تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,407 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,734 |
بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستشناسی گیاهی علومتجربی پایۀ نهم دانشآموزان دختر شهر قرچک | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 46، آبان 1403 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2024.69049.4080 | ||
نویسندگان | ||
هاجر بابایی دامناب1؛ سمیه کی پور* 2؛ سپیده نوروزی3 | ||
1گروه آموزش زیستشناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران | ||
3گروه علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فلیپبوک یک محصول یادگیری نوآورانة چندرسانهای است که با یکپارچهسازی منابع متنی، صوتی، انیمیشن، گرافیک و ویدئو امکان ارائهای مؤثر را به وجود میآورد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی چندرسانهای فلیپبوک بر یادگیری مفاهیم زیستی علوم تجربی در دانشآموزان دختر پایۀ نهم شهر قرچک بود. روش بهکاررفته در این پژوهش، روش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور تعداد ۷۹ نفر از دانشآموزان دختر پایه نهم شهر قرچک به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. گروه آزمایش با استفاده از چندرسانهای فلیپبوک و گروه کنترل به روش سنتی، آموزش فصل 12 علوم را دریافت کردند. برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین یادگیری زیستشناسی دانشآموزان گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (01/0> P) و گروه آزمایش یادگیری بهتری داشتند. بنابراین فلیپبوک بهعنوان یک فناوری آموزشی میتواند در آموزش به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
زیستشناسی گیاهی؛ چندرسانهای؛ فلیپبوک؛ یادگیری؛ علوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A survey on the effectiveness of flipbook multimedia on learning plant biology concepts in 9th grade female students in Qarchak | ||
نویسندگان [English] | ||
Hajar Babaei Damanab1؛ Somayeh Keypour2؛ Sepideh Noruzi3 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, Box 14665-889. Tehran, Iran | ||
2Department of Biology Education, Farhangian University, Box 14665-889. Tehran, Iran. | ||
3Department of Education , Farhangian university, Box 14665-889. Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
A B S T R A C T Flipbook is a multimedia learning product that creates an effective presentation by integrating text, audio, animation, graphics, and video resources. The aim of this research was to Study the effectiveness of Flipbook multimedia on learning biology concepts in science among 9th-grade female students in Qarchak. The method used in this study was a Quasi-experimental pretest-posttest design with a control group. For this purpose, 79 female students of 9th-grade in Qarchak were selected using convenience sampling. The experimental group received the education of chapter 12 of the science book using Flipbook multimedia and the control group by the traditional method. To analyze the inferential data, a one-way ANCOVA was used. The findings of this study revealed that there was a significant difference in learning biology between the experimental and control groups in the post-test (p<0.01), and the experimental group had better learning. Therefore, Flipbook can be used as an educational technology in teaching. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plant Biology, Multimedia, Flipbook, Learning, Science | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 |