تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,623 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,864 |
نقش میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی در پیشبینی سرزندگی و رضایت تحصیلی دانش آموزان | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1403، صفحه 95-102 اصل مقاله (492.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.71880.1154 | ||
نویسندگان | ||
زبیر صمیمی* 1؛ اسماعیل قدری2؛ جواد جهاندیده3 | ||
1استادیار، گروه علم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران. | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار، ایران. | ||
3دانشآموخته دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی در پیشبینی سرزندگی و رضایت تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را همه دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان راسک در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۲۱۵۰ نفر تشکیل داد که از بین آنها تعداد ۳۵۶ دانش آموزان بهصورت در دسترس و به شکل آنلاین بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه میزان و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی حجازی و همکاران (۱۳۹۵)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و همکاران (۱۳۹۱) و پرسشنامه رضایت تحصیلی مطلق و همکاران (۱۳۸۷) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان در SPSS-26 انجام گرفت. نتایج نشان می دهد که رابطه منفی و معنیداری بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی با سرزندگی تحصیلی و رضایت تحصیلی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 18/0- و 54/0 قادر به پیشبینی سرزندگی تحصیلی است. همچنین میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی به ترتیب با 21/0- و 40/0 قادر به پیشبینی رضایت تحصیلی دانش آموزان است. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان دریافت که میزان استفاده و نگرش به استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مهمی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرزندگی تحصیلی؛ رضایت تحصیلی؛ میزان استفاده و نگرش به شبکههای اجتماعی مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of the amount of usage and attitude towards virtual social networks in predicting the vitality and academic satisfaction of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Zobair Samimi1؛ Esmaeil Qadri2؛ javad jahandideh3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Science and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Science and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran | ||
3PhD in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was the role of the amount of usage and attitude towards virtual social networks in predicting the vitality and academic satisfaction of students. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the present study consisted of all the male students of the first year of high school in Rask city in the academic year of 2022-2023, (2150 students) which 356 students were selected as the sample of the study. To collect data, the questionnaire of the amount and attitude towards the use of virtual social networks by Hejazi et al. (2015), the Academic Vitality Questionnaire by Dehghanizadeh et al. (2011) and the Academic Satisfaction Questionnaire from Motlaq et al. (2007) were used. Data analysis was done using correlation coefficient and multiple regression analysis simultaneously in SPSS-26. The results of data analysis showed that there was a negative and significant relationship between the amount of use of virtual social networks with academic vitality and academic satisfaction. Also, there was a positive and significant relationship between the attitude towards virtual social networks with academic vitality and academic satisfaction. The results of the regression analysis showed that the amount of use and attitude towards social networks were able to predict students' academic vitality with -0.21 and 0.40, respectively. Also, the amount of use and attitude towards social networks were able to predict students' Educational Satisfaction with -0.21 and 0.40, respectively. Based on the results of the present study, it can be seen that the amount of usage and attitude towards the use of virtual social networks has an important effect on the academic performance of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic vitality, Academic Satisfaction, Virtual social networks | ||
مراجع | ||
رفیعی، مدینه. (1401). بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر سال دوم راهنمایی شهر دهدشت. روانشناسی و علومتربیتی در هزاره سوم، 6(11)، 12-26.
روحانی، نیره السادات؛ سید موسوی، مهری؛ گرجی، معصومه؛ صمیمی، زبیر. (1399). شیوع اهمالکاری در دانشآموزان دختر و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 9(4)، 107-91.
رضوانی، ابوالقاسم؛ عجم، علیاکبر؛ پناهی شهری، محمود؛ محمدپور، هادی؛ رمضانی، فریدون. (1398). بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی و نگرش به آنها بر نشاط تحصیلی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی بیرجند. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی یزد، 14 (3)، 182-196.
دهقانی زاده، محمدحسین؛ حسین جاری، مسعود. (1392). نشاط تحصیلی و درک الگوهای ارتباطی خانواده بهعنوان نقش واسطهای خودکارآمدی. مجله مطالعات یاددهی و یادگیری، 4(2)، 21-47.
ذوالفقاری، اکبر و حسنی، فاطمه. (1403). پیش بینی عملکرد تحصیلی براساس اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی و سبکهای هویت در دانشآموزان. فصلنامه انگارههای نو در تحقیقات آموزشی، 3(7)، 137-152.
مطلق، محمد اسماعیل؛ الهام پور، حسین؛ شکورنیا، عبدالحسین. (1386). دلایل مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علومپزشکی جندیشاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علومپزشکی، 8(1)، 91-99.
شکورنیا، عبدالحسین؛ علیجانی، هوشنگ؛ نجار، شهناز؛ الهام پور، حسین. (1392). رابطه رضایت از تحصیل با رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علومپزشکی، 14 (2)، 101-109
حجازی، الهه؛ نامداری، وحیده؛ قاسمی، مجید؛ مقدم زاده، علی. (1393). طراحی و ساخت ابزار سنجش و نگرش برای استفاده از شبکههای اجتماعی و بررسی رابطه آن با عملکرد تحصیلی. فصلنامه پژوهش در آموزشگاه و یادگیری مجازی، 4(15)، 65-78.
فیضی، حسین؛ محمدی، هیوا؛ رحمانی، ماهیلا؛ احمدی، سید مجتبی. (1397). بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و انگیزه پیشرفت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علومپزشکی یزد، 14 (1)، 26-35.
Cao, X. Wu, Y. Cheng, B & Ali, A. (2024). An investigation of the social media overload and academic performance. Education and Information Technologies, 29(8), 10303-10328.
Casali, N. Meneghetti, C. Tinti, C., Maria Re, A., Sini, B., Passolunghi, M. C.... & Carretti, B. (2024). Academic achievement and satisfaction among university students with specific learning disabilities: The roles of soft skills and study-related factors. Journal of learning disabilities, 57(1), 16-29.
Chan, Y. F. Narasuman, S & Selamat, N. (2022). Mediating effects of mobile phone use on the relationship between mobile addiction and academic behavior. International Journal of Instruction, 15(3), 483-502.
DeFelippo, A. M & Dee, J. R. (2022). Vitality in the academic workplace: sustaining professional growth for mid-career faculty. Innovative Higher Education, 47(4), 565-585.
Gill, A. C. Singhal, G. Schutze, G. E & Turner, T. L. (2020). Educational Coaches: Facilitating Academic Vitality and a Pathway to Promotion for Clinician-Educators. The Journal of Pediatrics.
Koçak, O. Ak, N. Erdem, S. S. Sinan, M. Younis, M. Z & Erdoğan, A. (2021). The role of family influence and academic satisfaction on career decision-making self-efficacy and happiness. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(11), 5919.
Krishna, S. P. Everett, M. G & Johnson, J. C. (2018). Analyzing social networks. Sage.
Martin, A. J & Marsh, H. W. (2020). Investigating the reciprocal relations between academic buoyancy and academic adversity: Evidence for the protective role of academic buoyancy in reducing academic adversity over time. International Journal of Behavioral Development, 44(4), 301-312.
Mosharrafa, R. A. Akther, T & Siddique, F. K. (2024). Impact of social media usage on academic performance of university students: Mediating role of mental health under a cross‐sectional study in Bangladesh. Health Science Reports, 7(1), e1788.
Ning, W & Inan, F. A. (2024). Impact of social media addiction on college students’ academic performance: an interdisciplinary perspective. Journal of Research on Technology in Education, 56(5), 616-631.
Putwain, D. W. Daly, A. L. Chamberlain, S & Sadreddini, S. (2015). Academically buoyant students are less anxious about and perform better in high‐stakes examinations. British Journal of Educational Psychology, 85(3), 247-263.
Shearer, E & Mitchell, A. (2021). News use across social media platforms in 2020.
Tran, N. T. Franzen, J. Jermann, F. Rudaz, S. Bondolfi, G & Ghisletta, P. (2022). Psychological distress and well-being among students of health disciplines in Geneva, Switzerland: The importance of academic satisfaction in the context of academic year-end and COVID-19 stress on their learning experience. Plos one, 17(4), e0266612.
Ursin, P. Järvinen, T & Pihlaja, P. (2021). The role of academic buoyancy and social support in mediating associations between academic stress and school engagement in Finnish primary school children. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(4), 661-675.
Walter, C. E. Vasconcelos, S. A. ursino Júnior, O. C. Franco, M. K. A. Au-Yong-Oliveira, M & Veloso, C. M. (2024). Determinants of Academic Satisfaction: An Empirical Analysis of a Brazilian National Institute. Revista de Gestão Social e Ambiental, 18(7), e06103-e06103. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |