
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,012,996 |
Professors' lived experience about the Formative evaluation during virtual education | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 6، شماره 2، بهمن 2024، صفحه 87-95 اصل مقاله (212.28 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2025.72240.1215 | ||
نویسندگان | ||
Haniyeh CHegeni1؛ Morteza Shahmoradi* 2 | ||
1M.Sc. educational technology, Faculty of Human Sciences, Bu-Ali Sina University. Hamadan. Iran | ||
2Department of Education, Sayyed Jamaleddin Asadabadi University, Hamadan, Iran. | ||
چکیده | ||
research was conducted with the aim of investigating the lived experience of professors of formative evaluation during virtual education. This research was done using qualitative approach and phenomenological design. In order to collect data, semi-structured qualitative interview was used. The number of people participating in the research was 10 professors of Bu Ali Sina University, which was achieved by using targeted sampling, after conducting 10 interviews, and audio and visual recording and their content were implemented in textual form. Interview data were analyzed in three stages of open, central and selective coding to classify concepts and categories. In-depth analysis of professors' views led to the identification of factors in three areas. The findings of the research showed that the quality of students' learning was based on the implementation of formative evaluation in the form of meaningful and qualitative learning. Also, two major challenges include weakness in evaluation culture and human resources and weakness in infrastructure and facilities, and strengthening the pedagogical knowledge of professors is the most important strategy to improve the quality of formative evaluation. As a result, paying attention to these factors can lead to the high-quality implementation of formative evaluation in the course of virtual education. | ||
کلیدواژهها | ||
formative evaluation؛ lived experience؛ professors؛ virtual education | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تجربه زیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی | ||
نویسندگان [English] | ||
هانیه چگنی1؛ مرتضی شاه مرادی2 | ||
1کارشناس ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
2عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران | ||
چکیده [English] | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربهزیسته اساتید از ارزشیابی تکوینی در دوران آموزش مجازی انجام شده است. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. تعداد افراد مشارکت کنننده در پژوهش 10 نفر از اساتید دانشگاه بوعلی سینا بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 10 مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد، و به صورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آنها به صورت متنی پیادهسازی شد. دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند. تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی گردند. تحلیل عمیق دیدگاههای اساتید، موجب شناسایی عوامل در سه حیطه شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت یادگیری دانشجویان مبتنی بر اجرای ارزشیابی تکوینی به شکل یادگیری معنادار و کیفی بوده است. همچنین دو چالش عمده شامل ضعف در فرهنگ ارزشیابی و نیروی انسانی و ضعف در زیرساختها و امکانات میباشد و تقویت دانش پداگوژیک اساتید مهمترین راهبرد برای بهبود کیفیت ارزشیابی تکوینی است. در نتیجه میتوان گفت توجه به این عوامل می تواند باعث اجرای با کیفیت ارزشیابی تکوینی در دوره آموزش مجازی شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ارزشیابی تکوینی, تجربه زیسته, اساتید, آموزش مجازی | ||
مراجع | ||
Refrence
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |