تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,758 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,872,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,486,529 |
خلود جهنمیان و بهشتیان از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 10، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، آذر 1394، صفحه 141-155 اصل مقاله (327.29 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدهادی امین ناجی1؛ علی رضا دل افکار2؛ محمدولی اسدی2؛ محمدکاظم میرحسینی* 3 | ||
1استادراهنما | ||
2استادمشاور | ||
3دانشجو پیام نور | ||
چکیده | ||
در قرآن آیات متعددی هست که مسئلة خلود بهشتیان و جهنمیان را گوشزد میکند، عدهای را سعادتمند و مخلّد در بهشت و متنعم از نعمتهای آن، و دستة دیگر را شقاوتمند و معذّب به انواع عذاب معرفی میکند. در این مقاله، سخن در معنای «خلود» در آیات 105 تا 108 هود متمرکز است و به واکاوی میزان و قلمرو آن از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی میپردازد؛ در اینکه مراد از خلود چیست و آیا بین خلود اهل بهشت و جهنم تفاوتی هست یا نه؟ بین مفسران و متکلمان اختلاف نظر وجود دارد اکثراً آنها را یکی دانستهاند و به معنای بقا و جاودانگی اهل بهشت برای همیشه و ماندگاری اهل جهنم در جهنم به صورت دائمی و نامحدود میدانند. در این عرصه دیدگاه مفسر مطرح معاصر، علامه طباطبایی (ره)، و میزان هماهنگی بین نظر ایشان و ملاصدرا حائز اهمیت است. مسئله به روش تحلیل محتوا بر اساس دادهها و اطلاعات گردآوری شده است. از آنجا که قرآن در آیات هود خلود بهشتیان و جهنمیان را به دوام آسمانها و زمین معلق دانسته، ابتدا مراد از آسمان و زمین و میزان دوام آنها بررسی میشود و سپس مسئلة خلود مورد کنکاش و مداقه قرار میگیرد. بنا بر نتایج، عدهای آسمان و زمین را دنیایی، اما علامه و ملاصدرا اخروی میدانند، علامه خلود را دائمی، ملاصدرا آن را بسته به نوع عقیده، کمیت، کیفیت و موجبات عذاب میداند. آنچه حاصل شد اینکه قرآن طبق عدل الهی محدودیت خلود جهنمیان، و مطابق فضل الهی بقای اهل بهشت را بیان میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
خالدین؛ خلود بهشتیان؛ خلود جهنمیان؛ ملاصدرا؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Mulla Sadra and Allameh Tabatabai on Permanent Residence of People of Hell and Heaven | ||
چکیده [English] | ||
There are several verses in Quran regarding the issue of Permanent residence of people of hell and heaven. According to those verses, some people have permanent residence in the heaven and enjoy its pleasers, while others endure tortures of hell. In this paper, we willconcentrate on the meaning of permanent residence in the Hood chapter of Quran, verses 105- 108, and will analyze the range of permanent residence from the viewpoint of MullaSadra and Allameh Tabatabai. There are debates and controversiesbetween theologians about the purpose of permanent residenceand permanent residenceof people of hell and heaven. Mostly, they are regarded same as each other.Thus, it means endless residence of people in heaven and endless residence of people of hell in hell. In this context, the viewpoint of Allameh Tabatabaei and the extent of conformity between him and Mollasadra is of importance, since in some verses, permanent residenceof people of hell and heaven are related to the persistence of the earth and the sky. Therefore,firstly, the meaning of earth, sky and their persistence is investigated and afterwards, the issue of permanent residencewas scrutinized. We found that some people regard the sky and the earth as material, but Tabatabaei and MollaSadra consider them as matters of the hereafter. Allameh considers permanent residenceas a endless one, but MollaSadrabelieves that it is depended to what people believe, and to the quality and quantity of their tortures. According to the verses of Quran, because of divine justice, the permanent residenceof people in the hell is limited and, on the other hand, because of divine grace, survival of people in heaven is permanent. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Permanent residence, Permanent residence of people of hell, Permanent residence of people of heaven, MullaSadra, Allameh Tabatabai | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.##آشتیانى، جلالالدین (1381 ش). شرح بر زاد المسافر صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازى. 1 جلد. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم.##ابنبابویه، محمد بن على (1398 ق). التوحید (للصدوق). قم: جامعة مدرسین.##ابنعربى، محمد بن على (1422). تفسیر ابنعربى. بیروت: دار احیاء التراث العربی. ##بابایی، علیاکبر و همکاران (1379). روششناسی تفسیر قرآن. تهران: پژوهشکدة حوزه و دانشگاه و سمت.##بحرانى، سید هاشم بن سلیمان (1374 ش). البرهان فی تفسیر القرآن. 5 جلد. قم: مؤسسة بعثه.##بغدادى، علاء الدین على بن محمد (1415 ق). لباب التأویل فى معانى التنزیل. تحقیق محمد على شاهین. بیروت: دار الکتب العلمیة.##جامعة علوم القرآن (1393). دومین همایش بیداری قرآن (مجموعه مقالات). قم: شکرانه.##حسینى شیرازى، سید محمد (1424 ق). تقریب القرآن إلى الأذهان. بیروت: دار العلوم.##حوى، سعید (1424 ق). الاساس فى التفسیر. قاهره: دار السلام. چاپ ششم.##راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن. 1 جلد. بیروت: دار القلم.##ــــــــــ (1374 ش). مفردات الفاظ قرآن. تهران. چاپ دوم.##زمخشرى، محمود (1407 ق). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل. بیروت: دارالکتاب العربی. چاپ سوم.##سید رضى، محمد بن حسین (1414 ق). نهجالبلاغة (للصبحی صالح). قم: هجرت.##سیوطى، عبدالرحمن بن ابىبکر (1404 ق). الدر المنثور فى تفسیر المأثور. قم: کتابخانة آیتالله مرعشى نجفى.##صادقى تهرانى، محمد (1365 ش). الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن والسنه. قم: انتشارات فرهنگ اسلامى. چاپ دوم.##صدرالدین شیرازى، محمد بن ابراهیم (1354 ش). المبدا و المعاد (صدرالمتألهین). 1 جلد. تهران: انجمن حکمت و فلسفة ایران.##ــــــــــ (1360 ش). اسرار الآیات. تحقیق خواجوى. 1 جلد. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفة اسلامی.##ــــــــــ (1363 ش). مفاتیح الغیب. 1 جلد. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالى، انجمن اسلامى حکمت و فلسفة ایران، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگى.##ــــــــــ (1366 ش). تفسیر القرآن الکریم (صدرا). 7 جلد. قم: بیدار. چاپ دوم.##ــــــــــ (1378 ش). المظاهر الالهیه فى اسرار العلوم الکمالیه. 1 جلد. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.##ــــــــــ (1981 م). الحکمة المتعالیة فى الأسفار العقلیة الأربعة. با حاشیة علامه طباطبایى. 9 جلد. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ سوم.##ــــــــــ (1417 ق). الشواهد الربوبیة فى المناهج السلوکیة. مقدمة عربى. 2 جلد. بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.##طبرسى، فضل بن حسن (1360 ش). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. تحقیق رضا ستوده، مترجمان. تهران: انتشارات فراهانى.##پطباطبایى، محمدحسین (1371). المیزان فی تفسیر القرآن. 20 جلد. قم: اسماعیلیان. چاپ دوم.##ــــــــــ (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. 20 جلد. بینا. قم: دفتر انتشارات اسلامی. چاپ پنجم.##عروسى حویزى، عبد على بن جمعه (1415 ق). تفسیر نور الثقلین. 5 جلد. قم: اسماعیلیان. چاپ چهارم.##عیاشى، محمد بن مسعود (1380 ق). تفسیر العیّاشی. 2 جلد. تهران: المطبعة العلمیة.##فخر رازى، محمد بن عمر (1420 ق). مفاتیح الغیب. بیروت: دار احیاء التراث العربی. چاپ سوم.##فراهیدى، خلیل بن احمد (1409 ق). کتاب العین. قم: نشر هجرت. چاپ دوم.##کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق (1429 ق). الکافی (ط - دارالحدیث). 15 جلد. قم: دار الحدیث.##مجلسى، محمدباقر بن محمدتقى (1403 ق). بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (ط - بیروت). 111 جلد. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. چاپ دوم.##مصطفوى، حسن (1430 ق). التحقیق فى کلمات القرآن الکریم. بیروت ـ قاهره ـ لندن: دار الکتب العلمیة ـ مرکز نشر آثار علامه مصطفوی. چاپ سوم.##مکارم شیرازى، ناصر (1374 ش). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,287 |