تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,875,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,490,635 |
بررسی اثربخشی شفقت درمانی بر سبکهای هویت و سبکهای حل مسئله دانشآموزان دبیرستانی | ||
شناخت اجتماعی | ||
دوره 12، شماره 24، آذر 1402 اصل مقاله (512.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2025.71176.2973 | ||
نویسندگان | ||
سعیده مختاری دزداب1؛ خدیجه اعراب شیبانی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی شفقت درمانی بر سبک های هویت و سبک های حل مسئله دانش آموزان دبیرستانی انجام شده است. روش تحقیق حاضر شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده دانش آموزان مقطع متوسطه دوم دبیرستان ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر مشهد می باشد که در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر مشهد مشغول به تحصیل می باشند. با توجه به جامعه آماری و با توجه به معیارهای ورود و خروج تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند از نوع در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و اثربخشی شفقت درمانی بر گروه آزمایش اجرا گردید. ابزارهای مورد استفاده؛ پرسشنامه پرسشنامه سبک هویت برزونسکی (1992) و پرسشنامه سبک های حل مسئله توسط کسیدی و لانگ (1996) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار SPSS-27 انجام شد. نتایج نشان داد تفاوت میانگینهای تعدیل شده سبکهای هویت و حل مسأله دو گروه شفقت درمانی و کنترل در پس آزمون از نظر آماری معنادار است (01/0>P). اندازه تأثیر عضویت گروهی از 25/0 تا 78/0 در تغییر بود. بر اساس آنچه ذکر شد فرضیه پژوهش تأیید می شود بدین معنی که شفقت درمانی بر سبک های هویت و سبک های حل مسئله دانش آموزان دبیرستانی اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
شفقت درمانی؛ سبکهای هویت؛ سبک های حل مسئله؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effectiveness of Compassion Therapy on Identity Styles and Problem Solving Styles of High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
saede mokhtari dozdab1؛ khadije aerabsheybani2 | ||
1Master of Science in Clinical Psychology, Ferdows Branch, Islamic Azad University, Ferdows, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Ferdows Branch, Islamic Azad University, Ferdows, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to investigate the effectiveness of compassion therapy on identity styles and problem solving styles of high school students. The current research method was quasi-experimental and pre-test-post-test type with a control group. The statistical population of the present study includes students of the second secondary level of high school of the 4th district of Mashhad, who are studying in Mashhad in the academic year of 1402-1401. According to the statistical population and according to the entry and exit criteria, the number of 30 people was randomly selected by the purposeful sampling method of the available type, 15 people were in the experimental group and 15 people were in the control group, and the effectiveness of compassion therapy on the group The experiment was carried out.tools used; The questionnaire was Berzonsky's identity style questionnaire (1992) and the problem solving style questionnaire by Cassidy and Long (1996). Data analysis was done with multivariate covariance analysis and SPSS-27 software. The results showed that the difference in the adjusted averages of the identity and problem solving styles of the two compassion therapy and control groups in the post-test is statistically significant (P<0.01). The effect size of group membership varied from 0.25 to 0.78. Based on what was mentioned, the hypothesis of the research is confirmed, which means that compassion therapy is effective on identity styles and problem solving styles of high school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Compassion Therapy, Identity Styles, Problem Solving Styles, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |