تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,853,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,468,566 |
تحلیل جامع ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مؤثر در یادگیری معکوس: یک رویکرد فراترکیب | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72396.1199 | ||
نویسندگان | ||
بهمن زندی* 1؛ مهسا کریمی2 | ||
1استاد زبانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی آموزش از دور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیلدهنده یادگیری معکوس به بررسی ابعاد کلیدی این رویکرد آموزشی پرداخته است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع دادهها، کیفی بوده و با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اسناد، مبانی نظری و پیشینه مرتبط با یادگیری معکوس در پایگاههای داده داخلی (1403-1390) و خارجی (2024-2000) میباشد. نمونهگیری بهصورت غیرتصادفی هدفمند انجام شده و حجم نمونه بر اساس حذف سیستماتیک طبق نمودار جریان مدل پریزما تعیین گردیده است. ابزار جمعآوری دادهها شامل فیشبرداری و مرور سیستماتیک ادبیات بوده و برای محاسبه روایی از چکلیست 27 موردی براساس مدل پریزما و برای محاسبه پایایی از ضریب کاپای کوهن استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار MaxQDA2018 و بهروش تحلیل مضمون انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که یادگیری معکوس شامل ابعاد انتقال محتوا به خارج از کلاس، تمرکز بر یادگیری فعال و ارائه بازخورد و شفافسازی است. این ابعاد بهطور متقابل با مولفههایی نظیر پادکستها، ویدئوهای آموزشی و یادگیری مبتنی بر مسأله، تعامل و ارزیابیهای مستمر و فوری در ارتباط هستند و به افزایش تعامل و مشارکت دانشآموزان کمک میکنند. نتایج این پژوهش بر تأثیر مثبت یادگیری معکوس بر کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأکید دارد و پیشنهاد میشود که تحقیقات آتی به بررسی تأثیرات عملی این ابعاد و چالشهای پیادهسازی آن در کلاسهای درس بپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری معکوس؛ کلاس معکوس؛ یادگیری مبتنی بر مساله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comprehensive Analysis of the Dimensions, Components, and Indicators Influencing Flipped Learning: A Meta-Synthesis Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahman Zandi1؛ Mahsa Karimi2 | ||
1Professor of Linguistics, Department of Linguistics, Payam Noor University , Tehran, Iran | ||
2PhD student, Department of Distance Education Planning | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims to identify the factors that constitute flipped learning and examines the key dimensions of this educational approach. This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type and was conducted using the meta-synthesis method. The study population includes all documents, theoretical foundations, and background related to flipped learning in domestic (1390-1403) and foreign (2000-2024) databases. Purposeful non-random sampling was carried out and the sample size was determined based on systematic elimination according to the Prism model flow chart. Data collection tools included record-keeping and systematic literature review, and a 27-item checklist based on the Prism model was used to calculate validity and Cohen's kappa coefficient was used to calculate reliability. Data analysis was performed with MaxQDA2018 software and thematic analysis method. The findings show that flipped learning includes the dimensions of transferring content outside the classroom, focusing on active learning, and providing feedback and clarification. These dimensions are reciprocally related to components such as podcasts, educational videos, and problem-based learning, interaction, and continuous and immediate assessments, and help increase student engagement and participation. The results of this study emphasize the positive impact of flipped learning on the quality of learning and academic achievement of students, and it is suggested that future research examine the practical effects of these dimensions and the challenges of implementing them in classrooms. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Flipped Learning, Flipped Classroom, Problem-Based Learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |