
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,133 |
پیش بینی خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی بر اساس فراحافظه با میانجیگری باورهای ضمنی هوش | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.70274.4142 | ||
نویسندگان | ||
حسن غریبی* 1؛ آرام نادریان2؛ افشین صلاحیان3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی، معلم، آموزش و پرورش ابتدایی، مریوان، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی و خودتنظیمی تحصیلی بر اساس فراحافظه با میانجیگری باورهای ضمنی هوش در دانش آموزان صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان سال دوم متوسطه دوم شهر مریوان به تعداد 1800 نفر بود. تعداد نمونه آماری 316 نفر بود که به روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول مورگان و فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه-های استاندارد خودکارآمدی تحصیل پاتریک (1997)، خودتنظیمی بوفارد (1995)، چند عاملی فراحافظه تریر و ریچ (2000) و همچنین باورهای ضمنی هوش عبدالفتاح و بیتس (2006). نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فرضیه های پژوهش و معناداری تمامی عوامل موجود در مدل مورد تأیید قرار گرفت. به عبارت دیگر بین فراحافظه بر اساس خودکارآمدی و خودتنظیمی با میانجیگری باورهای ضمنی هوش رابطه مثبتی و معناداری وجود دارد. واژههای کلیدی: فراحافظه، باورهای ضمنی هوش، خودکارآمدی تحصیلی، خودتنظیمی تحصیلی | ||
کلیدواژهها | ||
فراحافظه؛ باورهای ضمنی هوش؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خود-تنظیمی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting academic self-efficacy and self-regulation based on metamemory with the mediation of implicit intelligence beliefs | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Gharibi1؛ Aram Naderian2؛ Afshin Saalahian3 | ||
1َAssistant Professor, Department of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. | ||
2M.A.of Psychology, Teacher in elementary School, Marivan, Iran | ||
3َAssistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of predicting academic self-efficacy and self-regulation based on meta-memory with the mediation of implicit beliefs of intelligence. The research method was correlational. The statistical population in this research was 1800 second-year students of the second high school in Marivan. The sample size was 316 people, who were selected by cluster sampling using Morgan table and Cochran formula. The measurement tools in this study were Patrick's standard self-efficacy questionnaire (1997), Bouffard's self-regulation (1995), Trier and Rich's multifactor metamemory (2000), and Abdel Fattah and Bates' implicit beliefs of intelligence (2006). The results of data analysis showed that the research hypotheses and the significance of all factors in the model were confirmed. In other words, there is a positive and significant relationship between metamemory based on self-efficacy and self-regulation and the mediation of implicit beliefs of intelligence. Keywords: Meta-memory, implicit beliefs of intelligence, academic self-efficacy, academic self-regulation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Meta-memory, implicit beliefs of intelligence, academic self-efficacy, academic self-regulation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |