تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,172,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,023,356 |
تجلی خدای گفتگو در کاربرد قرآنی «قُل» | ||
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2، فروردین 1393، صفحه 9-23 اصل مقاله (198.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
احد فرامرز قراملکی* | ||
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
گونهای از خطاب قرآن، خطاب با قل است که 332 بار آمده است. چنین خطابی ساختار ششبخشی دارد و از حیث پیام قل، فراپیام و مخاطب آن گوناگون است. کاربرد قل در آیات مکی بیش از آیات مدنی است. تناسب بین پیام و مخاطب آن و رصد کردن فراپیام و نیز جستجو از سرّ کاربرد قرآنی قل مسایل تحقیق حاضر است. خطاب قل، بر حسب مخاطب آن پیام، مضمونهای گوناگونی از مسایل فقهی و اخلاقی مؤمنان تا پاسخ به اشکالها و خردهگیریهای یهود، کافران، مشرکان و منافقان دارد. خطاب با قل فضای گفتگوی نزدیک خدا و انسان را ترسیم میکند. ترویج فضای گفتگوی نزدیک بر اصول اخلاقی و مبانی کلامی استوار است. مهمترین مبنای کلامی آن، نظریه اسلامی اوصاف باریتعالی بویِژه سه صفت سمیع، بصیر و مکلّم بودن را است. این سه صفت را میتوان در تعبیر جامع خدای گفتگو جمع کرد. این دیدگاه، فرضیههای دیگر، چون خطاب تشریف و تاکید رد انگاره بشری بودن قرآن نیز فرا میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
قل؛ خطاب تشریف؛ پیام و فراپیام؛ خدای گفتگو؛ اوصاف باریتعالی؛ فرهنگ گفتگو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Qur'anic Application of "Say" (kul) and its Theological Foundation | ||
نویسندگان [English] | ||
ahad faramarz ghara maleki | ||
چکیده [English] | ||
A particular type of address in the Holy Qur’an is the address with the imperative "say" which occurs 332 times in it. Such an address consists of six parts and possesses a variety from the viewpoint of the message of "say" beyond message and its audience. The application of "say" is more in Meccan verses than that of Medinan verses. The present research deals with the coherence between the message and its audience, an analysis of its wider message and also an inquiry into the Quranic usage of "say" The address of "say" according to the message of its audience, comprises various issues relating jurisprudence and ethics of the believers so that it can respond to the problems and rationalism of the Jews, unbelievers, polytheists and hypocrites. The discourse on "say" expresses an atmosphere of intimate dialogue between God and man. Promoting an atmosphere of intimate dialogue rests on the principles of ethics and the foundations of theology. The most important theological foundation of it is the Islamic doctrine of the attributes of God in particular three attributes of hearing, seeing and speaking. We can collate these three attributes in the interpretation of all God-dialogues. This perspective embraces other hypotheses like the "noble address" and the emphasis of the denial of human-making of the Quran foundations of theology. The most important theological foundation of it is the Islamic doctrine of the attributes of God in particular three attributes of hearing, seeing and speaking. We can collate these three attributes in the interpretation of all God-dialogues. This perspective embraces other hypotheses like the "noble address" and the emphasis of the denial of human-making of the Quran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Say (kul), Dialogue of Rite, Message and Paramessage, God of Dialogue, Attributes of God, Culture of Dialogue | ||
مراجع | ||
جوادی آملی، عبدالله (1393) تسنیم تفسیر قرآن کریم، قم: اسراء. ژیلسون، اتین (1374). خدا و فلسفه، ترجمه شهرام پازوکی، تهران: حقیقت. سیوطی، جلالالدین (1363). الانقان فی علوم القرآن، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قم: بیدار. طالقانی، سید محمود (1345). پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار. طباطبایی، سید محمد حسین (بیتا). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعه المدرسین فی الحوزه العلمیه. فقهیزاده، عبدالهادی (1391). درآمدی بر تفسیر قرآن کریم و اصول و مقدمات، تهران: تلاوت. فؤاد عبدالباقی، محمود (1364ق). المعجم المفهرس لالفاظ القرآن الکریم، القاهرة: مطبعة دارالکتب المصریة. مولوی، جلالالدین محمد (1381). مثنوی معنوی، به اهتمام برزگر خالقی، تهران: زوار. هاشمی، احمد. (بیتا). جواهر البلاغة فی المعانی و البیان و البدیع. بیروت: دار احیاء التراث العربی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,258 |