![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه پیام نور](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,467,927 |
ساخت و اعتباریابی مدل فناوری ترکیبی شاخصهای برنامه درسی و تربیت زیباشناختی (با تاکید بر آموزش عالی) | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72298.1191 | ||
نویسندگان | ||
محمد اردشیری1؛ علیرضا فقیهی* 2؛ مژگان محمدی نایینی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
در نظام آموزشی و توسعه نیروی انسانی آموزش عالی مؤلفهای کلیدی در هر کشوری محسوب میشود. عملکرد نظام آموزشی ابزاری برای پاسخگویی به مشکلات و نیازهای جامعه است. نیازهای آموزشی ویژه در ردههای مختلف سنی متفاوت است، که منطق ویژه فرایند آموزشی در آموزش عالی را تعیین میکند. ازآنجاکه نظام آموزش عالی وظیفه مهم تربیت نیروی انسانی متخصص را بر عهده دارد، لازم است در طراحی، اجرا و ارزشیابی فعالیتهای آن از شیوههای مطلوب، دقیق و نظاممند استفاده شود. این پژوهش به دنبال طراحی و اعتبار یابی الگوی تلفیقی مؤلفههای برنامه درسی و تربیت زیباشناختی در آموزش عالی میباشد. هدف اصلی دست یابی به مؤلفههایی از زیباشناختی است که میتوان در کنار سایر مؤلفههای برنامه درسی برخاسته از حوزه علوم انسانی در برنامه درسی دانشگاه بکار گرفت. بدین منظور این مؤلفهها از منابع ادبیات مطالعات برنامه درسی، دیدگاه صاحبنظران این رشته، و همچنین دیدگاه صاحبنظران رشته هنر و زیباشناختی استخراج گردید و پس از اجماع نظر و امکان بهکارگیری آنها توسط دانشگاههای دولتی سطح استان خوزستان آن مؤلفهها در طراحی الگوی پیشنهادی به کار گرفته شدند و در ادامه الگوی پیشنهادی اعتباریابی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که هنر و زیباشناختی بهعنوان یک چشمانداز و پارادایم در برنامه درسی، حاوی مؤلفهها، الهامات و مؤلفههای زیادی است. این مؤلفهها میتوانند با محوریت مؤلفههای مهم برنامه درسی مانند هدف، محتوا، روش و ارزشیابی در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی برنامه درسی؛ آموزش عالی؛ زیباشناختی؛ تربیت زیباییشناختی؛ الگوی تلفیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construction and validation of the hybrid technology model of curriculum indicators and aesthetic education (with emphasis on higher education) | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamad ardashiri1؛ alireza faghihi2؛ mojgan mohammadi naeeni3 | ||
1Doctoral student, Department of Educational Sciences, Curriculum Planning, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
چکیده [English] | ||
abstract Higher education is considered a key component in the education system and human resources development in any country. Special educational needs are different in different age groups, which determines the special logic of the educational process in higher education. Since the higher education system is responsible for the important task of training specialized human resources, it is necessary to use appropriate, precise and systematic methods in the design, implementation and evaluation of its activities. This research seeks to design and validate the integrated model of curriculum components and aesthetic education in higher education. The main goal is to achieve components of aesthetics that can be used in the university curriculum along with other curriculum components from the field of humanities. For this purpose, these components were extracted from the literature sources of curriculum studies, the opinion of experts in this field, as well as the opinion of experts in the field of art and aesthetics, and after the consensus of opinion and the possibility of using them by the state universities of Khuzestan province, those components were used in the design of the proposed model. and then the proposed model was validated. The findings of the research showed that art and aesthetics as a perspective and paradigm in the curriculum contains many components, inspirations and components. These components can be used in the design, development and implementation of curricula, focusing on the important components of the curriculum such as goal, content, method and evaluation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum design, higher education, aesthetics, aesthetic education, integrated model | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |