
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,084 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,906,785 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,119,127 |
Effective Discourses in the Formation of Interpretive Innovations during Last Two Centuries | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، فروردین 2024، صفحه 113-130 اصل مقاله (276.88 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2023.68066.1208 | ||
نویسندگان | ||
marzie mirzaie1؛ Mehdi Mehrizi* 2؛ Sayyed Mohammad Ali Ayazi3 | ||
1PhD student of Quran and Hadith Sciences Candidate of Law, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Training the Qur’an, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran. | ||
3Assistant Professor, Department of Qur’an and Hadith Sciences, Faculty of Theological Law and Political Sciences, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
Exegetical theories of human knowledge include human understanding of the divine word. No textual theory is formed in a vacuum. The prominent events and currents in the society, both political and cultural, create discourses in the society. Social events such as Marxism, liberalism, nationalism and other schools, the formation of international institutions and human rights, the occurrence of religious reformism, the fight against colonialism in Islamic countries, etc. during the last century created discourses in the society that caused changes in scientific attitudes and human and Islamic sciences, and then, the interpretation of the Qur'an. Compared to the traditional interpretation of the past fourteen centuries, these discourses placed in the form of a re-thinking or new-thinking interpretation. According to the claim of the immortality of the Qur'an, this validity is responsible for its relevance to the times. The interpretation and reading of the Qur'an is responsible for this update. Therefore, this article tries to refer to the effective discourses in recent centuries with the help of social issues and analytical approach and to measure the reflection of these discourses and the new and innovative opinions of commentators and researchers in the form of concrete examples of the impact of these discourses. The selected discourses are the discourse of religious reformation and return to the Qur'an, the discourse of new schools and isms, and the discourse of experimental sciences. However, there are definitely other effective discourses that cannot be discussed in this article. The purpose of this research is to gain self-awareness in discourse-oriented interpretations and attempt to conceptualize discourses. It is an attempt to provide a framework for some of the effective factors in interpretive innovation. | ||
کلیدواژهها | ||
Interpretive Innovation؛ Discourse؛ Religious Reform؛ Humanitarian Schools؛ Scientific Interpretation | ||
عنوان مقاله [English] | ||
گفتمانهای مؤثر در شکلگیری نوآوریهای تفسیری در دو سده اخیر | ||
نویسندگان [English] | ||
مرضیه میرزایی1؛ مهدی میرزایی2؛ سید محمدعلی ایازی3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه تربیت قرآن، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
3استادیارگروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده [English] | ||
نظریات تفسیری، معرفت بشری شامل فهم انسان از کلام الهی است. و هیچ نظریه متنی در خلا شکل نمیگیرد. وقایع و جریانات مبرز در جامعه اعم از سیاسی، فرهنگی، گفتمانهایی را در جامعه ایجاد میکند. در سده اخیر رویدادهای اجتماعی چون ورود مارکسیسم و لیبرالیسم و ناسیونالیسم و دیگر مکاتب و تشکیل نهادهای بینالمللی و حقوق بشری و رخدادن اصلاحگرایی دینی، مبارزه با استعمار در کشورهای اسلامی، و غیره، گفتمانهایی در جامعه ایجاد کرد که موجب تغییر نگرشهای علمی و علوم انسانی و اسلامی و به تبع آن تفسیر قرآن داشت. این گفتمانها در نسبت با تفسیر سنتی چهارده قرن گذشته، به شکل تفسیر بازاندیشانه یا نواندیشانه رویداد و از با توجه به ادعای جاودانگی قرآن، این جاوادانگی وامدار تناسب آن با زمانه است و تفسیر و خوانش قرآن عهدهدار این بهروزآوری است. لذا این نوشتار تلاش میکند، با استمداد از مباحث اجتماعی و نگرش تحلیلی به گفتمانهای مؤثر در سدههای اخیر پرداخته و انعکاس این گفتمانها و نظرات جدید و نوآورانه مفسران و محققان به شکل مصداقهای عینی از تأثیر این گفتمانها بسنجیم. مهمترین گفتمانهای منتخب؛ گفتمان اصلاحگری دینی و بازگشت به قرآن، گفتمان مکاتب جدید و ایسمها ، گفتمان علوم تجربی بود .البته گفتمانهای موثر دیگری قطعا وجود دارد که در این نوشتار مجال پرداختن به آن نیست. هدف از این پژوهش دستیابی به خودآگاهی در تفسیرهای گفتمان محور و تلاش برای مفهومینهکردن گفتمانهاست. و سعی در ارائه چارچوبی برای بخشی از عوامل موثر در نوآوری تفسیری است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
نوآوریتفسیری", "گفتمان", "اصلاحدینی", " مکاتببشری", " تفسیرعلمی" | ||
مراجع | ||
Asadabadi, J. (1298 AH). The Truth of the Nicherian Religion. Bombay. Asadi et al. (2010). Pathology of Interpretative Currents. Qom: University and Seminary Research Institute. Ayazi, M. (1999). Modern Interpretation of the Holy Qur’an. Tehran: Islamic Culture. Bastani, S., & Dastoori, M. (2007). Examining the Influence of Gender in Discourse. Women Research, 3. Enayat, H. (2018). A Glance at Arab Political Thought. Tehran: Amir Kabir. Fadlullah, M. (1399 AH). Min Wahy al-Qur’an. Beirut: Dar al-Zahra (s). Jezni, b. (2002). Islamic Marxism or Marxist Islam. Np. Khoshmanesh, A. (2011). Awakening and the Islamic International. Qom: Boostan-e Ketab. Movahed, M. (2011). Maulana Maududi: The Founder of Radical Political Islam. Pejwan Scientific Journal. Mughnīyah, M. (1424 AH). Unknown Book. Beirut: Dar al-Kitab al-Islamiya. Pakatchi, A. (2008). The History of Interpretation. Tehran: Imam Sadegh University. Pakatchi, A. (2017). Trends of Understanding the Holy Qur’an in Contemporary Iran. Qom: Falah. Rashid Reza, M. (1906). Ta’rīkh al-Ustādh al-Imam. Egypt: Al-Nār Printing House. Rashid Reza, M., & ‘Abduh, M. (1366 AH). Tafsīr of the Holy Qur'an al-Manār. Egypt: Al-Manār Printing House. Retrovard, W. (nd). Trends of Qur'an Interpretations in the Contemporary Period. Āyīne Pazhūhesh, 86. Sadeghi Tehrani, M. (1406 AH). Al-Furqān fī Tafsīr al-Qur’an bil-Qur’an wal-Sunnah. Tehran: Islamic Culture. Saeed, A. (2018). An Introduction to the Qur'an. (S. Shafiei, translator) Tehran: Hekmat. Sayed Qutb (2011). Fī Zilāl al-Qur’an. Egypt: Dar al-Shorouk. Taleghani, M. (1985). A Glimpse of the Qur'an. Tehran: Farhang. Tantāwī Jawharī, M. (1412 AH). Al-Jawāhir fī Tafsīr Al-Qur'an Al-Karim. Egypt: Islamic Publishing House. Tawfighi, F. (nd). The Necessity of Raising the Issue of Women and Religious Innovation. Āyīn, 15.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |