
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,384 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,012,696 |
چالشهای ارزشیابی مستمر در محیطهای الکترونیکی در دوره ابتدایی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72552.1206 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد سراجی* 1؛ مهرانگیز جمشیدی بدریانی2 | ||
1استاد گروه روش ها و برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی است. رویکرد پژوهش ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 نفر از معلمان ابتدایی شهر همدان بودند که به شیوه ملاک محور و با رعایت قاعده اشباع نظری انتخاب شدند و در مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. در بخش کمی از بین 1309 معلم دوره ابتدایی، 302 نفر به شیوه نمونه گیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر نه مولفه و 55 گویه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 95/0 به دست آمد. تحلیل دادههای کیفی به شیوه تحلیل مضمون و تحلیل دادههای کمی با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آمار استنباطی و آزمون فریدمن انجام شد و نشان داد که در بخش کیفی، چالشهای زیرساختی، چالشهای اقتصادی، چالشهای فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای مربوط به خانواده و والدین، چالشهای تربیتی، چالشهای تحققپذیری و چالشهای اطمینانپذیری شناساییشدند. در بخش کمی، نتایج آزمون تی تکگروهی نشان داد بهطورکلی میزان چالشهای ارزشیابی مستمر و میزان چالشهای زیرساختی، فنی و نرمافزاری، چالشهای مربوط به معلم، دانشآموز و والدین و خانواده و چالشهای تربیتی مربوط به ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی بالاتر از حد متوسط است و در زمینه تحققپذیری و اطمینانپذیری چالش آنچنانی وجود ندارد. نتایج آزمون رتبهبندی فریدمن نشان داد که مهمترین چالشهای ارزشیابی مستمر در آموزشهای الکترونیکی در دوره ابتدایی به ترتیب شامل چالشهای مربوط به دانشآموز، چالشهای خانواده و والدین، چالشهای مربوط به معلم، مسائل اقتصادی، تربیتی، زیرساختی، فنی و نرمافزاری، اطمینانپذیری و امکان تحققپذیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
چالش ها؛ ارزشیابی مستمر؛ آموزش الکترونیکی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges of formative assessment in e-learning environments in elementary school | ||
نویسندگان [English] | ||
farhad Seraji1؛ mehrangiz Jamshidi badiani2 | ||
1Professor, Department of Methods and Curriculum, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Master of Arts in Curriculum, Department of Educational Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to identify the challenges of formative assessment in e-learning in elementary school. The research approach is a mixed method with a sequential exploratory design. The participants in the qualitative part were 20 primary teachers of Hamadan city, who were selected according to the criterion-based method and followed the rule of theoretical saturation, and participated in a semi-structured interview. In a small part, among 1309 primary school teachers, 302 people were selected by stratified relative sampling method. The data collection tool at this stage was a researcher-made questionnaire consisting of nine components and 55 items. The validity of the questionnaire was obtained from the type of content validity and its reliability through Cronbach's alpha 0.95. Qualitative data analysis was done by thematic analysis and quantitative data analysis using descriptive statistics, inferential statistics and Friedman's test. And it showed that in the qualitative part, infrastructural challenges, economic challenges, technical and software challenges, teacher challenges, student challenges, family and parent challenges, educational challenges, feasibility challenges and reliability challenges were identified. In the quantitative part, the results of the one-group t-test showed, in general, the amount of continuous evaluation challenges and the amount of infrastructural, technical and software challenges, challenges related to teachers, students, parents and families, and educational challenges related to continuous evaluation in education. Electronic devices are above average and there is not much challenge in terms of realizability and reliability. The results of Friedman's ranking test showed that the most important challenges of continuous evaluation in electronic education in the elementary school include student-related challenges, family and parent challenges, teacher-related challenges, economic, educational issues, Infrastructural, technical and software, reliability and the possibility of realization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Challenges, formative assessment, e-learning, primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |