تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,845,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,462,944 |
فرایند اثرگذاری شاخصۀ استرس در رفتار(گرایشی-اجتنابی) شخصیت اصلی داستان مدیر مدرسه اثر جلالآلاحمد بر اساس نظریة رابرت فرانکن و لازاروس | ||
دوفصلنامه نقد داستان معاصر فارسی | ||
دوره 8، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 141-150 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pl.2024.69696.1662 | ||
نویسندگان | ||
علی کشاورز قدیمی* 1؛ مصطفی ملکی2 | ||
1نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل کتابخانه های عمومی قزوین، قزوین، ایران. | ||
2عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران، مسئول فنی معادن استان قزوین. قزوین. ایران. | ||
چکیده | ||
هیجان ناشی از فرایندهای زیست شناختی، آموخته شده و شناختی است. بنابراین استرس به عنوان یکی از مهمترین شاخصههای تأثیرگذار بر رفتار و عملکرد انسان در حیطة انگیزش و هیجان است که مجموعهای از واکنشهای عصب شناختی و فیزیولوژیکی با هدف نهایی انطباق است که بسته به نوع استرس و ارزیابیِ متفاوت، رفتار انسانی گرایشی یا اجتنابی میگردد. نظریهپردازان انگیزش میخواهند بدانند چه چیزی محرک رفتار است. بهطور کلی استرس حاصل نیاز ما به سازگاری فیزیکی، ذهنی و احساسی در مقابل یک تغییر است. هدف از پژوهش بررسی و تحلیل اثرگذاری شاخصة استرس در رفتارهای گرایشی-اجتنابی شخصیت اصلی داستان مدیر مدرسه اثر جلالآلاحمد است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و به شیوة کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهد در داستان مدیر مدرسه هرچه محرکهای استرسزا از چالشی به سمت تهدیدزایی پیش برود رفتارها اجتنابی شده و به گریز از موقعیت میانجامد. حتی با وجود شخصیت سرسخت نیز شدت استرسهای تهدیدزا از حد عبور کرده و منجر به گسیختگی انگیزه و گریز شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریۀ روانشناسی؛ فرانکن؛ شاخصۀ استرس؛ مدیر مدرسه؛ گرایشی- اجتنابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The process of influencing the stress index in the behavior (attitude-avoidance) of the main character of the story of the school principal by Jalal Al-Ahmad based on the theory of Robert Franken and Lazarus | ||
نویسندگان [English] | ||
ali keshavarz gadimi1؛ mostafa maleki2 | ||
1Institution of Public Libraries of the country, General Directorate of Public Libraries of Qazvin Province, Qazvin, Iran. | ||
2Member of Iran's Mining Engineering System Organization, Technical Manager of Qazvin Province Mines. Qazvin. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Excitement is caused by biological, learned and cognitive processes. Therefore, stress is one of the most important indicators affecting human behavior and performance in the field of motivation and excitement, which is a set of neurological and physiological reactions with the ultimate goal of adaptation, which, depending on the type of stress and different evaluation, human behavior becomes tendentious or avoidant. Motivation theorists want to know what motivates behavior. In general, stress is the result of our need for physical, mental and emotional adaptation to a change. The purpose of the research is to investigate and analyze the impact of stress on the tendency-avoidance behaviors of the main character of the story of the school principal by Jalal Al-Ahmed. The research method is descriptive-analytical and library style. The results of the research show that in the story of the school principal, as the stressful stimuli progress from a challenge to a threat, the behaviors become avoidable and lead to escape from the situation. Even with a stubborn personality, the intensity of threatening stress has exceeded the limit and has led to a break in motivation and running away. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Psychological theory, Franken, stress index, school principal, tendency-avoidance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 155 |