
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 10,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,148,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,260,077 |
Identifying Social Actors in the Story of Prophet Yūsuf Based on Van Leeuwen's (2008) Perspective | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، فروردین 2025، صفحه 39-58 اصل مقاله (465.52 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2025.69466.1253 | ||
نویسندگان | ||
hosain khakpour* 1؛ afsaneh nazari2؛ seyed ahmad aghili3 | ||
1دانشیار گروه تاریخ دانشگاه نیشابور | ||
2گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3دانشیار و عضوهیات علمی مرکز معارف اسلامی و ادبیات فارسی دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
چکیده | ||
Van Leeuwen's (2008) discourse-semantic approach is a method of discourse analysis that, employing socio-semantic categories and emphasizing the importance of social actors in discourse, investigates the hidden layers of language in both oral and written texts, revealing the underlying relationships within each discourse. In Van Leeuwen's (2008) method, anyone playing a role in the discourse is considered a social actor. This branch of analysis can find a special place in Quranic studies; for, upon reflection on certain Quranic narratives, it becomes evident that these texts, overtly and covertly, contain many of these discourse systems. This research aims to analyze the discourse system of Surah Yūsuf using a descriptive-analytical method, employing the socio-semantic components of Van Leeuwen's (2008) analytical model. Given that the Surah Yūsuf, while narrating a concise account of the life of Prophet Yūsuf, features significant social actors and noteworthy speech acts, a discourse analysis using Van Leeuwen's theory reveals beneficial insights that enhance the wonder of this heavenly book. Studies show that in this Surah, discourse components based on overtness (frequency 758) have a higher frequency compared to those based on covertness (frequency 322). This signifies that God, in a stylistic innovation, familiarizes the audience with the names of individuals, groups, places, and times in which social actors play active roles. Furthermore, role attribution (frequency 195), reference type specification (frequency 302), and nature specification (frequency 88) show the highest representation in the various overt expressions of social actors in this Surah | ||
کلیدواژهها | ||
Holy Quran؛ Surah Yūsuf؛ Discourse Analysis؛ Social Actors؛ Van Leeuwen | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بازنمایی کنشگران اجتماعی در سوره یوسف براساس ون لیوون (2008) | ||
نویسندگان [English] | ||
حسین خاکپور1؛ افسانه نظری2؛ سیداحمد عقیلی3 | ||
1Associate Professor, Department of Shiite History ,University of neyshabur | ||
2Department of Quran and Hadith Sciences, University of Sistan and Baluchistan | ||
3Center of Islamic Sciences and Persian Literature, Isfahan University of Technology | ||
چکیده [English] | ||
تحلیل گفتمان انتقادی، شاخهای از تحلیل گفتمان، براساس ترکیب دو شرط میانرشتهای بودن و انتقادی بودن توصیف میشود. هدف تحلیل گفتمان ارتباط زبانشناسی با مسائل اجتماعی و سیاسی است. نظریه گفتمان ون لیوون (2008) همراه با مقولات اجتماعی- معنایی و با تاکید بر اهمیت کنشگران اجتماعی گفتمانی، رویکرد تحلیل گفتمانی است که لایههای پنهان زبان در متون را بررسی میکند. این شاخه از گفتمان میتواند جایگاه ویژهای در مطالعات قرآنی پیدا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل آماری نظام گفتمانی سوره یوسف (فصل) براساس تحلیل گفتمان انتقادی با استفاده از مقولههای اجتماعی- معنایی مدل تحلیلی ون لیوون (2008) میباشد. نتایج نشان میدهد که در این سوره نسبت به مقوله سرکوب (322 بار)، مقولههای گفتمان محور شمول (758 بار) از فراوانی بسیار بیشتری برخوردار است. یعنی خداوند در یک بدعت سبکی، مخاطب را با نام افراد، گروهها و زمانهایی که بازیگران نقش فعال خود را ایفا میکنند آشنا میکند. همچنین مقوله تخصیص مرجع (302 مرتبه)، تخصیص نقش (195 مرتبه) و تخصیص نوع (88 بار) بهترتیب بیشترین بازنمایی را در انواع مختلف رده شمول مورد استفاده کنشگران اجتماعی در این سوره دارند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن کریم, سوره یوسف, تحلیل گفتمان, گفتمان محور, ون لیوون (2008) | ||
مراجع | ||
Holy Quran Aghagolzadeh, F. (2006 AD/1385 SH). Critical Discourse Analysis. Tehran: Scientific and Cultural Publications. Al-Amoush, Kh. (2009 AD/1388 SH). QuranicDdiscourse: A Linguistic Study of the Connection between Text and Context of the Quran. (Sayyedi, H. Trans). Tehran: Sokhan. Ashouri, D. (1998 AD/1377 SH). "Speech and discourse." Rah No. Vol. 1, no. 7, pp. 19-23. Fairclough, N. (1989). Language and Power. London: Longman. Fairclough, N. (2002). "Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public Discourse." In M. Toolan (Ed.), Critical Discourse Analysis. (Vol. 2). London: Routledge. Horri, A. (2012 AD/1391 SH). "Quranic Discourse: A Linguistic Study of the Connection between Text and Context of the Quran, from Kholoud al-Amoush." Kitab-e Mah-e Din. Vol. 1, no. 175, pp. 3-8. Ibn al-Athīr, Z. (1994). al-Mathal al-Sāʼir. Egypt: Dar al-Nahda. Jaworski, A; Coupland, N. (1999). The Discourse Reader. British: Routledge. Johnstone, B. (2008). Discourse Analysis. Malden, MA: Blackwell Publishing. Jurufi, M; Mohammadiyan, E. (2014 AD/1393 SH). "A study of Surah al-ʻAbas from the Perspective of Michel Foucault's Discourse Stylistics." Literary-Quranic Research. Vol. 2, no. 2, pp. 9-26. Meftah, M. (1990). The dynamics of text organization and production. (2nd Ed). Beirut: Al-Dar Al-Bayda. Mirfakhraei, T. (2004 AD/1383 SH). The Process of Discourse Analysis. Tehran: Center for Media Studies and Research. Mirzadeh, T; Arab Yousefabadi, A. (2017 AD/1396 SH). "An Examination of Discourse Structures in Surah al-Qaṣaṣ Based on Van Leeuwen's Model." Literary and Quranic Research. Vol. 5, no. 3. Qudāmah ibn Jaʻfar, A. (1884). Naqd al-Shiʻr. Beirut: Dar al-Kutub al-'Arabiyyah. Richardson, J. E. (2007). Analyzing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. New York: Palgrave Publishing. Sadat Meqdari, S; Jahangiri, Sh. (2014 AD/1394 SH). "Critical Discourse Analysis of Sacred Defense Poetry for Children from the Perspective of Van Leeuwen's Monasticism." Literary Text Research. Vol. 19, no. 65, pp. 121-160. Shafa'i, A. (1984 AD/1363 SH). Scientific Foundations of Persian Grammar. Tehran: Novin. Sharshār, A. (2006). Taḥlīl al-Khiṭāb al-Adabī wa Qaḍāyā al-Naṣṣ. Tehran: Dar al-Adib. Slembrouck, S. (2006). "What Is Meant by Discourse Analysis?" Critique of Anthropology. Vol. 21, no. 1. Van Dijk, T. (1998). "Opinions and Ideologies in the Press." In A. Bell & P. Garrett (Eds.). Approaches to Media Discourse. (pp. 21-63). Oxford: Blackwell. Van Leeuwen, T. (2008). Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. Wodak, R; Mayer, M. (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications. Yaqṭīn, S. (1989). The Opening of Narrative Texts. Beirut: Al-Dar Al-Bayda. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |