تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,019 |
تعداد مقالات | 8,739 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,582,257 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,889,263 |
تحلیل نشانه-معناشناختی گفتمان رمانتیک گرا در شعر بتتراش از نادر نادرپور | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1402، صفحه 1-13 اصل مقاله (604.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.65663.1563 | ||
نویسنده | ||
محمد هاتفی* | ||
استادیار نشانه معناشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهشهای موجود به مولفههای ساختارگرا، زیباشناختی و رمانتیکگرای شعر بتتراش، اثر نادرپور، اشاره کردهاند. جایگاه مهم این شعر در رمانتیکگرایی ایرانی، نیازمند بررسی این شعر از منظر تحلیل گفتمانی است. مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که رمانتیکگرایی چگونه در متن شعر تجلی یافته است. با رویکرد توصیفی-تحلیلی نشانهمعناشناختی، فرضیه پژوهش این است که رمانتیکگرایی از رهگذر تجربه زیسته گفتهپرداز و بر مبنای یک تقابل بنیادین پیشاگفتمانی در متن، جلوه گفتمانی و زبانی یافته است. نتایج تحقیق نشان داد تحولات نشانهمعناشناختی در این متن، از ایده پیشینی گفتهپرداز در خصوص تقابل امر ایدهآل و واقعی (تقابل زیبای آرمانی و زیبایی واقعی) نشأت گرفته است. گفتهپرداز طرحی نظری در خصوص نابسندگی زیبایی آرمانی در دنیای واقعی در نظر دارد. گفتهپرداز از این که برآورده شدن خواهش او با میانجیگری جادوگرانه امر اسطورهای در دنیای واقعیت ممکن نیست تحت فشار عاطفی منفی، ابژه زیبا و مخلوق آرمانیاش را نابود میکند. او میخواهد بگوید سوژه زیباگرا به آن میزانی از زیباییهای متکثر بیشتری برخوردار خواهد شد که زیباییهای متکثر و خرد بیشتری را تجربه کند (اباحه زیباشناختی) اما سرخوشی اسطورهای برای همیشه از دسترس خارج شده و هیچگاه شکاف میان امر آرمانی و واقعی از میان برداشته نخواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
"نادرپور"؛ "شعر"؛ "بتتراش"؛ "نشانهمعناشناسی"؛ "اسطوره"؛ "واقعیت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Semiotic Analysis of Romanticist Discourse in the Poem Bot-Tarash (Idol Maker) by Nader Naderpour | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Hatefi | ||
Assistant professor of Semiotics, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The poem Bot-Tarash (Idol Maker) by Naderpour has an important place in Iranian romanticism and needs to be studied from a discursive analysis point of view. The main question is what sensory-perceptual components articulate the discursive aspects of the romanticist approach in the text. The hypothesis is that this discursive articulation is in relationship with pre-discursive orientation of the enunciator and the tensive inter-subjective conditions. The results showed that the changes in the subjective relationships, comes from the semiotic orientation of the enunciator and his previous idea regarding the opposition between the ideal and the real beauty. The enunciator in the text has a theoretical plan for the insufficiency of ideal beauty in the real world. The inability of reality to actualize his imaginative and proverbial dreams causes the formation of despair, pain and anger. Enunciator wants to say that because it is not possible to fulfill his request digitally and through the magical mediation of a myth in the real world, he destroys his beautiful idealistic creature (idol). This is so because the mythical euphoria is forever out of reach and the gap between the ideal and the real will never be removed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Nader pour", "Romanticism", "Poem", "Bot Trash", "semiotics", "myth", "reality" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |