
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,877,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,064 |
تاثیر ورزشهای الکترونیک بر تقویت مهارتهای کار تیمی (مطالعه موردی بازی EA Sports FC 24) | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2025.73528.1945 | ||
نویسندگان | ||
مریم ایمانیان1؛ امین خطیبی* 2؛ صدیقه حیدری نژاد3؛ اسمعیل ویسیا4؛ اسماعیل صائمی5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
4استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
5دانشیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
تغییرات سریع سازمانها و محیطهای کاری در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن، سازمانها را به سمت استفاده از تیمها سوق داده است و روشهای تقویت مهارت کار تیمی افراد، مورد توجه قرار گرفته است. لذا با توجه به محبوبیت چشمگیر ورزشهای الکترونیک، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ورزشهای الکترونیک بر تقویت مهارت کار تیمی کاربران انجام شد. بدینمنظور دانشجویان کارشناسی رشته تربیت بدنی (40 شرکتکننده پسر با میانگین سنی تقریباً 20 سال) به شکل تصادفی انتخاب و پس از اخذ رضایت ایشان، باز هم بهطور تصادفی در دو گروه، یعنی گروه بازی و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه بازی در قالب تیمهای دو نفره به مدت هشت هفته به ورزش الکترونیک پرداختند. نتایج بازیها جهت سنجش عملکرد تیمها ثبت شد. برای سنجش تغییرات مهارت کار تیمی هم از پرسشنامه "نقش تیمی بلبین" استفاده شد. یافتهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشاندهنده بهبود عملکرد تیمها از هفته چهارم به بعد و تقویت مهارتهای کار تیمی در اعضای گروه بازی پس از پایان هشت هفته است. این یافتهها به معرفی ورزش الکترونیک به عنوان ابزاری فراتر از سرگرمی و گزینهای ارزشمند برای توسعه مهارت کار تیمی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت کار تیمی؛ ورزش الکترونیک؛ بازی ویدئویی مشارکتی؛ بازی فیفا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effects of E-Sports on the Improvement TeamWorking Skills (A Case Study EA Sports FC 24) | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Imanian1؛ Amin khatibi2؛ Sedighe Heydarinejad3؛ Esmaeil Veisia4؛ Esmaeel Saemi5 | ||
1PhD Student in Sports Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Associate Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
3Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
4Assistant Professor of Sport Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
5Associate Professor of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Rapid changes in organizations and work environments, driven by technological advancements and globalization, have propelled organizations towards a team-based approach. Consequently, methods to enhance individuals' teamwork skills have gained significant attention. Given the remarkable popularity of electronic sports, this study aimed to investigate the impact of electronic sports on strengthening teamwork skills among users. To this end, undergraduate students majoring in physical education (40 male participants with an average age of approximately 20 years) were randomly selected. After obtaining their consent, they were randomly assigned to two groups: the gaming group and the control group. The gaming group engaged in electronic sports in pairs for eight weeks. Game results were recorded to measure team performance. The Belbin Team Role questionnaire was used to assess changes in teamwork skills. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results indicated an improvement in team performance from the fourth week onwards and a strengthening of teamwork skills among members of the gaming group after the eight-week period. These findings contribute to the recognition of electronic sports as a tool beyond entertainment, offering a valuable option for developing teamwork skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teamwork skills, E-Sports, Cooperative Video Game, FIFA Game | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |