
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 10,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,148,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,260,082 |
طراحی چهارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در کتابخانههای دانشگاهی | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 11، شماره 4 (پیاپی 43)، بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2025.73770.1609 | ||
نویسندگان | ||
میترا صمیعی* 1؛ فاطمه نجفی2؛ مهدی علیپور حافظی3؛ عصمت مومنی3 | ||
1عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از آنجام این پژوهش شناسایی اجزای سازنده چهارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتالی در کتابخانههای دانشگاهی است. روش شناسی: پژوهش حاضر به لحاظ نوع و هدف کاربردی و با روش پیمایشی، انجام شد. ابزارپرسشنامه به روش دلفی فازی طراحی شده است. تعیین روایی و پایایی بر اساس نظر متخصصان و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. جامعه اماری این پژوهش مدیران کتابخانههای دانشگاهی تهران است و به منظور تحلیل دادهها از نرم افزار Excel 2016 و توابع پیشرفته آن برای استفاده شده است. یافتهها: 11 عامل که میانگین محاسبه شده حسابی بالاتر از 3 و میانگین قطعی بالاتر از 0.5 داشتند، یعنی «روابط با تامین کنندگان نرم افزاری و فناوری اطلاعات»، «تعریف نقشها و مسئولیتها برای دستیابی چشم انداز دیجیتال»، «تقویت روحیه همکاری و مشارکت»، « تعیین اهداف و نتایج مشخص، شفاف و قابل سنجش»، «روابط با تامین کنندگان و مشتریان»، «نظارت بر اقدامات دیجیتال و انجام اقدامات اصلاحی»، « ایجاد سازوکاری برای ایجاد شفافیت و جلب اعتماد نزد ذینفعان کلیدی»، « تقویت روحیه مسئولیت پذیری»، «تعهد به فناوری دیجیتال»، «روابط با مشاوران مدیریتی» و «افزایش سرعت تصمیم گیری» مورد تایید خبرگان بودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج یازده عامل تاثیرگذار مشخص شده از مولفههای شرکای دیجیتال، برنامهریزی و هماهنگی، رهبری دیجیتال و نظارت و کنترل هستند و نکته قابل توجه این است که هیچ عاملی از مولفهی فرهنگ دیجیتال دیده نشد | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ رهبری دیجیتال؛ کتابخانه؛ دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Conceptual Framework for Digital Transformation Leadership in University Libraries | ||
نویسندگان [English] | ||
Mitra samiei1؛ Fatemeh Najafi Chime2؛ mehdi Alipour hafezi3؛ Esmat Momeni3 | ||
1Assisitant professor of knowledge and information science department of Allameh Tabataba’i University ,Tehran, Iran | ||
2knowledge and information science student department of Allameh Tabataba’i University ,Tehran, Iran | ||
3Associate Professor of knowledge and Information Science Department of Allameh Tabataba’i University ,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this research is to identify the components that constitute the conceptual framework for digital transformation leadership in academic libraries. Methodology: This research is applied in nature and aims to identify the components of digital transformation leadership in academic libraries through a survey method. To identify the factors influencing digital transformation leadership in academic libraries, a fuzzy Delphi questionnaire was designed. The validity and reliability were assessed and confirmed based on the opinions of experts and the calculation of Cronbach’s alpha coefficient. The statistical population of this study consists of the managers of academic libraries in Tehran, including the University of Tehran, Data analysis was conducted using Excel 2016 and its advanced functions. Findings: To accurately identify the factors influencing digital transformation in academic libraries, a fuzzy Delphi method was employed, with a consensus acceptance level of 5 for a factor and a threshold difference level of 0.2 between the two rounds of surveys. After collecting the opinions of experts, the views were aggregated, and the significance of the consensus on 50 recognized factors was examined at three levels: average, fuzzy average, and definitive average. Eleven factors that had a calculated arithmetic mean above 3 and a definitive mean above 0.5 were identified, namely: “relationships with software and information technology providers,” “defining roles and responsibilities to achieve a digital vision,” “enhancing a spirit of collaboration and participation,” “establishing clear, measurable goals and outcomes,” “relationships with suppliers and customers,” “monitoring digital actions and implementing corrective measures,” “creating mechanisms for transparency and building trust among key stakeholders,” “strengthening a sense of accountability,” “commitment to digital technology,” “relationships with management consultants,” and “increasing the speed of decision-making,” were confirmed by the experts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digital transformation, digital leadership, academic libraries, conceptual framework | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |