تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,467,871 |
طراحی و اعتباریابی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72006.1169 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی باقریان فر* 1؛ فتح اله کوشکی2 | ||
1استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در همین راستا از رویکرد کیفی از نوع روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران و متخصصان برای مرحله ارائه الگو و 9 نفر از آنان برای مرحله اعتباریابی الگو و فرم الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه و پرسشنامه بازپاسخ و برای روایی ابزارها از روایی صوری، معیار باورپذیری، بررسی توسط اعضاء و چندسویهنگری منابع دادهها و برای پایایی ابزارها از روش اسکات، روش حسابرسی و روش توافق بین کدگذاران (ضریب کاپا) استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد و الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی برای برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان طراحی و مورد تأیید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل TPACK؛ الگوهای مفهومی و روندی؛ برنامه درسی؛ دانش فناوری؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating conceptual and process models of the curriculum of technology knowledge in the field of elementary education | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafab bagherian far1؛ fath ahh koushki2 | ||
1Assistant Professor Department of Educational and Curriculum Innovations Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor Department of Educational Sciences, Farhangian University, 889-14665 PO Box, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of designing the conceptual and process models of the science and technology curriculum in the primary education field of Farhangian University. In order to achieve this goal, a qualitative approach of the phenomenological research method was used. Using the purposeful sampling method, a semi-structured interview was conducted with 15 experts and experts for the model presentation stage and 9 of them for the model validation stage and the model form (conceptual and process) proposed in the research. In the present study, interview tools and questionnaires were used, and for the validity of the tools, face validity, believability criteria, review by members and multi-sidedness of data sources were used, and for the reliability of the tools, Scott's method, audit method and the agreement method between coders (kappa coefficient) were used. The results showed that the most important components of technology-related competencies were identified for the intended curriculum of Farhangian University's primary education field, and the proposed (conceptual and procedural) model for the technology knowledge curriculum of Farhangian University's primary education field was designed and approved. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
TPACK model, Conceptual and process models, curriculum, technological knowledge, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |