تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,270 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,664 |
تدوین و اعتباربخشی مدل مناسب سنجش بهره وری: با رویکرد تحول دیجیتالی در فرایندهای سازمانی آموزش و پرورش | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1403، صفحه 77-93 اصل مقاله (589.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72413.1201 | ||
نویسنده | ||
علیرضا بادله* | ||
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تدوین و اعتباربخشی مدل مناسب سنجش بهرهوری: با رویکرد تحول دیجیتالی در فرایندهای سازمانی آموزش و پرورش استان مازندران میباشد. روش تحقیق بخش کیفی، تحلیل محتوا با مقوله بندی استقرایی وگردآوری دادهها به تعداد 12 نفر به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته تا حصول به اشباع نظری، به شیوه غیرتصادفی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در فاز دوم تحقیق با رویکرد کمی با هدف برازش الگوی مفهومی حاصل از فاز کیفی انجام گرفت با مقوله بندی استقرایی، پرسشنامه طراحی، تدوین و توزیع گردید. نتایج بخش کیفی نشان داده است ابعاد پرسشنامه سنجش بهرهوری: با رویکرد تحول دیجیتالی در 5 مولفه اصلی تحول پشتیبانی دیجیتالی، تحول نیروی انسانی دیجیتالی، تحول در مدیریت دیجیتالی، تحول در نرم افزار دیجیتالی و تحول در سخت افزار دیجیتالی در سطح کوچکتر از 01/0 معنادار میباشند. در بخش کمی نیز تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که میزان بارعاملی بین سوالات پرسشنامه و متغیرهای مکنون مربوط به خود بلحاظ آماری معنادار بوده وهمچنین نتایج شاخصهای برازش مدل و همچنین مقدار آلفای کرونباخ در سطح مطلوب و قابل استنادی قرار دارد. بنابراین میتوان بیان کرد که میزان تحقق رویکرد تحول دیجیتالی در فرایندهای سازمانی آموزش و پرورش استان مازندران کمتر از مقدار مطلوب می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهره وری؛ تحول دیجیتالی؛ فرایندهای سازمانی؛ آموزش و پرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing and validating an appropriate model for measuring productivity: with the approach of digital Transformation in organizational processes of Education Department | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Badeleh | ||
Associate Professor, Educational Technology, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to develop and validate an appropriate model for measuring productivity with a digital transformation approach in the organizational processes of the education system in Mazandaran province. The qualitative research method utilized content analysis with inductive categorization. Data were collected from 12 experts through semi-structured interviews. Non-random sampling was conducted using the snowball technique to reach theoretical saturation. In the second phase of the research, a quantitative approach purposed at fitting the conceptual model derived from the qualitative phase was employed. A researcher-made questionnaire was designed and distributed to the statistical population. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed using statistical analyses. The Cronbach's alpha value was reported as 0.84, indicating the desirable reliability of the tool. The method and analysis tools in the qualitative phase were analyzed and coded using MAXQDA software. Categories were extracted and analyzed inductively. In the quantitative phase, confirmatory factor analysis was used to analyze the data. This analysis examined the factor loadings between the questionnaire items and the latent variables. SPSS and LISREL software were used for this purpose. The results of the qualitative section showed that the dimensions of the productivity measurement questionnaire with a digital transformation approach are significant at a level smaller than 0.01 in 5 main components: digital support transformation, digital human resource transformation, digital management transformation, digital software transformation, and digital hardware transformation. In the quantitative section, confirmatory factor analysis indicated that the factor loadings between the questionnaire items and the latent variables were statistically significant, and the model fit indices were at a desirable level. Therefore, it can be stated that the level of realization of the digital transformation approach in the organizational processes of the education system in Mazandaran province is less than the desirable amount. These results show the necessity of paying more attention to the implementation of digital approaches in this organization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Productivity, Digital Transformation, Organizational Process, Education Department | ||
مراجع | ||
اسدی، مرضیه؛ شوقی، بهزاد. (1402). ارائه مدل مفهومی پیشایندها و پسایندهای تحول دیجیتال در آموزش و پرورش ایران. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، 9(29) 11-1.
اسماعیلپور، سیامک، گرامی، فرانک، پورغزنوی، مریم. (1395). ارائه مدل و چارچوبی برای پیاده سازی آموزش های سازمانی مجازی موثر و کارآمد بر اساس مدل موفقیت سیستم های اطلاعاتی، کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، تهران.
الوانی، سید مهدی. (1378). مدیریت عمومی، چاپ 13، نشر نی؛ تهران.
بادله، علیرضا؛ سمیعی، روح اله. (1400) تدوین و اعتباریابی مدل سنجش بهرهوری در دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه علوم تربیتی. دوره 28، شماره 2: 186-169.
پارسه، نوید، کرد، باقر، حسین بر، محمدعثمان. (1394). مطالعه تأثیر سازمان الکترونیکی بر بهبود عملکرد سازمانی با استفاده از الگوی BSC (اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان)، صنعت حمل و نقل دریایی، سال اول، شماره3: 20-28.
حسینی نسب، مهدی؛ شامی زنجانی، مهدی؛ قلی پور، آرین. (1400). ارائة مدل شایستگی مدیر ارشد دیجیتال به عنوان حکمران تحول دیجیتال درسازمان. فصلنامه پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 26(3) 835-860
حسینی،سیدعلی و حسینی،سیدحسین( ،)1392سنجش میزان پذیرش فرایندمحوری به منظور پیاده سازی مهندسی مجدد فرایندها مطالعه موردی وزارت راه و شهرسازی در مدیریت شهری، فصلنامه مدیریت و اقتصاد، شماره سوم، تابستان 139
خلیفه، مصطفی؛ برومندی، لیلا؛ حیدری نقدعلی، سمیه؛ جوکار، یوسف. (1398). مهندسی مجدد فرایندهای آموزش و پرورش با رویکرد آینده محوری، سومین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی مدیریت و روانشناسی، تهران/ HPCONF03
طاهرپور کلانتری، حبیب اله؛ زاهدی، سیدمحمد، پنجائی،محمد. (1391). شناسایی عوامل مؤثر بر استقرار موفق مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار در سازمان های دولتی شهر تهران، فرایند مدیریت و توسعه، دوره27، تابستان -93شماره-2 پیاپی8.
موغلی، علیرضا، درویش، حسن، عباسی، نرگس، محمدی، فرهنگ. (1395). بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر مدل سازمان تحولگرا در سازمان آموزش و پرورش(مطالعه ی آموزشو پرورش استان فارس)، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال نهم، شماره سی و یکم:29-5.
نوری، مژگان، شاه حسینی، محمدعلی، شامی زنجانی، مهدی، عابدین، بابک. (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمانهای ایرانی، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 2، شماره12: 211-242.
وفایی یگانه، محمد، فرج اللهی، مهران، حمید ملکی، عباسی، اسدالله. (1400). ارائه مدل ارتقاء بهرهوری آموزشی مدرسان آموزش از دور، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 12 (23) ،321-344.
وکیلی، یوسف. خامه چی، حامد. (1401). فراتحلیل پیشایندهای بهرهوری منابع انسانی. مدیریت بهره وری، 16(1(60) بهار)، 189-167.
Asmarani, A. Sukarno, S & El Widdah, M. (2021). The Relationship of Professional Competence with Teacher Work Productivity in Madrasah Aliyah. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 220-235. https://doi.org/10.31538/ndh.v6i2.1365
Ancarani, A & Di Mauro, C. (2018). Successful digital transformations need a focus on the individual. In Digitalisierung im Einkauf (pp. 11-26). Springer Gabler, Wiesbaden.
Amin, Mohammad, Islam, Asif M. (2021). Doe's manager education play a role in the productivity of informal firms in developing economies? Evidence from firm-level surveys, Review of Development Economics, Volume 26, Issue2, May, Pages 962-984.https://doi.org/10.1111/rode.12864
Basu, K. (2017). Change Management and Leadership: An Overview of the Healthcare Industry. In 7.Handbook of Research on Human Resources Strategies for the New Millennial Workforce (pp. 47-64). IGI Global.
Becerra-Peña, Diana and Santin, Daniel. (2021). Measuring public primary education productivity across Mexican states using a Hicks-Moors teen index, Applied Economics, Volume 53, https://doi.org/10.1080/00036846.2020.1819951
Bonnet, D & Nandan, P. (2011). Transform to the power of digital: Digital transformation as a driver of corporate performance. report, Capgemini Consulting.
Castro Benavides,L Tamayo Arias, J, Burgos, D, Martens,A. (2022). Measuring digital transformation in higher education institutions – content validity instrument, Applied Computing and Informatics.
Gartner. (2021). The Business Analysts Guide to Business Model Innovation. Retrieved 1 2, 2022, from Capsifi: https://www.capsifi.com/
Hess, T. Matt, C. Benlian, A & Wiesböck, F. (2016). Options for formulating a
digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2).
Hammer. Michael; champagne James (1998). A new plan in re-engineering management of companies: Organizational Revolution Charter, translated by Abdolreza Rezainejad, Tehran: Rasa Publishing House.
Ma, L & Ye, M. (2015). The role of electronic human resource management in contemporary human resource management. Open Journal of Social Sciences, 3(04), 71.
Management in Contemporary Human Resource Management. Open Journal of Social Sciences, 3, 71-78. Published Online April 2015 in SciRes.
Nik, Ebelensky, 2016, Reengineering and Organizational Transformation Management, translated by Mansour Sharifi Kloui Tehran: Arvin Publishing.
Reis SM, Renzulli SJ, Renzulli JS. (2021) Enrichment and Gifted Education Pedagogy to Develop Talents, Gifts, and Creative Productivity. Education Sciences. 11(10):615. https://doi.org/10.3390/educsci11100615.
Trelease, R. B. Lister, J & Schettler, S. (2020). Essential E-learning methods for evolving anatomy laboratories. Teaching Anatomy: A Practical Guide, 275–287.
Upadhyaya, P. Vrinda(2021)Impact of technostress on academic productivity of university students. Educ Inf Technol 26, 1647–1664 (2021). https://doi.org/10.1007/s10639-020-10319-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |