تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,191,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,032,643 |
سهم نوجوانان از مفاهیم تعلیمی- تربیتی مثنوی (براساس نقد داستانهای بازنویسی شده جعفر ابراهیمی شاهد و احمد نفیسی از مثنوی برای نوجوانان) | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، خرداد 1394، صفحه 62-75 اصل مقاله (695.87 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
نویسندگان | ||
سجاد نجفی بهزادی* ؛ جهانگیر صفری؛ اسماعیل صادقی | ||
شهرکرد | ||
چکیده | ||
نوجوانی، سن و سال جست و جوهای جدید برای یافتن راه زندگی و توجه به مطالب متنوع، علمی و.. است و نوجوان تحت تاثیر امور و مسائل ادبی و فرهنگی قرار میگیرد. استفاده از آثار مختلف ادبی و مکتوب به نوجوان کمک میکند تا اطلاعات و تجارب تازهای درباره مسائل مختلف به دست آورد، بینش خود را وسعت بخشد و با فرهنگ ملی خود آشنا شود. یکی از این متون کهن و ارزشمند، مثتوی معنوی است. انتقال مفاهیم تعلیمی در قالب داستان و حکایت-های جذاب، باعث نهادینه شدن این مفاهیم در شخصیت کودک و نوجوان و همچنین باعث پرورش قوه تخیل و پرسشگری آنها میشود. هدف این پژوهش بررسی مفاهیم تربیتی در داستانهای بازنویسی شده از مثنوی برای نوجوانان است و در واقع پاسخ به این سوال که نویسندگان بازنویس تا چه اندازه توانسته اند مفاهیم تربیتی و پیامهای آموزشی مثنوی را به این نسل انتقال دهند؟ و اینکه چه شیوههایی میتواند در انتقال این مفاهیم موثر باشد؟ در اکثر بازنویسیهای انجام شده از مثنوی به دلیل ضعف در پردازش ساختار داستانی و عدم خلاقیت نویسندگان، انتقال مفاهیم و پیامهای ارزشمند مثنوی به خوبی صورت نگرفته است و به جای بازنویسی و ایجاد خلاقیت در ارائه مفاهیم تربیتی، شاهد شرح و ترجمه و بازنویسی واژه به واژه(ساده) داستان ها و حکایات هستیم. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنوی؛ کودک و نوجوان؛ بازنویسی؛ ادبیات تعلیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
سهم نوجوانان از مفاهیم تعلیمی- تربیتی مثنوی (براساس نقد داستانهای بازنویسی شده جعفر ابراهیمی شاهد و احمد نفیسی از مثنوی برای نوجوانان) | ||
چکیده [English] | ||
نوجوانی، سن و سال جست و جوهای جدید برای یافتن راه زندگی و توجه به مطالب متنوع، علمی و.. است و نوجوان تحت تاثیر امور و مسائل ادبی و فرهنگی قرار میگیرد. استفاده از آثار مختلف ادبی و مکتوب به نوجوان کمک میکند تا اطلاعات و تجارب تازهای درباره مسائل مختلف به دست آورد، بینش خود را وسعت بخشد و با فرهنگ ملی خود آشنا شود. یکی از این متون کهن و ارزشمند، مثتوی معنوی است. انتقال مفاهیم تعلیمی در قالب داستان و حکایت-های جذاب، باعث نهادینه شدن این مفاهیم در شخصیت کودک و نوجوان و همچنین باعث پرورش قوه تخیل و پرسشگری آنها میشود. هدف این پژوهش بررسی مفاهیم تربیتی در داستانهای بازنویسی شده از مثنوی برای نوجوانان است و در واقع پاسخ به این سوال که نویسندگان بازنویس تا چه اندازه توانسته اند مفاهیم تربیتی و پیامهای آموزشی مثنوی را به این نسل انتقال دهند؟ و اینکه چه شیوههایی میتواند در انتقال این مفاهیم موثر باشد؟ در اکثر بازنویسیهای انجام شده از مثنوی به دلیل ضعف در پردازش ساختار داستانی و عدم خلاقیت نویسندگان، انتقال مفاهیم و پیامهای ارزشمند مثنوی به خوبی صورت نگرفته است و به جای بازنویسی و ایجاد خلاقیت در ارائه مفاهیم تربیتی، شاهد شرح و ترجمه و بازنویسی واژه به واژه(ساده) داستان ها و حکایات هستیم. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
مثنوی, کودک و نوجوان, بازنویسی, ادبیات تعلیمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,846 |