
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,081 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,901,514 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,114,892 |
بررسی رابطهی آموزش ترکیبی و احساس عدم پذیرش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 8، شهریور 1402، صفحه 1-10 اصل مقاله (448.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2023.69110.1106 | ||
نویسنده | ||
حسین نجفی* | ||
استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی آموزش ترکیبی و احساس عدم پذیرش با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی، به صورت توصیفی و پیمایشی انجام شد. جامعهی آماری شامل 743 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور خلخال بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و با کمک جدول مورگان، 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی محققساختهی آموزش ترکیبی و پرسشنامهی احساس عدم پذیرش آماند و همکاران (2020) و اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران (2011)، به همراه نمرات پایان ترم تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تبیین روابط بین متغیرها، از ضریب همبستگی و برای مدلسازی، از معادلات ساختاری استفاده شد. در یافتهی اولیه، ضریب همبستگی بین آموزش ترکیبی و اشتیاق تحصیلی با عملکرد تحصیلی به ترتیب 369/0 و 386/0 دارای رابطهی مثبت، اما بین آموزش ترکیبی و احساس عدم پذیرش با عملکرد تحصیلی 212/0- دارای رابطهی منفی محاسبه شد. یافتهی تحلیل ساختاری نیز نشان از تأثیر مثبت آموزش ترکیبی با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی بر عملکرد تحصیلی (37/0=β)، و تأثیر منفی احساس عدم پذیرش با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی بر عملکرد تحصیلی (28/0-=β) داشت. نتیجهی نهایی این که آموزش ترکیبی به همراه اشتیاق تحصیلی به عنوان عامل میانجی، کاهشدهندهی تأثیرات منفی احساس عدم پذیرش بر عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ترکیبی؛ احساس عدم پذیرش؛ عملکرد تحصیلی؛ اشتیاق تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between blended learning and feeling of rejection with academic performance in Payam Noor University students with the mediating role of academic enthusiasm | ||
نویسندگان [English] | ||
hossien najafi | ||
Assistant Professor, Department of educational sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study aimed to investigat the relationship between blended learning and feeling of rejection with academic performance in Payam Noor University students with the mediating role of academic enthusiasm. The research was done descriptively and survey. The statistical population was 743 students of Khalkhal Payam Noor University that 248 people were selected as a sample using available sampling method and with the help of Morgan's table. To collect the data, Amand et al’s blended education made-researcher and feeling of rejection (2020) and Wang et al’s academic enthusiasm (2011) questionnaires, and the students’ grades at the end of the academic semester were used. Correlation coefficient was used to explain the relationships between variables and structural equations were used for modeling. Initial finding showed the correlation coefficient between belended education and academic enthusiasm with academic performance (0.369. and 0.386) with a positive relationship, but between belended education and feeling of rejection with academic performance (-0.212) with a negative relationship. The findings of the structural analysis also showed the positive effect of belended education with the mediating role of academic enthusiasm on academic performance (β= 0.37), but the negative effect of the feeling of rejection with the mediating role of academic enthusiasm on academic performance (β= -0.28). The final result was that blended education along with academic enthusiasm as a mediating factor reduced the negative effects of feeling of rejiection on students’academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended Learning, Feeling of Rejection, Academic Performance, Academic Enthusiasm | ||
مراجع | ||
اسفیجانی، اعظم. (1397). بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر عملکرد تحصیلی و رضایت دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی،13(1)، 45-65.
جدیدی، سما. (1398). نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی در رابطه بین کمکطلبی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان. رویش روانشناسی، 8 (۱۲)، ۱۰۷-۱۱۴.
سعید، نسیم. (1398). تأثیر یادگیری ترکیبی بر خودتعیینگری و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 14(2)، 67-86.
سیدکلان، سیدمحمد؛ ملکی آوارسین، صادق و نجفی، حسین. (1396). فراتحلیل رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در پایگاههای اطلاعات فارسی زبان. آموزش و ارزشیابی، 10(40)، 129-149.
قدمپور، عزتاله؛ قاسمی پیربلوطی، محمد؛ حسنوند، باقر و خلیلی گشنیگانی، زهرا. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. اندازهگیری تربیتی، 8(29)،167-184.
روا، سلیمه و فراشبندی، رضا. (1400). راهکارهای افزایش اشتیاق تحصیلی در بین دانشآموزان دوره ابتدایی در زمان پاندومی کرونا. نخستین همایش ملی ایدههای کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، نخستین همایش ملی ایدههای کاربردی در علوم تربیتی، روانشناسی و مطالعات فرهنگی، بوشهر.
نجفی، حسین. (a1402). بررسی رابطه بین احساس عدم پذیرش، سلامت ذهنی، اثربخشی آموزشی و پیشرفت تحصیلی در نظام آموزش از دور. راهبردهای آموزش در علوم پژشکی، پذیرش مقاله.
نجفی، حسین. (b1402). بررسی رابطه بین آموزشهای نوین (الکترونیک و ترکیبی)، درگیری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در محیط نظام آموزش از دور. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 9(1)،87-106.
نجفی، حسین. (1401). بررسی اثربخشی راهبردهای کمکخواهی تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی، درگیری تحصیلی و عملکرد تحصیلی. پژوهشهای تربیتی، 10(۴۴)، ۲۰۲-۲۱۵.
نجفی، حسین. (1400). برنامهریزی آموزش از راه دور. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
نجفی، حسین. (1397). مقدمهای بر یادگیری ترکیبی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
Arslan, G. (2016). Relationship between Sense of Rejection, Academic Achievement, Academic Efficacy and Educational purpose in High School Students. Education and Science, 41(183),293-304.
Akgündüz, D & Akınoğlu, O. (2017). The impact of blended learning and social media-supported learning The academic success and motivation of the students in science education. Education and Science, 42(191),69-90.
Amand, J .Boily, R. Bowen, F. Smith, J. Janosz, M & Verner-Filion J. (2020). The Development of the French Version of the Psychological Sense of School Membership (PSSM) Questionnaire: An Analysis of its Structure, Properties and Potential for Research with at-risk Students. Interdisciplinary Education and Psychology, 2(3),1-22.
Babakhani, N. (2014). Perception of Class and Sense of School Belonging and Self-Regulated Learning: A Causal Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences,116(19),1477-1482.
Cemallar, Z. (2010). Schools as Socialization Contexts: Understanding the Impact of school Climate Factors on Students’ Sense of School Selonging. Applied psychology,59(2),243-272.
Ceylan,V.K. & Kesici, A.E. (2017). Effect of Blended Learning to Academic Achievement. Journal of Human Sciences,14(1),308-320.
Eryılmaz, A & Aypay, A.(2011). Relationships of High School Sdutent’Subjective Well-Being and School Burnout. International Online Journal of Educational Sciences,3(1),181-199.
Hull, D. (2017). Motivation, Accountability and Self-Regulation in Blended Learning for Management Education, Hong Kong: City University of Hong Kong.
Kazu, I. Demirkol, M. (2014). Effect of Blended Learning Environment Model on High School Student Academic Achievement, TTJET, 13(3),78-91.
Kuo,Y. Belland, B. R. Schroder,E. E. & Walker, A. E. (2015). K-12 Teachers’ Perceptions of and Their Satisfaction With Interaction type in Blended Learning Environments. Distance Education, 35(3),360-381.
Kuh, D. Kinzie, J. Buckley, J. A. Bridges, B. K. & Hayek, J. C. (2021). What matters to student success: A review of the literature: National Postsecondary Education Cooperative (Retrieved from What Matters Student Success. Kuh, July, pdf).
Najafi, H. (2019). From E Learning To Blended Learning, Germany: Lambert.
Setiawan, A. Martono, T & Gunarhadi, D. (2018). The Analysis of Learning Infrastructure (LI), Learning Motivation (LM) and Economics Learning Achievement (ELA). Educational of Learning, 12(2),236-243.
Telef, B & Ergün E. (2013). Self-efficacy as a predictor of high school students’ subjective wellbeing. Kuramsal EğitimbilimDergisi, 6(3),423-433.
Wang, M. T. Willett, J. B. & Eccles, J. S. (2011). The Assessment of School Engagement: Examining Dimensionality and Measurement Invariance by Genderand Race/Ethnicity. Journal of School Psychology, 49(3),465-480.
Zhaoliang, A. Zhang, B. Xiaoqiang, M & Fengmiao, G.(2020) .The Role of Mental Health and Sustainable Learning Behavior of Students in Education Sector Influences Sustainable Environment. Frontiers in Psychology,13(4),1-15.
Zyngier, D. (2021). Conceptualizing student engagement: Doing education.Cogent Psychology, 4(1),134-141. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |