین کیفیت کالا». مجله حقوق اسلامی، شماره 36، دوره 2، صص 19-13 .
عمید، حسن (1377). فرهنگ فارسی عمید. جلد دوم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
غفاری فارسانی، بهنام (1389). مصرفکننده و حقوق بنیادین او (نگاهی به قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان). تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
فقیه، محمدباقر (1383). نظارت و بازرسی: مفاهیم، تکنیکها، کاربردها. تهران: انتشارات مؤسسه فرازاندیش سبز.
فیضالهی، فرهاد و توسلیزاده، توران (1396). بررسی عملکرد سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با جرایم گرانفروشی، کمفروشی و احتکار. تهران: انتشارات قانون یار.
کاتوزیان، ناصر (1369). حقوق مدنی، مسئولیت مدنی، ضمان قهری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـــــــــــــ (1386). قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات میزان.
ـــــــــــــ (١٣٨٨). حقوق مدنی اموال و مالکیت. چاپ بیست و هفتم. تهران: انتشارات میزان.
ـــــــــــــ (١٣٩١). حقوق مدنی عقود معین. جلد چهارم. چاپ هفتم. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
ـــــــــــــ (١٣٩٢). حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها. جلد سوم. چاپ هشتم. تهران: انتشارات سهامی.
ـــــــــــــ (1398). درسهایی از عقود معین. جلد اول. چاپ چهارم. تهران: انتشارات گنج دانش.
ـــــــــــــ (1398). درسهایی از عقود معین. جلد دوم. چاپ چهارم. تهران: انتشارات گنج دانش.
ـــــــــــــ (1400). اعمال حقوقی/ قرارداد-ایقاع. چاپ هشتم. تهران: انتشارات گنج دانش.
گندمکار، رضا حسین (1384). مسئولیت تضامنی قراردادی. تهران: مجد.
لیوینگستون، لس (1401). اقتصاد به زبان ساده. ترجمه صدری، شادی. چاپ ششم. تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
محسن شیخی، علی اصغر (1390). نظارت و بازرسی. قم: انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشکدۀ علوم اسلامی امام صادق.
منتقمی، مصطفی (1393). «نقش استانداردسازی کالاها در حمایت از حقوق مصرفکننده». نشریه بررسیهای بازرگانی، دوره 12، شماره پیاپی 67، صص 30-1.
میرشکاری، عباس؛ صمدی، افروز (1397). اصول اروپایی حقوق مسئولیت مدنی. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
هندرسن و ریچارد ا. کوانت (1387). تئوری اقتصاد خرد. ترجمه قرهباغیان، مصطفی و پژوهان، جمشید. چاپ دهم. تهران: انتشارات رسا.
یزدانیان، علیرضا (1386). قواعد عمومی مسئولیت مدنی. جلد اول. تهران: انتشارات میزان.
ــــــــــــــ (1387). قلمرو مسئولیت مدنی. چاپ اول. تهران: انتشارات ادبستان.
ــــــــــــــ (1399). حقوق تعهدات قواعد عمومی مسئولیت مدنی. جلد دوم. تهران: انتشارات میزان.
Miller C.J., Harvey Brian W. & Parry Deborah L. (1998). Consumer and Trading Law: Text, Cases and Materials. Second Edition. Oxford University Press. Jourdain, Patrice (2008). Droit À Réparation, Responsabilité Fondée sur Lattier, Yves-Marie (2007). "Une Curiosité: L'obtention de DommagesIntérêts Sans Dommage". Revue des Contrats, No. 4. Potter, Lori (2000). “Failure to Disclose How Incentives and Branch of Action Against Physicians the Best Solution”. University of Sanfrancisco Law Review, Vol. 34, Physicians the Best Solution”, University of Sanfrancisco Law Review, Vol. 34. Prosser and Keeton (1988). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 245 |