تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,603,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,290,753 |
بررسی رابطه راهبردهای مدیریت تعارض معلمان مدارس ابتدایی شهر رزن با کیفیت زندگی کاری آنان | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2024.72533.1076 | ||
نویسندگان | ||
فرشته غیاثوندغیاثی* 1؛ کامیاب تجاسب1؛ مرضیه صادقی2 | ||
1هیات علمی | ||
2دانشجو | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای مدیریت تعارض معلمان مقطع ابتدایی شهر رزن با کیفیت زندگی کاری آنها می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر رزن بودند (196 نفر). که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب ۱۳۱نفر از طریق فرمول کوکران بدست آمد. همچنین جهت گردآوری داده های مورد نیاز از نمونه ی مورد مطالعه از روش جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شد. پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری قاسم زاده (1384).برای تعیین روایی پرسشنامه ها، از روش روایی محتوایی استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار spss 22 انجام شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که میانگین استفاده از راهبرد های مدیریت تعارض کمتر از میانگین آماری(4) است و وضعیت کیفیت زندگی کاری بالاتر از حد متوسط(3) است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین راهبردهای مدیریت تعارض و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه حاکی از آن است که از بین مولفه های راهبردهای مدیریت تعارض،راهبرد راه حل مداری بیشترین توان را در پیش بینی کیفیت زندگی کاری معلمان را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای مدیریت تعارض؛ کیفیت زندگی کاری؛ معلمان مدارس ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Relationship Between Conflict Management Strategies of Elementary School Teachers in Razen City and their Quality of Work Life | ||
نویسندگان [English] | ||
fereshteh ghiasvand1؛ kamyab tajasob1؛ maraieh sadeghi2 | ||
1faculty member | ||
2دانشجو | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to investigate the relationship between the conflict management strategies of elementary school teachers in Rozen city and the quality of their work life. The statistical population of this research was all teachers of elementary schools in Rozen city (196 people). This was obtained by stratified random sampling with proportional assignment of 131 people through Cochran’s formula. Also, in order to collect the required data from the studied sample, two standard questionnaires were used to collect information. Robbins Conflict Management Strategies Questionnaire and Ghasemzadeh Quality of Work Life Questionnaire (2004). The content validity method was used to determine the validity of the questionnaires. The reliability of the questionnaires was obtained through Cronbach's alpha coefficient of 0.81 and 0.89, respectively. Data analysis was done by spss 22 software. The results of the research show that the average use of conflict management strategies is lower than the statistical average (4) and the quality of work life is higher than the average (3). The Pearson correlation results showed that there is a difference between conflict management strategies and the quality of work life. There is a positive and significant relationship. Also, the results of multiple regressions indicate that among the components of conflict management strategies, the circular solution strategy has the most power in predicting the quality of work life of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conflict Management Strategies, Quality of Work Life, Primary School Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |