
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,481,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,499 |
طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های آموزشی محور ایران با روش تحلیل مضمون | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اسفند 1403 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2025.73170.5091 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد شمس زاده علوی1؛ داود کیا کجوری* 2؛ مهران مختاری بایع کلایی3؛ مهناز رحمتی کزاز4 | ||
1دکتری مدیریت دولتی ، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی ، چالوس ، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
4استادیار، گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
چکیده | ||
در سخاوت سازمانی یکی از اصول حیاتی در سازمانهای دولتی آموزش محور ایران است که نقش بسزایی در توسعه و بهبود سیستم آموزشی ایفا میکند. این مفهوم نه تنها به مدیران و کارکنان سازمانها محدود نیست بلکه به عنوان یک ارزش بنیادین در تمامی اعضای این نهادها ترویج مییابد. ازاینرو هدف پژوهش طراحی مدل سخاوت سازمانی در سازمان های دولتی آموزش محور است. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. خبرگان شامل اساتید هیئتعلمی و همچنین مدیران ارشد بودند و همچنین مصاحبه شوندگان شامل، 12 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد. برای اطمینان از روایی و پایایی ، یافتهها به تایید مصاحبه شوندگان رسید. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش براون و کلارک با نرم افزار مکس کیودآ انجام گردید. یافته ها حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 1 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان یافته و 12 مضمون پایه و 63 مضامین اولیه برای طراحی مدل شناسایی شدهاند. نتایج نیز نشان داد که مدل سخاوت سازمانی، یک ابزار قدرتمند برای ایجاد سازمانهای یادگیرنده و مبتنی بر دانش است. با اجرای این مدل، سازمانهای آموزشی محور میتوانند به بهبود کیفیت خدمات آموزشی، افزایش رضایتمندی دانشآموزان و اولیا و در نهایت، ارتقای سطح کیفی آموزش در کشور کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سخاوت سازمانی؛ سازمان های دولتی؛ سازمان های آموزش محور؛ تحلیل مضمون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing an organizational generosity model in Iranian educational organizations using thematic analysis method | ||
نویسندگان [English] | ||
sayed mohammad shamszadeh alavi1؛ Davood Kia Kojouri2؛ Mehran Mokhtari Bayekolaei3؛ Mahnaz Rahmati Kazaz4 | ||
1PhD in Public Administration, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran | ||
2Associate Professor of Government Management Department, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran. | ||
3Assistant Professor, of Government Management, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran. | ||
4Assistant Professor, Department of Cultural Sociology Management Department,Chalous Branch,Islamic Azad University, Chalous, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Organizational generosity is one of the vital principles in Iranian education-oriented government organizations that plays a significant role in the development and improvement of the educational system. This concept is not limited to managers and employees of organizations, but is promoted as a fundamental value in all members of these institutions. Therefore, the purpose of the research is to design a model of organizational generosity in education-oriented government organizations. The present research was conducted with a qualitative approach and in terms of purpose, it is an applied research and using the content analysis method. The experts included faculty members as well as senior managers, and the interviewees included 12 people who were selected through purposive sampling until reaching theoretical saturation. Data were collected using semi-structured interviews. To ensure validity and reliability, the findings were confirmed by the interviewees. In order to analyze the data, the Brown and Clark method was used with Max QDA software. The findings from the interview analysis included 1 overarching theme, 6 organized themes, and 12 basic themes, and 63 primary themes were identified for model design. The results also showed that the organizational generosity model is a powerful tool for creating learning and knowledge-based organizations. By implementing this model, education-oriented organizations can help improve the quality of educational services, increase student and parent satisfaction, and ultimately, improve the quality of education in the country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational generosity, Government Organizations, Education-oriented Organizations, Theme Analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 50 |