تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,660 |
نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72068.1170 | ||
نویسندگان | ||
لیلا قربانی قهفرخی* 1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ محمد محسن صدر3؛ سید فرشید میرمحمدیان توتکله4 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3دانشیار فناوری اطلاعات، گروه فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت آموزش کارکنان در بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور دادهها در دو بخشی کیفی و کمی گردآوری گردید. نمونهگیری در بخش کیفی از میان صاحبنظران، مدیران ارشد فدراسیونها و اساتید دانشگاه در رشتههای مربوط به روش گلوله برفی انجام شد (12=n) و دادهها با استفاده از مصاحبه ساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل کیفی از روش تحلیل مضمون نرم افزار MaxQDA استفاده شد و تایید مفاهیم و مقولههای بدست آمده با استفاده از روش دلفی فازی انجام گردید. در بخش کمی، نمونهگیری از میان کارکنان فدراسیونهای ورزشی و به روش تصادفی طبقهای انجام شد (300=n) و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. این پرسشنامه بر اساس شاخصهای بدست آمده از مرحله کیفی تنظیم گردید و پایایی و روایی آن تایید شد. تجزیه و تحلیل دادههای کمی توسط آزمون آماری همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS نسخه 21 انجام شد. یافتهها نشان داد 52 شاخص در 6 دسته بندی کلی شامل 1-ارتباطات، 2-شایستگی/ارزش، 3-مدیریت/ اختیار، 4-مشارکت، 5-حیطه عمل/معماری و 6-منابع انسانی/مهارتها، بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران را تعیین میکند. همچنین یافتهها نشان داد که از میان 52 شاخص شناسایی شده، تعداد 15 شاخص همراستایی راهبردی با کیفیت آموزش کارکنان فدراسیونهای ورزشی رابطه معناداری دارد. نتایج تحقیق حاضر تایید کرد که کیفیت آموزش میتواند بر شاخصهای بلوغ همراستایی راهبردی فناوری اطلاعات در فدراسیونهای ورزشی ایران اثرگذار باشد و کیفیت آموزش نیز با توسعه این شاخصها مربوط است. | ||
کلیدواژهها | ||
همراستایی راهبردی؛ فرایند آموزش؛ فناوری اطلاعات؛ فدراسیونهای ورزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of the quality of staff training in the maturity of the strategic alignment of information technology in the sports federations of the Islamic Republic of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
leila ghorbani ghahfarokhi1؛ abolfazl farahani2؛ MOHAMMAD MOHSEN SADR3؛ Seyyed Farshid Mirmohammadian Toutkaleh4 | ||
1Associate Professor of Sports Management, Department of Sports Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2Professor of Sports Management, Department of Sports Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of Information Technology, Department of Information Technology, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
4PhD student in Sports Management, Department of Sports Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of investigating the role of the quality of staff training in the maturity of the strategic alignment of information technology in the sports federations of the Islamic Republic of Iran.Sampling was done in the qualitative section among experts, senior managers of federations and university professors in the fields related to the snowball method (n = 12) and the data was collected using structured interviews. For qualitative analysis, the theme analysis method of MaxQDA software was used, and the concepts and categories obtained were confirmed using the fuzzy Delphi method. In the quantitative part, sampling was done among the employees of the sports federations using stratified random method (n=300) and the data was collected using a questionnaire. This questionnaire was adjusted based on the indicators obtained from the qualitative stage and its reliability and validity were confirmed. Quantitative data analysis was done by Pearson correlation test and SPSS software version 21. The findings showed 52 indicators in 6 general categories including 1-communication, 2-competence/value, 3-management/authority, 4-participation, 5-scope/architecture and 6-human resources/skills, maturity. It determines the strategic alignment of information technology in sports federations of Iran. Also, the findings showed that among the 52 indicators identified, 15 indicators of strategic alignment have a significant relationship with the quality of training of sports federations employees. The results of this research confirmed that the quality of education can affect the indicators of strategic alignment of information technology in Iranian sports federations and the quality of education is also related to the development of these indicators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
strategic alignment, education process, information technology, sports federations | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 |