
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,073,679 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,636,385 |
بررسی کارگفت «درخواست» در ارتباط با واسطه رایانه: مطالعه دانشجویان ایرانی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، دی 1403، صفحه 109-129 اصل مقاله (730.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2025.72853.1667 | ||
نویسنده | ||
مریم فرنیا* | ||
استادیار زبان شناسی کاربردی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با پیشرفت تکنولوژی، شیوۀ ارتباط دانشجویان با استادان دانشگاه از قرارهای منظم حضوری به ارتباطات رایانهای از طریق رایانامه تغییر کرده است. دانشجویان به دلایل مختلفی مانند درخواست قرار ملاقات، مشاوره یا گرفتن اطلاعات برای استادان رایانامه ارسال میکنند. هدف این پژوهش بررسی راهبردهای کارگفت «درخواست» و ابزارهای تعدیلکنندۀ آن در رایانامههای ارسالشده دانشجویان ایرانی به استادان دانشگاه است. بدین منظور پیکرهای متشکل از 200 مکاتبۀ درخواست در قالب رایانامه (13103 کلمه) در مدت چهار سال از سوی دانشجویان رشته علومانسانی و علومپایۀ دانشگاه پیامنور جمعآوری شد، سپس با استفاده از الگوی تحلیلی مطالعۀ بینفرهنگی الگوهای تحقق کارگفت بلوم-کولکا و همکاران (1989) جهت بررسی راهبرد-های درخواست تحلیل شد. همچنین، الگوی پیشنهادی دِندِن (2014) در بررسی تعدیلکنندههای درونی و بیرونی در مکاتبات درخواست دانشجویان استفاده گردید. یافتهها نشان داد که دانشجویان از راهبردهای مستقیم بیشتر از راهبردهای غیرمستقیم استفاده کردند و گزارههای امری و اظهارات قدردانی بیشترین استفاده را در بین راهبردهای مستقیم داشتند. علاوه بر این، استفاده از نرمگفتارها و جلبتوجهکنندهها بیشترین فراوانی را در میان راهبردهای تعدیلکنندۀ درونی داشتند، در حالی که زمینهچینها و عبارات اختتام بیشترین فراوانی را در میان تعدیلکنندههای بیرونی داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارگفت درخواست؛ ارتباط با واسطه رایانه؛ راهبردهای درخواست؛ تعدیلکنندۀدرونی؛ تعدیلکنندۀبیرونی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Speech Act of Request in Computer-Mediated Communication: A Study of Iranian University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Farnia | ||
Assistant Professor of Applied Linguistics, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
With the advancement of technology, students’ means of communication have changed from regular face-to-face appointments to email communications with professors and faculty members. Students send emails to faculty members for several reasons such as requests for appointments, advice, or course-related information. This study investigates email request strategies used by Iranian university students when communicating with their faculty members. To this end, a corpus of 200 emails (13103 words) was compiled within 4 years from Payame Noor University students majoring in humanities. The data were then coded for request strategies along with both internal and external modification devices. The findings showed that direct strategies were the most frequently used, with imperative and like/appreciate statements being the most frequently used direct strategy. Moreover, downtoners and attention getters ranked first and second among internal modification devices, while grounders and appreciation ranked first and second among external modifiers. These findings are expected to provide insights into Persian pragmatics and have implications for teaching Persian to language learners. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
speech act of request, computer-mediated communication, request strategies, internal modifier, external modifiers, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |