تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,104 |
تعداد مقالات | 9,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,049,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,952,843 |
بررسی رابطه بین مهارتهای تفکرانتقادی در مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی ورودی 1389 | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، شهریور 1393، صفحه 97-108 اصل مقاله (614.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای تفکرانتقادی با سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی ورودی سال تحصیلی 1389 میباشد. روش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر محدود به تعداد 20 نفر دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی اعم از روزانه و شبانه ورودی سال تحصیلی 1389 است. ابزار اندازهگیری در این پژوهش شامل آزمون مهارتهای تفکرانتقادی کالیفرنیا فرم «ب» و پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان (داورپناه، سیامک) است. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل واقع شده است. یافته ها: بر اساس یافتههای پژوهش میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از میزان متوسط و میانگین تفکرانتقادی آنان پایینتر از میزان متوسط است. بین تفکرانتقادی و سواد اطلاعاتی و همچنین بین هریک از ابعاد تفکرانتقادی و مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه معنیدار مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکرانتقادی؛ دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی؛ دانشگاه علامه طباطبایی؛ سواد اطلاعاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of relationship between critical thinking skills and information literacy skills among MA students of Library and Information Science at Psychology and Education Faculty in Allameh Tabatabaei | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to study the relationship between critical thinking skills and information literacy skills among MA students of Library and Information Science at Psychology and Education Faculty in Allame Tabatabaei in 1389. The study was correlational. The sample was limited to 20 participants studying at AllamehTabatabai.The instruments included the California Critical Thinking Skills Test Form "B" and a questionnaire (Davarpanah &Siamak) to measure students' information literacy. Survey data is located using descriptive statistics and Pearson correlation analysis. based on findings, information literacy in students is higher the level of average and in their critical thinkingis below average. both critical thinking and information literacy and each of the dimensions of critical thinking and information literacy skills of students are significant | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allameh Tabatabaei University, Critical thinking, Information Literacy, Library and Information Science Students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,387 |