
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,190 |
تعداد مقالات | 10,230 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,286,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,326,978 |
پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2025.72277.1073 | ||
نویسندگان | ||
علی مصطفائی* 1؛ نادیا قوری وند2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی. دانشگاه پیام تهران/ایران | ||
2دانشجو دکتری دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، در قالب یک طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر کرج در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و غیرتصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاسهای تکنواسترس طرفدار و همکاران (۲۰۰۸)، مقیاس جهت گیری منفی به مشکل رابیچاوود و داکاس (۲۰۰۵) و مقیاس خودناتوان سازی جونز و رادوالت (۱۹90) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و روش تحلیل رگرسیون چندگانه در نرم افزار Spss نسخه 26 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی قادر به پیشبینی تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بودهاند (05/0>p) و در مجموع 5/30 درصد از واریانس تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی را تبیین میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تکنو استرس معلمان در تدریس مجازی بر اساس جهت گیری منفی به مشکل و خودناتوان سازی قابل پیشبینی است و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش تکنو استرس در کارکنان ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنو استرس؛ تدریس مجازی؛ جهت گیری منفی به مشکل؛ خودناتوان سازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting teachers' techno-stress in virtual teaching based on negative orientation to the problem and self-disempowerment | ||
نویسندگان [English] | ||
ali mostafaie1؛ nadia Gurivand2 | ||
1Assistant Professor of Psychology. Payame Noor University .tehrann / Iran | ||
2Doctoral student of Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of investigating the techno-stress prediction of teachers in virtual teaching based on negative orientation to the problem and self-disempowerment. The present study, in terms of its objective, is part of applied research, and in terms of method, it is in the form of a correlational design. The statistical population included all primary school teachers in Karaj city in the academic year 1402-1403, of which 200 people were selected as a sample using available and non-random sampling method. The data were collected by using Technostress Questionnaires of Fan and colleagues (2008), Negative Problem Orientation Questionnaire (2005) and Self-Impairment Questionnaire Jones and Radwalt (1990). Data analyzed using Pearson's correlation and regression in Spss software version 22. The findings of the research showed that negative orientation to the problem and self-disempowerment were able to predict teachers' techno-stress in virtual teaching (p<0.05) and in total explain 30.5% of the variance of teachers' techno-stress in virtual teaching. Therefore, it can be concluded that teachers' techno-stress in virtual teaching can predicted based on negative orientation towards problems and self-disability and the need to pay attention to these factors seems necessary to reduce techno-stress in employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Techno-stress, virtual teaching, negative orientation to the problem, self-impairment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 |