
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,049 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,789,067 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,043,057 |
طراحی و اعتباریابی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403، صفحه 105-131 اصل مقاله (883.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72006.1169 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی باقریان فر* 1؛ فتح اله کوشکی2 | ||
1استادیار، گروه نوآوری آموزشی و درسی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی الگوهای مفهومی و روندی برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شد. در راستای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی از نوع روش تحقیق پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و صاحبنظران، برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، مقالات علمیپژوهشی مرتبط بین سالهای 2000 تا 2024 بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 15 نفر از صاحبنظران و متخصصان برای مرحله ارائه الگو و 9 نفر از آنان برای مرحله اعتباریابی الگو و فرم الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. در پژوهش حاضر از ابزار مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ و برای روایی ابزارها از روایی صوری، معیار باورپذیری، بررسی توسط اعضا و چندسویهنگری منابع دادهها و برای پایایی ابزارها از روش اسکات، روش حسابرسی و روش توافق بین کدگذاران (ضریبکاپا) استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش مهمترین مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شناسایی شد و الگوی (مفهومی و روندی) پیشنهادی برای برنامه درسی دانش فناوری رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان طراحی و مورد تأیید قرار گرفت. شایستگیهای مرتبط با فناوری در برنامه درسی، حاوی مؤلفههای زیادی است. این مؤلفهها میتوانند در کنار مؤلفههای مربوط به مبانی روانشناسی، اجتماعی و فلسفی قرار بگیرند و در طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی مفهومی؛ الگوی روندی؛ برنامه درسی؛ دانش فناوری؛ تیپک؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and validating conceptual and process models of the curriculum of technology knowledge in the field of elementary education | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafab bagherian far1؛ fath ahh koushki2 | ||
1Assistant Professor Department of Educational and Curriculum Innovations Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor Department of Educational Sciences, Farhangian University, 889-14665 PO Box, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the purpose of designing conceptual and process models of the curriculum of technology knowledge in the field of Farhangian University. In order to achieve this goal, a qualitative approach of the phenomenological research method was used. The statistical population of the research included specialists and experts, the intended curriculum of Farhangian University's primary education field, related scientific research articles between the years 2000 and 2024. Using the purposeful sampling method, a semi structured interview was conducted with 15 experts and experts for the model presentation stage and 9 of them for the model validation stage and model form (conceptual and process) proposed by the research. In the current research, interview tools and questionnaires were used, and for the validity of the tools, face validity, believability criteria, review by members and multi sidedness of data sources were used, and for the reliability of the tools, Scott's method, auditing method and agreement method between coders (Kappa coefficient) were used. Based on the findings of the research, the most important components of competencies related to technology were identified for the intended curriculum of Farhangian University's elementary education field, and the proposed (conceptual and process) model for the technology knowledge curriculum of Farhangian University's elementary education field was designed and approved. Competencies related to technology in the curriculum contain many components. These components can be placed next to the components related to psychological, social and philosophical foundations and be used in the design, development and implementation of curricula. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conceptual model, Trend model, Curriculum, Technological knowledge, TPACK, Farhangian university | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 263 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |