
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,482,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,604 |
عِدّۀ مردان؛ پیشنهادی برای تحکیم نهاد خانواده | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
دوره 13، 2 (پاییز و زمستان 1403) پیاپی 26، مهر 1403، صفحه 43-54 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2024.72096.3290 | ||
نویسندگان | ||
زینب محمدزاده* 1؛ سعید عدالت نژاد2 | ||
1استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، رشته فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام خمینی. | ||
2دانشیار بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و دکترای تخصصی مطالعات اسلامی از مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشکده تاریخ و مطالعات فرهنگی، دانشگاه برلین. | ||
چکیده | ||
ازجمله آثار شرعی طلاق لزوم نگهداشتن عِدّه برای زنان پس از جدایی از همسر یا درگذشت اوست. اولین و بارزترین اثر عِدّه ممنوعیت ازدواج زن تا پایان مدت معهود و نیز حق زوج برای بازگشت به زوجه در عِدّۀ طلاق رِجعی است. انحصار یکسویه این حکم به زنان در جوامع اسلامی چالشهایی را در زمینۀ عدم توازن و برابری حقوق زن و مرد و عدالت جنسیتی فراهم کرده است. این پژوهش با بازخوانی و تحلیل احکام عِدّه در متون فقهی-حدیثی نشان میدهد که هدف حکم عِدّه در طلاق منحصر به زن و صرفاً برای آشکار شدن بارداری او نیست، بلکه در واقع حق رجوعی است برای دو طرف تا فرصتی دوباره برای بازسازی نهاد خانواده پیدا و از فروپاشی آن جلوگیری کنند. از اینرو، پیشنهاد امکان لزوم عِدّه برای مردان در حقوق خانواده و اعتقاد به حق رجوع برای دو طرف هم شرعی است و هم به دلیل لوازم جامعهشناختی و روانشناختی آن عقلانی. گفتنی است که این امکان در تفاسیر یا سنتهای رایج حقوق اسلامی مطرح نشده است، ولی نویسندگان مقاله مدعی هستند روح حاکم بر آموزههای اسلامی نشان میدهد حکم به لزوم عِدّه فراتر از جنسیت و بهمنظور حفظ کیان خانواده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عدالت جنسیتی؛ عِدّه زن؛ عِدّه مردان؛ عِدّه طلاق؛ فلسفه عِدّه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Iddah of Men, A Proposal to Strengthen the Institution of the Family | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeynab Mohammadzadeh1؛ Saeid Edalatnejad2 | ||
1Assistant Professor of Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor of Islamic Encyclopedia Foundation and Ph.D. in Islamic Studies, Institute for Islamic Studies, Faculty of History and Cultural Studies, University of Berlin. | ||
چکیده [English] | ||
One of the legal effects of divorce in Islamic law is the requirement for women to observe a waiting period after separation from their spouse or after his death. The most prominent effect of iddah is the prohibition of remarriage for women until the end of the prescribed period, as well as the husband's right of return during the iddah of divorce. The one-sided nature of this ruling presents challenges in Islamic societies regarding the imbalance and inequality of rights between men and women, and gender justice. This study demonstrates that the purpose of the iddah ruling in divorce is not solely for the detection of pregnancy. Therefore, the suggestion of the possibility of iddah for men in family law, and the belief in the right of return for both parties, is not only religiously justified but also rational due to its societal and psychological necessities. It is worth mentioning that this possibility has not been addressed in the interpretations or prevalent traditions of Islamic law, but the authors claim that the underlying spirit of Islamic teachings indicates the necessity of iddah beyond gender, aiming to preserve the family's existence. The results of this research suggest the following legal article: A man and a woman whose marriage is declared by the court must maintain an iddah (three menstrual cycles) and none of them have the right to remarry (permanent or temporary) during the said period. Also, whoever loses his wife can get married only after the death period has expired | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender justice, Idda of the divorce, Idda philosophy, Men's Idda, Women's Idda | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |