تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,182,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,027,841 |
فرایند یادگیری و نقش آن در بهبود یادگیری برنامه درسی حکمت متعالیه | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2024.62501.1932 | ||
نویسندگان | ||
سیدمهران طباطبایی* 1؛ سیدمهدی امامی جمعه2 | ||
1دانشگاه اصفهان | ||
2دانشکده فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
شناختِ مفهوم یادگیری و فرایند آن از مهمترین بنیان های نظام تربیتی است. حکمت متعالیه بخوبی دارای قابلیت تبیین معنای نوینی از یادگیری و فرایند آن بر اساس مبانی فلسفه اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به تبیین معنای یادگیری، مراتب، طرق، ابزار و انواع یادگیری از منظر حکمت متعالیه پرداخته می شود و پس از بررسی فرایند یادگیری و محتوای برنامه درسی به تبیین نقش فرایند یادگیری در بهبود یادگیری می پردازد. بر این اساس مراتب یادگیری، شامل یادگیری حسی، مثالی و عقلی؛ طرق یادگیری از طریق حس، عقل، وحی و شهود و ابزارهای یادگیری شامل قوای حس، خیال، وهم، عقل و قلب است. فرایند یادگیری نیز بر اساس ترتیب قوای فعال ادراکی و تحریکی و نوع مدرِک، مدرَک و ادراک که مبتنی بر نفس شناسی فلسفه ملاصدرا است رقم می خورد. مشاهده، تحقق فرضیه، بازگشت به خلقت خداوند، آزمون فرضیه و بازگشت به ذهن، چهار مرحله فرایند یادگیری مبتنی برحکمت متعالیه است. از طرف دیگر محتوای برنامه درسی حکمت متعالیه شامل علوم جزئی، صنایع دقیق، آداب نیکو، صنایع لطیف یا هنرهای زیبا است. چنانکه بر اساس مبانی این نظام فلسفی نیز محتوای برنامه درسی به سه دسته علوم اکتشافی، علوم سازندگی و خلاقیت، و محتوای عبادی تقسیم می شود. برطبق نتایج این پژوهش شناختِ قالبهای محتوای برنامه درسی و شناخت دقیق قوای فعال در یادگیریِ هر بخش از این محتوا در جهت تقویت آنها می تواند فرایند یادگیری را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند؛ یادگیری؛ برنامه درسی؛ حکمت متعالیه؛ قوای ادراکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The learning process and its role in improving the learning curriculum of transcendent wisdom | ||
نویسندگان [English] | ||
sayyed mehran tabatabaei1؛ sayyed Mahdi Emamy jomeh2 | ||
1Department of Islamic Philosophy, University of Isfahan | ||
2Department of Islamic Philosophy, University of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Understanding the concept of learning and its process is one of the most important foundations of the educational system. Transcendent wisdom has the ability to explain a new meaning of learning and its process. In this article, using descriptive-analytical method to explain the meaning of learning, levels, methods, tools and types of learning from the perspective of transcendent wisdom and after examining the learning process and curriculum content to explain the role of learning process in improving curriculum learning will pay. Accordingly, the levels of learning include sensory, exemplary and intellectual learning; Ways of learning through the senses, intellect, revelation and intuition, and learning tools include the powers of the senses, imagination, illusion, intellect, and heart. The learning process is based on the order of active perceptual and stimulating forces and the type of perceiver, the perceived subject and perception, which is based on the psychology of Mulla Sadra's philosophy. Observing, realizing a hypothesis, returning to God's creation, and testing a hypothesis and returning to the mind are the four stages of the transcendent learning process. On the other hand, the content of the transcendent wisdom curriculum includes Partial science, precision industries, good manners and fine arts. According to the principles of this philosophical system, the content of the curriculum is divided into three categories: exploratory content, construction sciences and creativity, and devotional content. According to the results of this study, understanding the content templates of the curriculum and accurate knowledge of the active forces in learning each part of this content can improve the learning process. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Process, learning, curriculum, transcendent wisdom, perceptual powers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |