
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,190 |
تعداد مقالات | 10,230 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,286,238 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,326,912 |
شناسایی پیامدهای طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2025.73307.3940 | ||
نویسندگان | ||
شبنم غلام قراقشلاقی1؛ نسرین عزیزیان کهن* 2؛ مهرداد محرم زاده3؛ عباس نقی زاده باقی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی بود. مجموعههای فعلی کار با کودکان علاقمند به فوتبال بیشتر بر آموزش تخصصی این رشته متمرکز است، این در حالیست که کشورهای توسعه یافته بازنگریهای کلانی بر ساختارهای ورزشی کودکان خود داشته-اند و برنامههایی طراحی کردهاند که نیازهای اساسی آن دوران را برطرف میکند. پژوهش از نوع کیفی، از لحاظ هدف کاربردی و از نوع اکتشافی است که در آن از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری متشکل از خبرگان و متخصصان دانشگاهی، مدیران و مربیان برجسته فوتبال (پایه) و متخصصان حوزه کودک است. از روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته تا حد اشباع نظری با 18 نفر از سه کشور ایران آمریکا کانادا برای گردآوری دادهها استفاده شد. سپس از نرم افزار MAXQDA20 برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافتههای پژوهش شامل 44 کد باز که در 13 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی قرار دارد به دست آمد که شامل: پرورش مهارتهای کلیدی (مهارت-های ذهنی، مهارتهای روانشناختی، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی)، پیامدهای آموزشی (آثار تربیتی پرورشی)، پیامدهای توسعه بلندمدت ورزشی(دستیابی به اهداف همسو با مدل توسعه بلندمدت ورزشکاران)، پیشرفت آیندهنگر (مستعد موفقیت در آینده)، چالشها (ترک فعالیت در صورت اجرای نادرست برنامه، محدودیت برای سایر رشتههای ورزشی)، فعالیت سلامت محور (آینده سالمتر، پیشگیری و درمان، سلامت روانی، فواید جسمانی و اجرایی)، منافع اقتصادی (بهینهسازی اقتصادی و افزایش گردش اقتصادی) است. در نتیجه طراحی الگوی کودکستان فوتبال با رویکرد سوادبدنی برای کودکان علاقمند به فوتبال پیامدهای مثبت فراوان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فوتبال کودکان؛ کودکستان فوتبال؛ ساختار کودک محور؛ سوادبدنی؛ توسعه بلند مدت ورزشکاران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the consequences of designing a football kindergarten model with a physical literacy approach | ||
نویسندگان [English] | ||
shabnam gholam ghara gheshlaghi1؛ Nasrin Azizian Kohan2؛ mehrdad moharramzadeh3؛ Abbas Naghizadeh-Baghi2 | ||
1Ph.D. Student, Department of Sports management, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Sports management, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran | ||
3Professor of sport Management, Department of Sports management, Faculty of Education Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to identify the consequences of designing a football kindergarten model with a physical literacy approach. Current work with children interested in football focuses more on specialized education in this field, while developed countries have made major revisions to their children's sports structures and designed programs that meet the basic needs of that era. The research is qualitative, applied in terms of purpose, and exploratory in nature, in which the content analysis method was used. The statistical population consists of academic experts and specialists, prominent football managers and coaches (grassroots), and specialists in the field of children. The non-probability purposive sampling method and semi-structured interviews to theoretical saturation with 18 people from three countries, Iran, USA, and Canada, were used to collect data. Then, MAXQDA20 software was used for analysis. The research findings included 44 open codes that were located in 13 sub-themes and 7 main themes, including: developing key skills (mental skills, psychological skills, communication and social skills), educational outcomes (educational and developmental effects), long-term sports development outcomes (Achieving goals in line with the LTAD model), future-oriented progress (ready for success in the future), challenges (leaving the activity if the program is not implemented properly, restrictions on other sports disciplines), health-oriented activity (healthier future, prevention and treatment, mental health, physical and executive benefits), economic benefits (economic optimization and increased economic turnover). As a result, designing a football kindergarten model with a physical literacy approach has many positive consequences for children interested in football. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Children', s football, football kindergarten, child-centered Structure, physical literacy, long-term development of athletes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 |