
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,481,993 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,550 |
تبیین و تحلیلی فلسفی «مرگ اندیشی» و «معنای زندگی» در اندیشه ملاصدرا | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2020.48590.1732 | ||
نویسنده | ||
غلامحسین خدری* | ||
گروه فلسفه دانشکده اخلاق دانشگاه پیام نور استان تهران | ||
چکیده | ||
از منظر ملاصدرا مرگ امری وجودی بوده و به همین دلیل امکان معرفت بدان میسور است. وی آن را رهایی دهنده نفس از جسم و از قید و بند حسیات و عالم دنیوی می داند.از سویی دیگر معنای زندگی بر اساس نگرش صعود انسان از عالم مادی به عالم مثالی و سپس عقلی در این نظام فلسفی ،تبیینی ویژه می یابد .بر این اساس تمام عوالم والاتر مندرج در عالم پایین تر قرارداشته و انسان بواسطه شناخت از نفس و آگاهی یافتن از ابعاد این ادراک وجودی ، توانا به زیستن جاودانه ،می گردد "مرگ اندیشی" سبب معرفت درباره گذران عمر و حرکت نفس از نشئه جسمانی بسوی جدایی از جسم دارد. امری که ربط وثیقی با کمال نفس و غایت یابی اوست و سبب معنایابی و تحول در نگرش به مرگ، به عنوان امری وجودی می شود. از نظر ملاصدرا مرگ به دنبال استکمال جوهری نفس و تحول آن به سوی عالم دگر است ، "معناداری زندگی" و ارتباط فلسفی آن با اندیشه معطوف به مرگ ، از جمله مسائل مهم در فلسفه دین معاصر است و از آنجائیکه سرسلسله جنبان حکمت متعالیه جامع ترین نظریات را در باب حقیقت مرگ و معنا زایی حیات ،در مقایسه با فلاسفه پیش از خود ارائه نموده است و از طرفی این نظریات بدیع، تاثیرات شگرفی را بر آراء متفکرین پس ازخود بر جا گذاشته است، این خامه در صدد تبیین و تحلیلی فلسفی از ارتباط عمیق و تاثیرگذار مرگ اندیشی بر معنای زندگی از منظر این حکیم متاله، بر آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ اندیشی؛ معنای زندگی؛ ملاصدرا؛ جاودانگی؛ امر وجودی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Philosophical Explanation and Analysis of the Relationship between "thinking of death" and "Meaning of Life" in Mulla Sadra's Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholam Hossein Khedri | ||
Philosophy,P.N.U | ||
چکیده [English] | ||
In the perception of Mulla Sadra, the death is existential and therefore the possibility of cognition is achievable. He knows death as releasing of soul from the body and restriction of senses of the worldly and the mortal universe. Its knowledge and awareness through this freedom, provides an example of an imaginary world for the human and hence could have an understanding of it. On the other hand, the meaning Life based on the attitude of human ascent from the materialism to the visionary and then the rational in this philosophical system, could be explained. Accordingly, all the premiere realm is in the lower world and human by recognizing the self-awareness of its soul and the dimensions of the existential perception, could achieve the eternal life. Deep knowledge and understanding about the existence of higher realms like visionary and rational existed in this physical world that could improve the understanding of this movement and the meaning of life for the pursuit of excellence. "Thought towards death" equips you with knowledge of the life and movement of soul from physical body towards the separation. This matter with the collateral relevance to perfection and the cause of a change in attitude to death is considered as existential. In terms of Mulla Sadra, death empowers the flawlessness of spirit and its transformation towards the other world. In accordance with his approach, the death is necessary, essential and inevitable for human beings as separation from the body is the necessity for soul to become perfect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The death of thought, the meaning of life, Mulla Sadra, eternal, existencestuf | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 |